Erstatter en HTPC DVD spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatter en HTPC DVD spilleren?

Har nettopp bygget min egen HTPC (ViiV) Det eg lurer på om nå som eg skal anskaffe meg en LCD tv etterhvert, er det da nødvendig og gå til anskaffelse av ny DVD spiller med HDMI utgang, eller er HTPC like bra og bruke med DVI utgangen på skjermkortet (Bilde kvaliteten)? Håper noen kan svare på dette som har gode erfaringer event andre gode forslag.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kanskje må trenge på et eller annet tidspunkt er vel nytt skjermkort og skjermkabel.

Men hele dette HDMI mølet virker veldig rotet og uklart om dagen. Jeg kan ikke helt ta det til meg at bransjen ville innføre noe som gjør at samtlige av dagens LCD og Plasma skjermer blir ubrukelig. En plugg som man setter i DVI kontakten håper jeg kanskje blir en mulighet, eller at hele greia droppes.

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPCen er sannsynligvis helt grei som DVD spiller. Skjermkortet har sannsynligvis en DVI utgang, som også er kompatibel med HDMI dersom skjermen har slik inngang.

HTPCens hovedkort eller lydkort har sannsynligvis også en SPDIF digital lydutgang som kan kobles via coax til digitalinngangen på en hjemmekino receiver.

Eneste aberet med en HTPC er at den ofte har litt viftestøy sammenlignet med en DVD spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    HTPCen er sannsynligvis helt grei som DVD spiller. Skjermkortet har sannsynligvis en DVI utgang, som også er kompatibel med HDMI dersom skjermen har slik inngang.

HTPCens hovedkort eller lydkort har sannsynligvis også en SPDIF digital lydutgang som kan kobles via coax til digitalinngangen på en hjemmekino receiver.

Eneste aberet med en HTPC er at den ofte har litt viftestøy sammenlignet med en DVD spiller.
    Da tenker ikke på om den er grei.... Lurer på om den like bra eller betre enn en DVD spiller med HDMI utgang?

Har et hovedkort fra Intel med coax og den utgangen som bruker lys - kom ikke på navnet i farta :-) 7,1 kompatibel.

Ellers er pcen så og si lydløs. Siden det er en Viiv pc så slipper den rebote hver gang den skal brukes også.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna

Ikke for å kverulere på svaret, bare ett tillegg til trådstarter:

Det finnes både DVI til HDMI kabler og overganger.

Det er også mulig at hovedkortet/lydkortet ditt har Optisk digital lydutgang (Toslink)

Det finnes flere måter å holde støyen fra en PC på et minimum:
    Støy-dempningsmatter til å lime på innsiden av kabinettet.
    Vannkjøling.
    Passiv kjøling (Heatpipe og kjøle ribber (sistnevnte er ikke noe suksess på dagens prosessorer))
    Støysvake vifter (gjærne store vifter, som kan gå på et lavt turtall for å gi tilsvarende luftstrøm spm en mindre må gå med høyt turtall).

Og til siste:
    Du kan ofte få ett mye bedre bilde med en PC med det riktige oppsettet, enn en DVD spiller (hva det gjelder billigere DVD spillere iallefall).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle167
    Ikke for å kverulere på svaret, bare ett tillegg til trådstarter:

Det finnes både DVI til HDMI kabler og overganger.

Det er også mulig at hovedkortet/lydkortet ditt har Optisk digital lydutgang (Toslink)

Det finnes flere måter å holde støyen fra en PC på et minimum:
    Støy-dempningsmatter til å lime på innsiden av kabinettet.
    Vannkjøling.
    Passiv kjøling (Heatpipe og kjøle ribber (sistnevnte er ikke noe suksess på dagens prosessorer))
    Støysvake vifter (gjærne store vifter, som kan gå på et lavt turtall for å gi tilsvarende luftstrøm spm en mindre må gå med høyt turtall).

Og til siste:
    Du kan ofte få ett mye bedre bilde med en PC med det riktige oppsettet, enn en DVD spiller (hva det gjelder billigere DVD spillere iallefall).
    Du skreiv sikkert dette innlegget i det eg svarte på det andre. Som eg skreiv da er pcen eg bygget så og si støyfri - bruker støyfrie vifter og hovedkortet har innebygget automatisk styring av hastighet etter behov. Men takk for infoen.

Eg får vel bare prøve meg fram når eg får tven. Låne en DVD spiller og teste. Men kom gjerne med flere innspill folkens.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roglia
    Da tenker ikke på om den er grei.... Lurer på om den like bra eller betre enn en DVD spiller med HDMI utgang?
    Med helt grei så mener jeg på linje med en god DVD og bedre enn en billig.

I tillegg får du jo masse fleksiblitet med HTPC løsning.

Ellers kan det nevnes at HDMI litt forenklet er det samme som DVI, men med mulighet for å sende lyd i samme linken. Så har du DVI gir dette samme billedkvalitet som HDMI, men du vil muligens trenge noen overganger (disse er billige)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. om HTPC er bedre eller like bra som en DVD-spiller: Jeg har ikke funnet noen målinger på dette, men man kan jo filosofere litt i en kvasi-akademisk tilnærming.

D/A-konvertere koster penger, spesielt for bilde. En DVD-spiller har gjerne meget gode analoge utganger for RGB/S-video for bilde og gjerne 5.1 (analog) ut for lyd, i tillegg til at man har digitalt ut med DVI og S/PDIF. Med HTPC slipper du å betale for alle D/A-konverterne (forutsetter ekstern dekoder for lyd og DVI/HDMI inn på skjerm).

I tillegg klarer de fleste nye pc'er med et grafikkort som f. eks. NVidia 6600GS utmerket å håndtere DVD-avspilling og HD-materiale. NVidia har jo støtte for dette i HW, og Pure Video (SW) for avspilling. Det vil jo si at dersom det blir utviklet bedre algoritmer for bildehåndtering kan dette enkelt oppgraderes i SW på en HTPC, men for en DVD-spiller må du som oftest kjøpe ny.

HW-chipper optimalisert for bildebehandling er dyre, men HiFi-utstyr er ofte dyrere enn masseproduserte skjermkort og nedlastbar programvare. HiFi-bransjen har normalt en "noe" (understatement så det holder) større avanse på sine produkter enn PC-bransjen.

En HTPC med masseprodusert utstyr vil derfor normalt gi mer for pengene og være like bra som en DVD-spiller hvis du kun skal ha digitale signaler ut. Eneste begrensning er at HTPC'en klarer å prosessere tilsvarende algoritmer som i en DVD-spiller. Gjør den det vil det være identisk signal ut - matematisk sett. Her må man imidlertid være klar over at en DVD-spiller man betaler 50.000 for har sjel, viser hensyn til sine medkomponenter i anlegget og synger blomstene i søvn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bønna og KH. Skulle vel være tilfredstillende svar dette. Det KH nevner om oppgraderinger av SW er nå interriasant og like viktig HW. med tanke på fremtiden nå som HD DVD og Blue Ray kommer etterhvert. Kanskje enklere og billigere å oppgradere spilleren i PCen en event kjøpe ny DVD spiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •