tilbakemelding på htpc til ca 10000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tilbakemelding på htpc til ca 10000,-

Heisann godtfolk!

Jeg jobber med å sette opp en htpc til ca 10000, og trenger litt hjelp/tilbakemelding. PCen vil i første omgang brukes til tv (pvr), video/film og musikk. Skal i første omgang bruke min gamle 28", men det vil nok bli en flatskjerm etter hvert, og da vil det nok bli aktuelt med HD-avspilling.

Det er viktig at PCen er stillegående, i og med at den vil komme til å stå på ganske ofte. Ytelsen på grafikk-kortet bør være respektabel, men jeg kommer nok ikke til å spille noe særlig på maskina.

Jeg har satt opp følgende forslag til komponenter:

http://prisguide.prisguide.no/vis_ha...aggon_id=25146

Hva synes dere om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser bra ut det oppsettet der. Den CPU-kjøleren er sikkert bra, men det finnes noen nye modeller nå som er litt mer effektive og stillegående, men de koster selvsagt også mer. Sjekk den 9500-modellen til Zalman f.eks. På 5V støyer den lite.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også anbefale å slenge med et hovedkort, bare sånn for moro skyld

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort ja, der sa du noe :-)

Noen bra hovedkort å anbefale som passer til resten av oppsettet da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg skal ikke begi meg ut på noen konkrete hovedkortanbefalinger, det er det nok andre som er bedre rustet til enn meg. Men siden jeg er litt i samme situasjon som deg, har jeg et par tips:

I tillegg til å få noe som funker, er utfordringen at ting passer sammen rent fysisk. Har lest på nettet om problemer med å rett og slett få plass til valgte komponenter på valgt hovedkort, dette gjelder særlig kjølere og lignende. Vær i alle fall sikker på at du velger et hovedkort som tar hensyn til dette, så slipper du å sitte med skjegget i postkassa. Utover dette har jeg dessverre ikke så mye å komme med...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg kjøpt Asus A8N-E til mitt pågående HTPC prosjekt. I min vanlige PC har jeg MSI K8N NEO4 Platinum.

Begge er basert på nForce4 ultra chipsettet som virker bra for meg. Da jeg byttet ut den jetmotoren av en chipset-vifte på MSI-kortet måtte jeg bruke dremel'en og kutte 4 av pinnene på Zalman NB47J'en ned til halv høyde for at den ikke skulle treffe skjermkortet. På Asus-kortet er det kjempegod plass så det er bare å montere.

Zalman 9500 CPU-kjøler har plenty plass på Asus-kortet. På MSI-kortet bruker jeg en Big Typhoon, men den er ikke å anbefale til HTPC.

Da jeg enda ikke har kjøpt CPU, RAM osv til HTPCen kan jeg ikke gi noen anmeldelse av Asus-kortet, men jeg har stor tro på det, det er jo derfor jeg kjøpte det. At det ikke koster skjorta er en bonus.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset.

Oppdatert handlevogn blir da slik:
    http://prisguide.prisguide.no/vis_ha...aggon_id=25146

Støykildene mine blir da powersupply, zalman (på lav speed) og vifta på chipsettet? Tror dere at dette blir stille nok til at den kan stå på i stua uten å være plagsom? Jeg har vært inne på tanken om å gå for en Centrino cpu, men det er så dårlig utvalg av hovedkort...

Jeg har også et alternativt oppsett som en slektning har satt opp for meg.

Hauppage! WinTV-PVR 500MCE
    Silverstone SST-LC03 Silver kabinett
    NorthQ 400W Silent ATX / Seasonic S12 380W
    Strømkabel 2 M m/jord
    ASUS P5PL2 S775, GBlan, SATA2, SoudMax lydsystem, DDR2,PCI-Express
    Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA
    Intel Pentium 4 630 3.0Ghz S775 2MB Boxed
    XFX GeForce 6600GT 256MB DDR3 PCI-Express
    NEC DVD-brenner ND-4551A m/Labelflash
    Corsair Value S PC3200 1024MB(2x512MB)
    Artic cooling freezer 7 Pro CPU kjøler
    Artic cooling vga silencer NV6
    Nexus DiskTwin, stopper HD vibrasjon og resonans

Hvilket av oppsettene synes dere virker best mhp. støy og ytelse?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mist 500w psu, den skal være kjempe stille! koster litt ekstra men tror det absolutt er verdt det! og bytt ut vifta på hovedkortet med noe stille noe!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Var jeg deg ville jeg sjekke ut et oppsett med s479m hovedkort og laptop prosessor. Effektapet er vesentlig mindre ca 35-45w i motsetning til en vanlig p4-prosserssor på over 100w. dette muliggjør også passivkjøling :grin:
    De nye s479 kortene tilbyr stortsett den samme funksjonaliteten som vanlig s478 kort men er lettere å få i m-atx, slik at du kan velge et mindre kabinett om ønskelig.

Når det gjelder Silverstone lc17 så må jeg si at det er et godt valg, ikke bare er prisen fornuftig og størrelsen nesten som hifi standard i bredden, men kjølingen er også god.
    Jeg vil anbefale deg kjøpe 2x papst 92mm i front og skifte de i bakkant til 2x papst 80mm, pluss en 80mm i siden. Papstviftene har en fabrikkoppgitt støy på ca 12db, om du kombinerer disse viftene med zalman fanmate 2, får du en tilnærmet støyfri pc. Om du i også kjøper elastiske oppheng til disker og gummiforinger til viftene er du nær en utopisk løsning. Har også god erfaring med valhalla dempeføtter på kabinett.

Kjøling:
    CPU: Zalman CNPS7700-Cu Her
    GPU: Zalman VF700-Cu Her
    Passiv Northbridgekjøler: Zalman ZM-NB47J Her

Håper du får noe ut av det. Mvh Ola

Ps send meg en pm og jeg kan lage et oppsett til deg, evt kan jeg lage en Guide til forumet.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har valgt med 2 prosessorer. Fjern den ene Pentium 4 prosessorer og legg til ett socket 939 hovedkort. Athlon 3200 venicen gir mest ytelse pr. krone. Når det gjelder valg av hovedkort anbefaler jeg at du velger ett kort med heatpipe kjøleløsning uten vifte på northbridgen. Mange hovedkort bruker vifte på northbridgen og denne er liten og går på høyt turtall dermed støyer den. Dersom du velger å kjøpe hovedkort med vifte på northbridgen kan du også bytte denne ut med f.eks en heatpipe fra zalman som du må kjøpe i tillegg (65 kr). Bare husk å montere denne på før du fester hovedkort og cpu så sparer du deg for endel ekstraarbeid. Harddisken du har valgt er bra til htpc da den er blant de som arbeider med lavest støynivå. Dersom du har planer om avspilling av hd-materiale anbefaler jeg ikke X1300 kortet. For bra hd avspilling gå iallefall for ett X1600 fra ati eller 6600GT fra nvidia. Begge disse modellene fåes med passiv kjøling. Strømforsyningene fra Mist som sagt over og Tagan er de jeg selv har best erfaring med. og er relativt stillegående. Det finnes også psu'er med null støy og disse ligger på rundt 300W. For ditt oppsett holder 300W men dersom du har planer om oppgradering av skjermkort i framtiden og flere disker er det kjekt med litt mere strøm.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh?! Hva skal du med en pentium og en amd prosessor?????? !

Så forøvrig bra ut det oppsettet der..

EDIT: ok ser nå at det allerede er kommentert ovenfor... Må fixe visningsmodus:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støykildene mine blir da powersupply, zalman (på lav speed) og vifta på chipsettet? Tror dere at dette blir stille nok til at den kan stå på i stua uten å være plagsom? Jeg har vært inne på tanken om å gå for en Centrino cpu, men det er så dårlig utvalg av hovedkort...
    Kjøp et hovedkort uten brikkesettvifte -- burde ikke være så vanskelig å finne. Ikke bare gjelder det støy i utgangspunktet, men støy på sikt. De siste 6 mnd. har jeg i hjemme-PCen byttet to hovedkort pga. støyende brikkesettvifter (dvs. viftene har blitt dårlige, ikke at de støyet i utgangspunktet.

NorthQ 400W Silent ATX / Seasonic S12 380W
    Strømkabel 2 M m/jord
    Kvalitetsmessig vil jeg tro Seasonic'en er bedre.

ASUS P5PL2 S775, GBlan, SATA2, SoudMax lydsystem, DDR2,PCI-Express
    Generelt ville jeg egentlig valgt et AMD-basert system pga. mindre varmeutvikling og da lettere å holde stillegående.

XFX GeForce 6600GT 256MB DDR3 PCI-Express
    Standard 6600gt-kortene til XFX er normalt ikke så veldig stillegående.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •