Kommentar på komponentvalg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommentar på komponentvalg?

Har vært innom en av datasjappene og fått følgende forslag til en HTPC-setup. Skal stort sett brukes til film/musikk og regner med å kjøre full pupp med FFDShow. Har en projektor med 1024x720 til å se film og kanskje spille litt på, samt at jeg ønkser å kunne ta bildet ut til en CRT-TV via S-Video(?) for å navigere i musikksamlingen.

LianLi Desktop PCV800B
    Fortron/Source 350W
    Zahlman CPU-cooler CNPS7700-Cu
    AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHz "San Diego"
    Samsung SpinPoint P120S 200GB
    Asus A8NE-FM nForce 4 Socket 939
    NEC DVD-3550
    Kingston ValueR PC3200
    Hauppauge WinTV PVR350
    Gigabyte GeForce 6600GT 128MB VIVO Vifteløst

Noen av komponentene som er opplagte kadidater for utbytting?

1) Vil dette bli stille?
    2) Vil det funke greit med avspilling av HD-materiale?
    3) Vil CPU/minne takle Windows Vista?
    4) Kraftig nok til å FFDShow-filtrere DVD-filmer

Jeg regner med å måtte bytte grafikkort pga DRM-greiene omet års tid, samt sette inn et ekstra/bytte optisk drev når det etter hvert kommer BlueRay/HD-DVD, dette er en utgift jeg er villig til å ta. Kassen har 2x 5.25" sloter i front, så det er i alle fall plass til 2x optiske enheter. Tenkte også å sette inn en ekstra harddisk, men det burde det være grei plass til i kassen. Skal etter hvert sette opp en filserver om jeg liker HTPC-konseptet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power: det er Seasonic S12 som går for å være mest stille i dag, med høy(est?) effektivitet og minst varmeutvikling.

CPU-kjøler: foreslår at du tar en titt på Zalman's 9500-kjøler eller en XP120 med 120mm Nexus vifte på, disse går for å være blant de mest stille luft-kjølerne nå.

HD: P120S er et godt valg, men det finnes ingen 3,5" HDer som er stille, så du bør vurdere å henge den i strikk eller noe hvis du vil ha det helt stille.

Les mer på www.silentpcreview.com om stille komponenter.

Ellers kan jeg ikke komme på noe

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Har registrert at S12 får mye skryt, skal sjekke ut denne nærmere.

Er klar over potensielle støyproblemer med HDer, det er jo ikke et krav at ting skal være _helt_ stille, jeg sitter uansett 4 meter unna PCen, og når den er i bruk er det uansett lyd i høyttalerene som burde overdøve en del. Vurderer en 2.5" HDD for å lagre OS og programmer, og en større 3.5" til media, sistnevnte kan jeg jo da bare kaste ut når jeg får meg filserver.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabyte 6600GT med heatpipe har jeg noe dårlig erfaring med. Nå har det vel kommet en oppfølger, men med første versjon måtte jeg (og en del andre...) ha en vifte som blåste mot kjøleren for å holde kortet stabilt selv i vanlig PC-kabinett. Ville heller sett på Asus' vifteløse 6600GT.

Seasonic S12 er bra. Det samme gjelder MIST 500W. Fortron-Source 350W er kurant sett i forhold til pris i en vanlig PC, men til HTPC vet jeg ikke om jeg vil si den er stille nok.

Sjekk at det er plass på hovedkort og i kabinett for denne Zalman-kjøleren. Måtte selv skippe å bruke en slik på Asus A8R-MVP nylig -- da kom minnemodulene i veien (dog, Corsair XMS Pro-modulene er litt høyere enn moduler flest). CNPS9500 har jeg selv også meget gode erfaringer med. I enkelte HTPC-kabinetter kan den imidlertid gi problemer pga. høyden, og pga. kabinettene har et "stabiliseringsstag" som kan komme i veien, om det ikke er selve dekselet som kommer i veien. Dette gjelder i hvert fall en del fra Silverstone og Thermaltake.

Vibrasjonsdempeløsning for harddisk er et must. Viktig da blir at kabinettet har 5,25"-plass til disk i tillegg til optisk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at vibrasjonsdemping av HDD kan bli en issue, men jeg skulle også gjerne hatt de to 5.25" brønnene ledige pga potensielt to optiske drev når de nye standardene kommer. Finnes det dempeanordninger som gjør at man kan støydempe 2.5" HDD i en 3.5" slot? Er 2.5" HDD så stille at det ikke er nødvendig å dempe de?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med det nevnte Lian Li - kabinettet? Tenker da primært på lydnivået. Trenger uansett ikke plass til allverden inni, da jeg som sagt med tid og stunder skal ha separat filserver.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen direkte erfaringer med det. Kabinettene til Lian-Li er som regel gode -- dog gjerne temmelig dyre. Det er noe variasjoner i hvor tykke aluminiumsplater som benyttes i forskjellige modeller. Har hatt PC-V1000 fra samme serie -- et annet type kabinett, men en god konstruksjon generelt (nå byttet ut med PC-767, som er noe større og tykkere plater -- dog ikke like mange praktiske detaljer).

Men er ikke PC-V880 penere for HTPC-bruk? Synes generelt ikke disse Lian-Li-kabinettene er så pene til HTPC. En fordel er vel dog at PC-V800 har flere "eksterne" 5,25"-brønner (muligens ikke noen skjult brønn heller i PC-V880?).

Skal du kun ha en optisk tror jeg du må kjøpe et ekstra frontdeksel, da det vel følger med frontdeksel til den ene 5,25'en til diskettstasjonsbruk? (har i hvert fall gjort det på de Lian-Li-kabinettene jeg har som har vært avbildet med diskettstasjonåpning...).

Et annet element er faktisk også at en del Lian-Li-kabinetter ikke er helt optimale å få montert "standard" antivibrasjonsrammer i. Har dette problemet på PC-767, og hadde det også tidligere på PC-V1000. Så vidt jeg kunne se vil også PC-G70 ha problemet, men i det kabinettet har jeg ikke montert antivib. Lurer på om ikke Lian-Li Cube-kabinettet også får "problemet", men ikke kommet så langt som å bygge en PC inn i det kabinettet. Dog, skal sies at man kan kutte av litt på dekselene og f.eks. feste dem med dobbeltsidig tape e.l. for å unngå problemet. I mine tilfeller har frontdekslene blitt stikkende noen mm ut av kabinettet pga. antivib-rammer, men dette har ikke vært PCer som har stått i stua akkurat.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du bytter ut eventuelle medfølgende kabinettvifter med noe mer stillegående. Du klarer fint å spille av HD-i et slikt oppsett. Til ffdshow er pentium å foretrekke, men det vil gå på bekostning av varme/støy.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forsåvidt heller ikke at Lian Li - sakene er veldig lekre, men de passerer min personlige, ikke så veldig strenge, estetikk-test. Eneste kravet jeg har er at det må være sånn ca. stereokomponentstørrelse for å passe inn i racket jeg har. Fyren på butikken mente det kabinettet jeg listet var fonuftig å bygge i og at man klarte å få nevnte hardware til å kjøre stille, kabinettviftene ble visstnok disablet helt. Jeg er dog litt begymret for støy, kabinettet er jo ca like tett som en sil, det er jo fint for luftgjennomstrømming, men ikke like fint for at støy skal "slippe ut".

Andre forslag til kabinetter som er bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Andre forslag til kabinetter som er bra?
    Denne er helt rå, men koster vel noen ganger mer enn nevnte alternativer

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå har jeg et visst slingringsmonn i mengd penger jeg har tenkt å legge i dette, men den var litt på kanten. Har du et slikt selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp, den står og venter på komponenter as we speak

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg går for Silverstone LC17 eller hva det nå var det het, ser ut til at det får ok omtaler, og så ser det litt mindre jalla ut.

Så da gjenstår det bare å se om jeg får fingeren ut...

Takker for alle innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •