HD materiale og CPU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD materiale og CPU

Vil en AMD Sempron 3100+ på 754 socket og med 256kb Cache klare å kjøre HD uten hjelp fra skjermkort.

Og er ATI X800 PRO ett bra skjermkort for HDTV?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha et skjermkort fra ATi, så anbefaler jeg et som støtter ATi sin nyeste AVIVO teknologi. Det er enten Raedon X1300, X1600, X1800 eller X1900. Men ingen av disse støtter AACS beskyttet fremtidig HD-filmer fra Hollywood (Blu-Ray, HD-DVD). Om du virkelig skal ha et skjermkort som støtter fremtidige HD-formater MÅ du kjøpe et skjermkort som støtter HDCP.

Sempron prosessoren er god nok for HD-filmer og uansett gir moderne skjermkort som støtter AVIVO eller Purevideo i større eller mindre grad hjelp til prosesseringen.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco, I beg to differ

En sempron 3100+ vil alene IKKE klare å spille av f.eks. WMV hd 1080i/p, langt mindre mpeg2/4 1080i/p, eller h.264. Sjekk rundt på nettet, benchmarks osv.

Cpu load på h.264 (mpeg4) dekoding av 1080p gjort med en athlon 64 3500+ ligger på 80-100%, og dette er en CPU som er en god del kraftigere enn en sempron 3100+.

En sempron 3100 yter omtrent som min gamle athlon 2800+, og denne hakket som et uvær på 1080i, og til og med på enkelte high bitrate 720p-filmer.

Men om man kjører et skjermkort som hjelper til med dekodingen, er det jo en annen sak...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da trekker jeg tilbake det utsagnet Jeg tok utgangspunkt i tester jeg gjorde for noen år tilbake av WMV-HD og mpeg2 demoklipp som fantes på nettet. 720p greide en XP2000+ fint uten hakking, mens 1080i var akkurat på kanten. En XP2500+ greide samme klipp flytende.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt intrykk av at den aplikasjonen man bruker ved avspilling har en del å si for resultatet på HD avspilling, og setter man opp avspillings aplikasjonen med masse tunge arbeidsoppgaver, går det vel forholds vis lett ann å få selv et heftig oppbyggd "tallknuser" system til å knele og hakke like mye som hvis ma prøver å spille av Mp3 filer på en eldre 386 pc....

Forskjellen på et nyinnstallert og forholdsvis basic Windows XP oppsette og et som har snurret og gått en stund med diverse innstallerte og avinstalerte programmer osv, spiller også oft inn, når man skal ha mest mulig ytelse og jevn avspilling av div HD materiale med en hardt jobbende CPU som utgangspunkt.

Ellers er jeg litt overasket hvor godt selv Nvidia 6200 baserte skjermkort takler HD avspilling med de riktige programmene innstallert som Pure video osv. 6200 er ikke best i klassen kankje men en forholdsvis billig "nødløsning" hvis man ikke vil spandere flere tusen på en full oppdattering.

Mye av det HD mpeg2 materiale i 1080i og 720p, jeg har testet med tidligere har hatt veldig forskjeller på bit astigheter , og kan fort variere alt fra 8-20Mbit/s, og to forskjellige WMV hd 1080p trenger vel heller ikke å belaste en prosessor like mye.

Microsoft har forøvrig en link til en liten HD avspillings test på den siden hvor de har lakt ut noen HD test klipp i Wmv. http://www.microsoft.com/windows/win...tShowcase.aspx

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne de formatene der skjermkortet ikke støtter hardware dekoding som er meget prosessorkrevende. Dette gjleder blant annet for h.264. Etterhvert som det blir mer vanlig vil skjermkortene støtte dette, slik at en ikke trenger den verste CPU'en... Det er en stadig utvikling. Personlig ville jeg valgt et Geforce 7xxx kort.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er mange av de WMV filmene der ute som sier de er feks 1080p, men det er langt ifra den oppløsningen, så det kan jo hende du tror maskinen drar den oppløsningen, men egentlig så er det nesten halparten! Men nå tester sikkert dere klipp som ligger ute på nettet så det er vel utelukket uansett.

Til dere som kjører AVIVO, gjelder fortsatt feks Mastiff's htpc software guide forstatt, dscaler og ffdshow osv? eller må man ty til helt andre metoder med catalyst 5.13 driverene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ytelsen på wmv-hd noe å si da?

Er det ikke MPEG2/*.ts som har noe å si i dag
    h.264 som vil ha noe å si i framtida?

Når h.264 blir utbredt (BR/HD-DVD støtter h.264, men muligens vil mpeg2 bli mest brukt i starten) kan det godt være at du har byttet ut PC-en uansett :-D

-k

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble overrasket over hvor godt mitt 6600GT avlastet prosessoren. Har cpu-load på ca 5-7% med 1080p xvid og 1080i mpeg2TS. Ved 1080p WM9 ligger loaden på ca. 25%. Dette i VLC som ikke bruker Purevideo-filtrene til rendring..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •