Div HTPC SPØRSMÅL :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div HTPC SPØRSMÅL :)

Hei og hå! :grin:

Venter et silverstone lc17 kabinett disse dager, og klør i fingrene etter å montere sammen min egen htpc. Har tenkt litt på forskjellige problemstillinger jeg vil støte på:

Først og fremst tenker jeg på dette med å kunne ta i bruk surround (5.1, 6.1, 7.1). Per dags dato har jeg et nvidia lydkort (nforce2) og dette er ikke egnet til å kjøre surround via min Denon AVR-1906. Har noen et forslag til et lydkort til mitt formål?

Det andre jeg tenker på er DVI kontra HDMI, noen sier at HDMI er et bedre billdeoppløslig "format", mens jeg har lest og funnet ut at DVI=HDMI når det kommer til bildekvalitet. Har jeg feil eller har jeg rett?

Det tredje er støy. Dere som allerede har htpc, er dere plaget med støy? Hvilke inngrep har dere gjort iht til dette?

Håper på mange svar og synsvinkler!

KembO

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt lc-17, det funker bra om du setter inn 2x92mm og 3x80mm papst vifter etter min erfaring. Produksjons specs på støy er 12db. Jeg kjører også Zalman på både CPU og GPU, og jeg har ikke trøbbel med annet en støy fra disker, de skal snart inn i elastiske oppheng og kabinettet skal på spikes.

Sjekk her, jeg har satt opp et system til deg:
    Her
    (Om du kjøper på pcutstyr.no fremfor SHG.no så får du kjøpt papst vifter i slengen)

Mvh Ola

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Hei og hå! :grin:

Venter et silverstone lc17 kabinett disse dager, og klør i fingrene etter å montere sammen min egen htpc. Har tenkt litt på forskjellige problemstillinger jeg vil støte på:

Først og fremst tenker jeg på dette med å kunne ta i bruk surround (5.1, 6.1, 7.1). Per dags dato har jeg et nvidia lydkort (nforce2) og dette er ikke egnet til å kjøre surround via min Denon AVR-1906. Har noen et forslag til et lydkort til mitt formål?

Det andre jeg tenker på er DVI kontra HDMI, noen sier at HDMI er et bedre billdeoppløslig "format", mens jeg har lest og funnet ut at DVI=HDMI når det kommer til bildekvalitet. Har jeg feil eller har jeg rett?

Det tredje er støy. Dere som allerede har htpc, er dere plaget med støy? Hvilke inngrep har dere gjort iht til dette?

Håper på mange svar og synsvinkler!

KembO
    Har selv det kabinettet du har bestilt. De to viftene som er bak er etter mitt skjønn ganske stille. Det anbefales ellers å kjøpe en ekstra vifte (92mm) og sette i front som blåser luft inn i kabinettet. Eg har ikke problem med at harddiskene støyer - eneste eg hører er at den tikker litt når den skriver/leser.
    CPU: Viften er en Zalman (hører så vidt med øret helt inntil)
    Strømfosyning: Mist 600W (hører så vidt med øret helt inntil)
    Skjermkort: Radeon X800GT (denne støyer. Her anbefales det å kjøpe en uten vifte eller ettermontere en støysvak vifte som for eks. Arctic Cooling eller lignende)

Oppsumering: PCen er så og si støyfri fra en meters avstand når ikke skjermkort viften er på - her anbefales som sagt ett viftefri kort eller ettermontere en støyfri vifte/ kjøleenhet.

Ellers har eg kjøpt hovedkortet fra Intel med intrigert lydkort med 7.1 lyd og Gigabit lan. Kan nevnes det følger med et program for viftestyring i pcen, styrer en framme, bak, hjelpevifte + cpu viften. Etter viftene er satt opp etter ønske blir dei lagret i Bios.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de sier at de medfølgende viftene er ok, men jeg vil ha absolutt stillhet. Tenkte på det vifteløse power supply'n til silverstone til 1200 hos komplett, et skjermkort med passiv kjøling og innkapsle hd'n med en heftig 5,25" hardisk kjøleribbe fra 3dfxcool.no. Men det får bli siden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kabinettet i hus og på plass med innmat:

2 stk Twinmos 512mb
    1 stk Crucial 256mb
    1 stk Msi K7N420PRO
    1 stk AMD XP 2200+ (passiv kjøling, mod med en forvokst kjøleribbe)
    1 stk 160 GB ATA133 disk
    1 stk ATI X700pro.

totalt ble det 3 vifter, stille og godt , hører faktisk ingen ting så sant jeg ikke legger øret inntil kassa.

Neste som skjer er vel en oppgradering av systemet, men det viktigste var å få pc'n i stand.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •