MCE og skru av Hard-disk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile MCE og skru av Hard-disk

Har MCE, med Abit KN8-SLI hovedkort med Samsung SP2504C Hard disk.
    Jeg får ikke skrudd av hard disken (Turn off Hard disk) etter f. eks 5 min (i Power options), dvs. det fungerer ikke.
    Andre som sliter med det samme ?

Siste drivere for ABIT kortet installert
    Aktivert Kol'n quiet funksjonaliteten
    Skrudd av indeksering på hard-diskene (begge partisjonene)
    Prøvd å sette page file til 0
    Deaktivert antivirus
    Deaktivert nettverkskort
    Avsluttet MCE skallet

Andre forslag ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling på hva som er feil i det gjeldende oppsettet ditt, men jeg har hatt noe av den samme problemstillingen på annen maskinvare tidligere med Windows XP, og da var det en scsi driver i forbindelse med et scsi kort som ikke likte at IDE hrdiskene ble kjørt ned. Kobbler man disken opp på ide eller sata kanaler som støtter raid.kan man også få slike problemer.

Ville vurdert å sjekke alle instillinger "bios" også, da enkelte instillinger her muligens kan påvirke om disken kan spinnes ned. tenker da på fungsjoner som s.m.a.r.t eller hva det nå heter, som overvåker og gir beskjed om den senser om noen feil snart er forestående på disken osv.

Det som er litt stilig med slike disk overvåkings systemer er at de kan virke også, jeg har selv vært borte i tilfeller der man har fått melding om at en mulig feil kan komme snart, så man får overført alt av "viktig" materiale før disken sa takk for seg.
    Ellers ettersom levetiden på hardisken gjerne blir litt redusert av stadige stopp og starting, er vel litt av hemeligheten heller å gå for meget støysvake disker i stedet for å kjøre dem ned for å misnske støyproblemet, men det er en annen sak.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S.M.A.R.T. gir også mulighet for å lese av temperatur på de fleste harddisker, f.eks. via programvare som HDD Health, SpeedFan, HDD Thermometer etc. Spesielt i HTPC-sammenheng hvor man vil holde avkjølingen til et minimum pga. man ønsker lite støy kan dette være greit å overvåke...

Når det ellers gjelder problemert kan det være BIOS-innstillinger som overstyrer Windows. Pass ellers på at man har relativt nye Nvidia-drivere installert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •