Fra pc Digitalt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra pc Digitalt.

Trenger man et fancy dyrt lydkort vist man skal kjøre digitalt fra maskian til anlegg? Eller vil det like greit være å bare bruke det som sitter på HK'et? HK= hovedkort.
    Det er da snakk om lyd forskjeller, vil man merke noen forskjell med et middels anlegg?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har digital utgang fra hovedkortet ditt, så er det ikke nødvendig med lydkort. Det er ikke så viktig med et dyrt lydkort bare det har digital utgang. Men du bør absolutt kjøre digitalt. Forskjellen er ganske så stor.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg funnet ut selv å at det er stor forskjell fra digital og analog. Ble lissom mer liv og trøkk i musikken ! I forhold til analog..Siden jeg har jo et Creative Audigy 2zs kort, som jeg syns er litt trøblete med Digitalt.. Og vurderer kanskje å selge det,siden det lissom ikke gir no bedere lyd på digitalt en fra det som sitter på HK'et. Men det gjorde jo sin jobb på analogen da!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg helt uenig. Å sette inn et nytt lydkort f.eks SB audigy eller noe i den prisklassen rundt 1000,- vil gjøre underverk for lyden. Innebygde lydkort (både laptop og desktop) avgir mer støy og leverer generelt dårligere lyd, selv om det er digitalt. Jeg klarer ihvertfall å høre en betydelig forskjell, selv om jeg ikke tilhører den gruppen her på forumet med superhørsel som legger merke til mikroskopiske detaljer i lyden.

Edit: Jeg var kanskje litt vel påståelig her. Det er jo sikkert noe varierende kvalitet på hovedkortene, men jeg står fortsatt for det jeg skrev tidligere :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommy sier jo selv at han har vanskelig å høre forskjell fra audigy og hovedkortet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Tommy sier jo selv at han har vanskelig å høre forskjell fra audigy og hovedkortet.
    Det kan så være, han spurte likevel om andres synspunkter :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Hvis du har digital utgang fra hovedkortet ditt, så er det ikke nødvendig med lydkort. Det er ikke så viktig med et dyrt lydkort bare det har digital utgang. Men du bør absolutt kjøre digitalt. Forskjellen er ganske så stor.
    Å påstå at et dedikert lydkort ikke vil gi noe særlig forskjell i forhold til et integrert hk-lydkort er jeg totalt uenig i. De integrerte løsningene støyer og har generellt dårlige komponenter. Overgangen fra integrert til creative x-fi fatality utgjorde iallefall for meg en kjempeforskjell i lydkvalitet. Før gadd jeg nesten ikke å spille musikk fra pc'n.. med nytt lydkort ble det noe helt annet... Bli omtrent det samme å si at alle cd spillere med xxx utgang er like bra uansett prisklasse.... dvs tull

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Ja, har nå også hørt at det støyer "mer" fra hk lydkortet ja. Men ellers så er det ganske likt. Men så har jo ikke jeg X-FI kort heller, og de er jo ganske råe så jeg syns at det var en dårlig sammenligning. Men det som er ulempen med disse Creative er at dem har så teit digital ut system, over minijack lissom, det hjører ikke heelt hjemme i et anlegg, (min mening)..

Nilsen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Creative er at dem har så teit digital ut system, over minijack lissom, det hjører ikke heelt hjemme i et anlegg, (min mening)..

Nilsen.
    Jeg har da spdif/coax ut fra mitt snart 2 år gamle sb live audigy lydkort...
    Får håpe noen av gutta med HTPC svarer her, så kan du sikkert få noen andre forslag også

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var da rart. Må være det første Creative lydkortet jeg har sett med coax ut.. Hehe.. Så har jo ikke jeg sett alt heller da...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var da rart. Må være det første Creative lydkortet jeg har sett med coax ut.. Hehe.. Så har jo ikke jeg sett alt heller da...
    Du kan jo alltids kjøpe deg et Sb live USB lydkort. Har det selv til laptopen og det fungerer glimrende! Har både coax og optisk koblinger også ;-)
    Har lagt ut noen bilder i denne tråden

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. Hvordan er disse usb lydkortene a? De drar ikke no mere maskin èn Audigy 2 zs som pci kort? For dette kunne vært noe ja..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De drar ikke no mere maskin èn Audigy 2 zs som pci kort?
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men hvis det er systemkrav skal du nok klare deg fint. Det funka helt fint på min gamle laptop med 1,6ghz prosessor og 256mb ram..

Edit: Du trenger heller ikke å innstaller noe programvare for å bruke det, bare hvis du vil bruke fjernkontrollen. Bare plugg det inn og vips så har skikkelig digital lyd :grin: Det gjør at det enkelt kan brukes på flere maskiner.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, muligens jeg sleger ZS'en og kjøper noe slikt isteden da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere snakker om digital lyd fra PC til forsterker så kan jeg nevne at en del lydkort og de fleste hovedkort resampler lyden før den sendes ut og du vil derfor få farget lyden på en eller annen måte. Les denne tråden for å vite mer om dette og om noen lydkort som tillater bit-perfect lyd.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ser at jeg muligens har tatt feil her. Har selv bare vært borte i en person som har kjørt lyden digitalt fra hovedkortet og hos han hørtes det vel så bra ut som hos meg. (jeg kjører coax fra audigy zs) Så dermed trodde jeg at det ikke hadde noe å si. Men kameraten min hadde et dyrt hovedkort og mye av grunnen lå nok der.

Jeg burde nok ha gjort mere etterforskning før jeg gav råd om emnet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører digitalt trenger det ikke koste så mye. Det eneste som koster mye penger i et lydkort (som ikke er beregnet på spill) er DAC'er. Jeg er på jakt etter Chaintech AV-710 som er det billigste lydkortet som er av god kvalitet og tillater bit-perfect. Det kostet kr 250 da det var til salgs i Norge, men den sjappa eksisterer ikke lenger. I USA koster det $25-30, men de sender ikke til Norge.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har også nå hørt at det kommer mye knittre lyder fra lydkortet på HK'et.. Det gjør det ikke på ZS'n.. Noen som vei hva det kommer av, mente jeg leste et sted at det kom av overklokking?? Mulig jeg tar feil, det høres akuratt som om jeg hører på en litt gammel LP! Dette er over digitalt.. Det er spesielt værst når maskina jobber....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppfølging til denne tråden:

Min etterlengtede forsterker ankom i går, men til min skuffelse viste det seg at å koble den til hovedkortets digitale lydutgang førte til mye spraking/knepping i høyttalerne - meget merkbart ved musebevegelse, men egentlig konstant tilstedeværende. Dette vil altså forsvinne om jeg investerer i et dedikert lydkort?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •