Erfaring med Creative X-Fi produkter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med Creative X-Fi produkter?

Jeg synes det har vært utrolig lite snakk om Creative X-Fi produkter her inne... Skyldes det rett og slett at produktene har falt helt gjennom hos den jevne AV-entusiast?

Selv har jeg toppmodellen i mitt oppsett, og må ærlig talt si at produktet gjør en svært imponerende jobb på å forbedre mine nedlastede sanger og filmer.

Til spill snakker vi en helt annen verden enn tidligere, men EAX 4.0 og skikkelig 3D-feeling.

Er det noen andre som har erfaring med X-Fi kortene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke erfaring i HTPC-sammenheng direkte, men brukt X-Fi Extreme Music og X-Fi Fatal1ty en stund, og er egentlig jevnt over meget fornøyd.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ren HTPC-bruk (musikk og film) så er vel disse kortene noe overkill? Du får jo fullgode lydkort med ASIO-støtte gjennom S/PDIF til under 200,- Til spill og enkel lydproduksjon har de nok helt sikkert noe for seg.

Har de forresten tatt seg bryet med å lage ASIO-drivere til disse kortene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Til ren passthrough spørs det jo hvor mye det har for seg å kjøpe et dyrt lydkort, men til "rensing" av MP3-låter og divX filmer gjør Creative X-Fi etter min mening en helt utrolig jobb. I følge Creative selv, skal det også være mulig å benytte EAX 2.1 surround hvis en ikke har 5.1, og EAX 4.0 emulert surround funker faktisk overraskende bra.

I tillegg skal det visstnok være mulig å la lydkortet ta seg av equalizingen av lyden, uten at jeg har testet det. Hvis en velger å gjøre slike modifikasjoner av kilden, dvs. la HTPCen og ikke receiveren ta seg av prosesseringen av lyden, vil vel uansett det være en fordel hvis X-Fi gjør en god jobb der, og ev. bedre enn receiveren...

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes X-Fi Music virker som ett flott alternativ for meg som kun bruker mp3.
    Antar at den støtter digital opitisk coax?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, optisk koaks er vel litt vanskelig , men optisk og koaks støttes, ja...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, her gikk det litt fort i svingene ja :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, optisk koaks er vel litt vanskelig , men optisk og koaks støttes, ja...

Jeg har et X-Fi fatality kort og sleit lenge med å finne en bra digital coax kabel til det. Endte med å bestille en via en dansk webshop. Har dog ikke fått den i posten ennå så kjører med en liten lakris fra europris enn så lenge.

Hvorfor er det ingen som har denne kabelen 3,5mm mono---->phono/75ohm i sortimentet. Burde være mange son har behov for en slik kabel.

Har også problemer med å få satt opp surround via digital inngang. Lyden til bakhøytalere slår inn på front/senter og motsatt, mulig det er noen innstillinger i sw på kortet som gjør det.

Lyden er derimot upåklagelig )

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler svarvalg 5:
    x-hvafornoe?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, og det er vel litt av Creatives problem på dette produktet, innen AV-verden er det lite kjennskap til produktene, tross fokus på høy lydkvalitet...

Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Creative X-Fi er en kapitalistgimmick ..!

Har allerede en Creative Audigy 4 Platinum og er strålende fornøyd med den. A4 jobber allerede i 24 bit med 192 khZ og 113 dB SNR i 7.1 (THX-sertifisert), noe som gjør dette kortet kapabelt til å produsere lyd som ikke er hørbart for ørene våre i tillegg til å tilfredsstille alle krav til moderne kino. Når det da kommer noe som er en tanke bedre bedre (136 dB SNR, 10.000 MIPS effektprossessor, CMSS-3D etc.) skuler jeg mildt sagt med øynene.

Hva er vel forskjellen mellom 113 og 136 dB SNR for det blotte øret? 10.000 MIPS til HVA? Det eneste som krever prosessering er effekter, og vil man ha god lyd er det snakk om å få fram den lyden som fins i utgangspunktet på best mulig måte, ikke klosse den til med effekter og fancy hayttalerfordeling med forvrengning! Dessuten, de skryter av CMSS-3D... Vel, på Audigy 4 fins CMSS-3D 1 og 2 (!!), så det er definitivt gammelt nytt - CMSS1 fungerer fint mht. spredning av stereo til surround, CMSS2 derimot er en slags effektbasert spredning der halvparten av lydkilden blir ruinert til fordel for dB/frekvensdeling med effekter for å simulere en gitt tredimensjonal tilværelse ut fra et rent og genuint stereobilde som ikke burde ha blitt tuklet med i det hele tatt, resultatet er i alle tilfelle forkastelig, CMSS-3D 1 er helt ok da det ikke tar i bruk effekter - resten skal de bare ha for min del.

Det er MANGE år til at Creative kan komme med noe bedre enn de nåværende 8-kanals THX-sertifiserte Audigy-systemene. Det fins ingen presedens i hverken kino- eller musikkverden som krever høyere kvalitet på hardware, så hva skal man med 10.000 ubrukelige MIPS, 136 dB uhørbar SNR og fetere (mer forvrengt) versjon av CMSS-3D, når det eneste som skjer er at utgangspunktet blir forvrengt til noe man ikke vil ha, eller i beste fall ikke har mulighet for å hverken høre eller utnytte? Nei tusen takk! Ta heller og lag flere samtidige inputs og outputs på kortene deres, Creative - så kan dere kanskje komme opp mot de som virkelig lager gode lydkort, ingen tvil om at hardwaren er tilgjengelig - det er viljen og trangen til mer penger på gammel teknologi det står på ! ..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte imponert over Creative. Kanskje jeg gidder å ha et creative-produkt i pcen min når de kommer med DTS Connect og Dolby Digital DICE, og drivere som faktisk fungerer prikkfritt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg ser på XtremeMusic er det 4 stk 3,5 minijack utganger. Har bestillt inn en Goldkabel Digital Coax kabel som snart kommer. Må jeg ha noen form for adater for å koble sammen det her? :???:

Har ikke den største trangen med surround (skal på sikt kun spille musikk med denne pcn) Eneste adapter 3,5mm > RCA jeg finner er :
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110343

Men det ser ikke helt rett ut.. Noen som vet litt mere?

Får kortet idag og vet ikke om jeg vil åpne det før jeg vet mere.. Om jeg skulle bytte til X-fi Platinum. Det ser jo betydlig enklere ut med den medfølgende boksen.

EDIT: fant svar her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=544414

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av voodoodoo
    Hvorfor er det ingen som har denne kabelen 3,5mm mono---->phono/75ohm i sortimentet. Burde være mange son har behov for en slik kabel.
    Eltek har:
    Supra Trico-MP/RCA
    Digital 75ohm coax med MP-8 Minijack i ene enden og PPX RCA-plugg i andre enden. 1 meter lengde

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var X-fi på plass og jeg er veldig fornøyd! Testet litt med og uten 24bit crystalizer og det er eneste grunnen til at jeg kjøpte kortet. (siden jeg kun bruker mp3)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går i tankene om å kjøpe meg et X-Fi kort selv, men et par ting plager meg...

For å få lyd i alle kanalene under spilling så må man koble til via minijack utgangene? Altså man kobler til "3x3,5mm stereo---> phono", men da blir det mekanisk kobling mellom pc og receiver noe mange mener er fy-fy.

Med et av X-Fi kortene som har tilleggsmodul med optisk ut så kan man koble til receiveren via denne. Da kan man sende DTS/AC3 direkte til receiveren, ungå mekanisk kobling og få surround i film, men ved spill så blir man begrenset til stereo? Grunnet at man ikke får sendt EAX over optisk.

Har jeg forstått ting riktig? :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •