HTPC OS problematikk (teknisk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC OS problematikk (teknisk)

Har nylig investert i HTPC og etter flere uker med kludring med forskjellige os og programmvare uten tilfredsstillende resultat, er eg rett og slett lei og trenger litt konstuktiv input.

Planen var i utgangspunktet å kjøre Fedora Core 4 m/MythTV over, men etter to dager med heftig irritasjon og MYE googling hadde eg ikke en gang fått i gang installajonen - så ut som SATA controlleren på HK ikke var støttet, men viste seg senere at det var en bug i installajonsprogrammet som lot seg forbigå med et tastetrykk.... Nok om det.

I frustasjonen over ikke å ha fått installert fedora trødde eg i en XP CD og ting begynte å virke. Ettersom HTPC'n trenger et GUI slengte eg innpå Media Center 11, som eg kastet utigjen etter 10 minutter pga UTROLIG treg responsitid på menyvalg, og ikke noe GUI som var leselig på en CRT skjerm (ikke out-of-the-box ihvertfall). Uansett så slet eg med "lagging" ved avspilling - uansett om eg brukte WinMediaPlayer/Winamp o.l eller VLC. Trodde først det hadde noe med codecer å gjøre, men ettersom VLC bruker egne codecer konkluderte eg med at problemet ligge på OS/Driver nivå.
    Irritasjonen vokste, men så snublet eg over info om fedora problemet mitt og hvordan eg kunne unngå det. Derfor; XP SP2 ble kastet på dør og ny giv på FC4 som denne gangen installerte som den skulle.
    Et problem overstått, og en skokk med nye kom, mange pga min manglende erfarig med liux, men også mange ting som rett og slett nektet å fungere (lyden forsvant hver gang en rørte ved mixeren, og kom ikke på igjen før omstart, skjermsparer som sluttet å virke når eg byttet skjermdrivere og mye mer).
    Tolmodigheten gikk slutt etter noen dager med irritasjon og mye googling og
    XP MCE ble anskaffet og installert. Enedlig fikk eg opp noe som begynte å bli brukelig, med et skikkelig GUI og mesteparten av den funksjonaliteten eg er ute etter. MEN - etter som dette fortsatt er XP har eg fortsatt problemer med "lagging". Etter mye spekulering og feilsøking disabling av både hardware og software har eg konkludert med at problemer ligger på hardware/IRQ nivå. Et eller annet mot lydkortet (integrert) ser det ut til. Noen som har erfaringer/input? (ja, eg har alle de nyeste driverene/firmwaren/oppdateringene)

Det eg mener er roten til problemet - og som eg tror eg hisser på meg mange ved å si - er at XP rett og slett er CRAP; utviklet fra DOS 6,22/Win311 plattformen via Win95 med allt drittet som har fulgt med underveis. Det eg trenger er en plattform som er stabil og har kontoll over HW slik som NT 3.51/4.0/2000 hadde, men som kan kjøre en moderne software pakke med GUI, player og alle nødvendige filter og codecer.

Trenger input på følgende løsninger:

XP/MCE: Noen som har en fix på lyd/lagge problemet mitt (virker som det blir klippet ut et sekund med lyd med ujevne mellomrom, og så blir bildet resyncet ved klipping av frames - vanvittig irriterende).

Win2k: Hvor mye software/drivere/codecs/filter er mulig å kjøre? Hvilke muligheter mister en i forhold til XPMCE?

Win2003: Hva kan gjøres her? Fordeler/ulemper?

Debian/Xine/Freevo: Har kikket litt på xine og den imponerer VELDIG - spesielt med hensyn til hastighet, den overgår tilogmed VLC når det gjelder responstid når en flytter seg frem og tilbake i filmene, den har muligheter for slow-motion og spoling i ulike hastigheter på samme måte som vanlige dvd-spillere. Rett og slett et mye mer skikkelig produkt enn noe av det eg har sett for windows plattformen. Etter det eg skjønner er Freevo (bl.a) et gui over xine slik at det kan brukes på en TV skjem.

Håper noen av dere har tatt seg tid til å lese gjennom all min frustrasjone her og har noe input å komme med. Beklager tråden ble så lang... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hardware

Kanskje en oversikt over HW også er på sin plass:

HK - Asus P5GPL-X
    CPU - Intel Pentium 4 630 3.0GHz
    Skjermkort - Gainward GeForce 6200 TurboCache
    WAN - CNet Wireless-G PCI 54 Mbps
    Lydkort og LAN er integrert på HK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MediaPortal

Hei, jeg har nesten samme HW som deg og kjører MediaPortal oppå XP. Funker som bare det, ingen hakking på filmer i det hele tatt.

For å spille av mpeg2 filer (DVD) bruker jeg Nivida sin purevideo dekoder. For å spille av Xvid og lignende bruker jeg ffdshow.

Mediaportal er open source og det kommer hele tiden masse artige plugins.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten rette litt på deg før jeg begynner; XP er ikke MS-DOS basert, XP er NT basert på samme måte som NT 4.0, Windows 2000 og Windows 2003.

Jeg kjører også XP med Media Portal, og det fungerer glimerende.

For å finne ut hva som feiler med ditt oppsett, så er det vel lite annet å gjøre enn å prøve og feile: Hvis du tror det er det integrerte lydkortet som skaper problemer, så deaktiver det i BIOS og se om problemene fortsatt er der...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg sa ikke at XP er DOS basert, men at det er utviklet fra DOS/3.11 plattformen. Gamle windows (t.o.m 3.11) var et rent shell over DOS og var 16 bit. Så kom Gates med Win95 som ble markedsført som et 32 bit operativsystem, men som fortsatt hadde mye av det gamle (skrotet) fra DOS/3.11 for å kunne være bakoverkompatibelt med DOS og Win16 applikasjoner. Fryktelig dårlig kompromiss, men det måtte være slik for at all windows software måtte skrives helt om. Det ville ha ført til at M$ måtte ha konkurert på helt jevne vilkår med f.eks OS/2 som allerede den gang var et ekte 32 bit OS. M$ hadde tapt MYE markedsandeler i slik kamp.

Uansett; M$ utviklet også WinNT parallellt med 3.x som et fullverdig 32bit OS med en helt annen arkitektur - og følgelig var ikke Win16 og DOS applikasjonene kompatible, og programvare leverandørene satset ikke på det. Win95 var første steg på veien for å får disse to OSene nermere hverandre, for til slutt å ende opp med et enkelt og skikkelig 32bit operativsystem. Denne "sammensmeltningen" er altså da XP. Satt litt på spissen mener eg at XP er Win95 med støtte for NTFS filsystemet og et nytt "skin". :grin:

Den store forskjellen ligger i hvordan softwaren kommuniserer med hardwaren; i DOS/Win3x hadde softwaren direkte tilgang til hardwaren (en måtte velge lydkort type, irqer etc i configene på spillene etc). NT arkitetkuren tillater ikke slik direkte tilgang. De helt tekniske tingene bak dette ligger over mitt kunnskapsnivå, men eg kan gi et praktisk eksempel: Når en hadde aktivitet på driskettstasjonen i Win3.x/95 så gikk hele maskinen fullstendig slow-motion - det hadde ikke noe med at floppy-busen hadde behov for 100% av prosessorkraften - det hadde med måten tilgangen til hardwaren (interrupts) ble behandlet. Samme maskin med NT4.0 og maskinen var helt upåvirket av aktiviteten på floppy-busen. Akkurat det samme skjer på min stasjonære PC (XP SP2) når det er aktivitet på USB busen, og eg tror det er en relatert årsak til "laggingen" på HTPC'en. Det er aktivitet på en eller annen bus et eller annet sted som "tar seg friheter" med hardware/interrupts.

XP er som å stappe en gammel sliten lada motor i en ny mecedes - den ser flott når den står parkert, hoster og harker og fjusker når den går, men den får deg (vanlivis) fra A til B...

Så; noen som har tanker/erfaringer med f.eks Medaportal (som så bra ut magnuje, takker), nVidia Purevideo og ffdshow etc oppå Win2000 eller 2003 Server?

Noen som har tanker/erfaringer med Linux løsninger? Kjører Fedora 3 på en webserver, og det er en ren nytelse. Men så ble eg litt oppgitt da eg ikke fikk htpc til, så er er litt usikker nå (derfor XPMCE "midlertidig").

------------
    Lengter tilbake til gamledager da vi ikke hadde plug-and-pray og den eneste grunnen til at ting ikke virket var at idioten ved tastaturet (meg) hadde bæsja på leggen... Hjertesukk...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, må skuffe deg.... Jeg sier det igjen, Windows XP er en del av NT familien, og ikke av Dos -> 3.11 -> Win 95 -> Win 98 osv.

Windows XP er delvis videreutvikling av Windows 2000, og ikke av 95.
    Hva du måtte mene er lite relevant, når fakta sier noe annet.
    Hvis du fremdeles er i tvil, anbefaler jeg deg å lese dette:
    http://en.wikipedia.org/wiki/History...rosoft_Windows

For å gå tilbake til topic, så kan du jo prøve en distribusjon ferdig med MythTV, f.eks KnoppMyth (tror det er navnet)

Ang. Media-Portal så finner du masse informasjon på forumet til Media-Portal. Selv benytter jeg også PureVideo, men ikke FFDShow. Dette gir for meg et resultat som jeg er mer enn godt nok fornøyd med.

Det jeg ikke ser helt klart er hvordan tv du ønsker å bruke dette sammen med. Om det er en CRT tv (noe som det kan virke som utifra hva du har skrevet) tror jeg kanskje jeg ville gått for et Radeon skjermkort sammen med en Scart-RGB kabel. Dette vil gi deg et bedre bilde enn du vanligvis får fra Svideo og Composite.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med laggingen høres ut som om du kanskje har en HD med ødelagte sektorer. Ang irq konflikt; prøv å sette lydkortet i et annet pci spor. Mce fungerer faktisk veldig bra såfremt du har 100% HW støtte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drevet med GNU/Linux i over 8 år, og kjører selv Freevo på min HTPC. Godt fornøyd - meget god bildekvalitet - men brukeropplevelsen er litt lite "polished".

Fikk dog mulighet til å leke med nytt utstyr her om dagen: en Philips 42" plasma (99XX ett eller annet) og MCE til over 30.000 kr.

Etter 5 timer med vanvittig mange problemer relatert til en TV som nektet å ta imot HD-signaler på DVI-inngangen og en MCE-opplevelse helt bak mål, så bestemte vi at utstyret skal tilbake til selger.

Min personlige mening: Det går ikke AN å selge noe så ubrukelig som MCE. MS må ha 1000-vis av flinke ingeniører, men at de klarer å lage noe så utrolig dårlig som dette synes jeg er oppsiktsvekkende.

Jeg trodde jaggu popups av ymse slag var noe forbeholdt XP "opplevelsen", men neida! De er absolutt til stede i MCE også. Ble rett og slett sint av hele opplevelsen. Det krasjet og hang og klaget over manglende kodeker og autorisasjon i hytt og gevær. Og skulle vi gå online da, for å få denne berømte autorisasjonen, ja så bestemte IE seg for at "Nei, denne maskina er ikke online". Men ehh...jo...det var den jo... Men neida, IE vet best. MS vet best. At nettet fungerer i andre nettlesere bryr vi oss ikke så hardt om. "Du er offline!!!" Javel...

Nå kan ikke jeg kommentere på bildekvaliteten da, siden MCE levde sitt eget liv og vi fikk aldri mulighet til å vise levende film. Til nød ville MCE vise noen demobilder.

Ikke engang DVD ville den spise, og det er liksom ikke så mye forlangt av en HTPC. Både brukeropplevelsen og kvalitetesfølelsen var helt på bunn, og at folk betaler for dette er jaggu meg oppsiktsvekkende det også!

Edit: Og så skulle vi prøve å få maskina til å gå i dvale da, siden det ikke er en fremmed tanke for en PC på stua. For det første tok det mellom 10-15 sek for WinXP å "forberede" seg på suspend. For det andre stoppet ikke viftene (!!!!!) etter at den hadde lagt seg til å sove. Og for det tredje nekta den i det lengste å våkne igjen fra skjønnhetssøvnen.

Og ikke få meg til å begynne med det "gode" tastaturet med innebygd musepeker og IR-sender. URK!

Til trådstarter: Selg maskinen din, og kjøp deg en Mac mini Core Duo istedet. Den spiller av 1080p-materiale med 1GB minne. Trenger du TV-funksjonalitet, så sleng på en EyeTV200. En mer sammenskrudd og imponerende løsning tror jeg ikke du finner. (Til sammenligning sovner og våkner en Mac fra dvale på 1-3 sekunder, og *gisp* viftene stopper...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er i dag må du nok desverre fikle en del for å få en fullverdig opplevelse med MCE, Linuxguru. Hos meg funker det i og for seg greit nok, men ikke uten noen timer med tilpassning. Jeg har også lagt merke til at det er en del feilmeldinger i MCE, både når en spiller musikk, men spesielt når en skal streame radio og tv over nett. Da lever gjerne PC-en sitt eget liv.

MS har valgt å kun distribuere MCE som OEM, som betyr at det er butikken du kjøper lisensen som må stå for support. All den tid Vista nå er på trappene og WinXP skal vekk skjønner jeg forsåvidt det, men det er likvel ingen unnskyldning for å slippe et uferdig produkt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •