Dårlig lyd på Live TV- trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd på Live TV- trenger hjelp!

Jeg har nettopp kjøpt meg en MPX Spectra Media Center PC:
    http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=62924

Jeg var klar over at tv bildet i MCE ikke er like bra som via vanlig dekoder, men når jeg ser på Live TV er det en irriterende dårlig kvalitet på lyden. Vanskelig å forklare helt, men det er litt skurrete lyd i forhold til vanlig tv lyd via dekoder/forsterker. Nesten som om noen har sprengt høytalere. Det må understrekes at høytalere ikke er sprengt, all annen lyd fungerer helt optimalt på mye høyere volum (DVD, Musikk etc).

Jeg har følgende oppsett:

MPX Spectra Media Center
    UPC Digital Dekoder (Motorola)
    Yamaha Forsterker (RX-v650)
    Samsung LCD Skjerm (40m61)

Lyden fra digital dekoder er koblet til via rød/hvit stereo plugg inn i Media center PC. Fra Media center PC er lyden koblet via optisk lydkabel til Yamaha forsterker. Er det noen som har noen ide på hvorfor lyden blir dårlig på Live TV. Den er ikke så dårlig at det ikke går an å høre på, men merkbart dårligere enn hvis jeg kobler tv lyden direkte til forsterker. Problemet da er at det blir 2 sek forsinkelse mellom bilde fra media center PC og lyden.

Er det noen bedre måte å koble lyden på fra digital dekoder, det er f.eks en ubrukt koax utgang! Eller kan det være noe galt med lydkortet (innebygd realtek lydkort). Har testet oppsett og konfigurert alt mulig i MCE (antall høytalere, output sample rate, oppdatert drivere etc), men merker ingen forskjell. Setter veldig stor pris på all hjelp, da det er utrolig irriterende hvis jeg må ta til takke til både dårligere bilde og lyd enn via normalt TV oppsett som går utenom Media center PC.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakeligvis er det lydkortet ditt som skralter litt. De innebygde lydkortene pleier ikke ha så veldig gode analogdeler, spesielt på linjeinngangene. Det kan jo også tenkes at linjeinngangen på lydkortet er beregnet på signaler med en annen spenning.

Tror det beste i grunn er å kjøpe et bedre lydkort. Hva slags lydutganger har den UPC dekoderen? Dersom den har en digital utgang for lyd anbefales det sterkt å bruke den (sammen med et nytt lydkort dersom lydkortet du har nå mangler digital inngang for lyd).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Antakeligvis er det lydkortet ditt som skralter litt. De innebygde lydkortene pleier ikke ha så veldig gode analogdeler, spesielt på linjeinngangene. Det kan jo også tenkes at linjeinngangen på lydkortet er beregnet på signaler med en annen spenning.

Tror det beste i grunn er å kjøpe et bedre lydkort. Hva slags lydutganger har den UPC dekoderen? Dersom den har en digital utgang for lyd anbefales det sterkt å bruke den (sammen med et nytt lydkort dersom lydkortet du har nå mangler digital inngang for lyd).
    Litt klønete av meg, men det slo meg at lyden fra digital dekoder (rød/hvit plugg) går rett inn i TV kortet ved siden av bildeplugg (gul). Bakpå Media center PC er det følgende tilbkoblinger for lyd:

- Digital S/PDIF utgang, coax og optisk
    - Audio Linje inngang (Phono / RCA)
    - Audio Linje utgang (Phono / RCA)
    Tilkoblinger for 7.1 kanals high definition surround lyd (Line-in/Surround/Center/Back/Front/Mic-in)

Optisk S/PDIF utgang går fra PC til Yamaha Forsterker. Jeg får ikke lyd fra Live TV annet enn når Rød/hvit plugg er koblet til TV kort. Kobler jeg til Audio linje inngang/utgang fra UPC dekoder til PC er det ingen lyd ved TV titting, men får lyd på alt annet (pga optisk fra PC til forsterker).

På UPC dekoder er det en S/Pdif utgang (koax) + en rød/hvit kobling. Hvis det bare er Optisk og koax inngang på PC funker det vel ikke å koble UPC dekoder til PC via koax. Isåfall hvordan skal jeg da koble PC til Yamaha forsterker? Mulig jeg stiller endel dumme spørsmål nå, men er litt forvirret med tanke på oppkobling i dette tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aner meg at maskinen din er levert med Hauppauge kortet WinTV PVR 500MCE eller 150MCE.

Isåfall er den skurrete lyden du har fra lydinngangen et kjent problem med de fleste versjoner av driverne til dette kortet.

Den siste releasen skal ha fikset lydproblemet, men gjeninnført problemet med utvasking av lyse partier i bildet.

Versjon 2.0.30.23070 av driverne er den versjonen som færrest folk har problemer med.

www.shspvr.com har mye info om driverne på sitt forum

Kjetil

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilei
    Det aner meg at maskinen din er levert med Hauppauge kortet WinTV PVR 500MCE eller 150MCE.

Isåfall er den skurrete lyden du har fra lydinngangen et kjent problem med de fleste versjoner av driverne til dette kortet.

Den siste releasen skal ha fikset lydproblemet, men gjeninnført problemet med utvasking av lyse partier i bildet.

Versjon 2.0.30.23070 av driverne er den versjonen som færrest folk har problemer med.

www.shspvr.com har mye info om driverne på sitt forum

Kjetil
    Fantastisk. Jeg oppdaterte til versjon 2.0.35.24034 som jeg fant frem til via linken din, og nå er iallfall lyden fin-fin. Begynte å miste motet, desto deiligere å få løst problemet. Tusen takk for godt tips :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd

Sitat Opprinnelig postet av the viking
    Fantastisk. Jeg oppdaterte til versjon 2.0.35.24034 som jeg fant frem til via linken din, og nå er iallfall lyden fin-fin. Begynte å miste motet, desto deiligere å få løst problemet. Tusen takk for godt tips :-)
    Hei
    Kan du vis meg veien til denne driveren som løste lydproblemet

Hilsen KAN

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kan
    Hei
    Kan du vis meg veien til denne driveren som løste lydproblemet

Hilsen KAN
    Her er en link:

ftp://ftp.shspvr.com/download/wintv-...prerelease.zip

Også kjører du Hcwdriverinstall(32-bit only).exe filen hvis du har et 32-bits operativsystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sluppet en ny versjon: pvr_2.0.35.24054.prerelease

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så enkelt

Glimrende, etter denne oppdateringen er endelig lyden ok, det tok en stund ja, takk for tipset.

Hilsen KAN

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •