VGA-kabel til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VGA-kabel til HTPC

Hvordan VGA-kabel bruker dere andre? Jeg har en 20-meters skjermet sak til en 500 kr, men ville jo nesten vært rart om dette holdt?!

Og nei, ikke kom med at jeg skal lage kabelen selv av CAT-5 kabel... Har prøvd! ops:

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, CAT-5 kan selvsagt ikke brukes. "Skjermet" er heller ikke en god beskrivelse. Coax er det rette navnet på kabel til video signaler, og det må være 75 ohm.
    Regner med at den kabelen din er coax. Har selv prøvd 20 meter, og det fungerer helt greitt. Blir litt blasst ved veldig høy oppløsning (1600x1200 og høyere), men film bruker jo mye lavere frekvenser så det er ingen problem.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere andre bruker bare en slik "standardkabel"?

Bare en liten tanke, hva med s-video ut til receiver, og så til prosjektor?! Eller vil jeg miste mye bildekvalitet da siden mye av tanken bak HTPC er denne VGA-kabelen?!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Så dere andre bruker bare en slik "standardkabel"?

Bare en liten tanke, hva med s-video ut til receiver, og så til prosjektor?! Eller vil jeg miste mye bildekvalitet da siden mye av tanken bak HTPC er denne VGA-kabelen?!

Jeg bruker en bedre skjermet, rimelig tykk VGA kabel som jeg fikk min lokale PC pusher til å bestille. Betalte rundt 7-800 for den, men husker ikke hvilket merke det er.

Bytter du til S-video via receiver blir bildetapet enormt, og du vil være mye bedre tjent med å bruke en standard DVD spiller. Bestill heller en god VGA kabel, tapet i denne (på lange strekk) er også langt mindre enn på S-video kabel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med S-video er utgangspunket bedritent. Signalet ut fra S-video porten på PC'en har en oppløsning på 720x576 (PAL) uansett hva du velger i Windows. Hvis du for eksempel velger 1024x768 i Windows vil det skaleres ned før det sendes ut S-video porten. Hele poenget med HTPC er borte ved å bruke en såpass dårlig løsning.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det var dette jeg regnet med, ville bare dobbeltsjekke. Det å evt. finne en enda bedre VGA-kabel har jeg imidlertid problemer (Monster koster mer enn det smaker på lange strekk).

Trenger imidlertid bare ca. 15 meter.. Den som vet må gjerne poste info her :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min 10meter hos Clas Olson...fungerer utmerket. Denne er VGA skjøtekabel, som går videre til PJ på en 2m VGA-BNC. 12meter med skjøt, og kan ikke se at det "mangler" noe på bildekvaliteten.

Tror den kosta ca 700,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •