Kjøp av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Kjøp av HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av HTPC

Hei!
    Er i markedet etter HTPC. Må ha en som ser litt bra ut og som
    er stille. Hva er det som er skikkelig bra på dette markedet nå?
    Nå er jo de nye dvd-standardene på vei. Er det noe jeg må ta hensyn til her. (Har tenkt til å kjøre HTPC'n mot LE-32M61 LCD-TV.) Nå koster jo en DVD-brenner til Pc 2-300,- er det så enkelt som at jeg bare kan bytte ut denne i HTPC'n når de nye standardene kommer?

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av man
    er det så enkelt som at jeg bare kan bytte ut denne i HTPC'n når de nye standardene kommer?
    Det vil jeg tro. Det du bør ta hensyn til når du bygger\kjøper HTPC er strengt tatt hva du vil bruke den til. Ferdigløsninger gir deg helt klart et dårligere støy/ytelse-forhold enn et selvbygg. Avspilling av HD krever sitt av maskinen og kraftigere komponenter krever bedre kjøling (mere støy). En HTPC har ufattelig mange bruksområder og hvis den skal brukes til annet en enkel DVD-avspilling, tv-titting via hardwarebaserte tv-kort og musikkavspilling kan man lett gå for en vifteløs løsning med f.eks. et mCubed hfX-kabinett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av man
    Nå koster jo en DVD-brenner til Pc 2-300,- er det så enkelt som at jeg bare kan bytte ut denne i HTPC'n når de nye standardene kommer?
    Nei. En PC som skal kunne spille av Blu-Ray eller HD-DVD filmer i full oppløsning må støtte Hollywoods DRM systemer fult ut. Ta en titt på denne linken for mer info: http://www.behardware.com/art/imprimer/603/

I praksis vil det si at du i tillegg til å skifte ut den optiske leseren også må skifte ut grafikkortet i PCen. Sannsynligvis må en ha et hovedkort og operativssystem (MS Vista) som støtter DRM i tillegg. Overgangen til en HD-kompatibel HTPC blir med andre ord ikke billig for oss konsumenter, regn med flere tusen kr bare på et optisk drev som kan lese ENTEN Blu-Ray ELLER HD-DVD..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..... det er så mye å ta hensyn til her..... må vel fire et eller annet sted til slutt
    Hvor lenge kan det være til man har komponenter som er fullt HD-klare i salg i norge?
    Har dere forresten noen anbefalinger til Hardware-deler evt. komplett HTPC, har da bygget mange pc'er i min tid, så jeg er ikke redd for å sette sammen en sjøl.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har muligheten ville jeg vurdert å vente et halvt års tid til MS Vista er klar og Blu-Ray/HD-DVD drev til PC faktisk er sluppet. Regner med at software- og hardwarekravene rundt DRM for PC-avspilning av film er mer på plass innen da.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En PC som skal kunne spille av Blu-Ray eller HD-DVD filmer i full oppløsning må støtte Hollywoods DRM systemer fult ut.
    Uttalte meg litt kjapt der, med tanke på DRM.

Personlig kommer jeg aldrig til å få behov for å spille av DRM-krypter materiale og tar den biten med salig ro ,men jeg forstår at det for mange vil være viktig med kompatibel maskinvare. Allikevel mener jeg at det å gå og vente på det som er rett rundt svingen til enhver tid er tull. Et skjermkort koster ikke allverden. Det er jo nemlig dette som er så flott med en HTPC. Den er skalerbar og kan tilpases etter behov. Er ikke veldig kjent med ferdigløsningene der ute, men uansett kan du begynne med å kikke etter skjermkort med passiv kjøling evt. kjøleløsninger fra Zalman, passiv kjøling til chipset og stillegående 120mm vifter fra f.eks ZilenX (vendur.no) dersom du finner kabinett til 120mm vifter. Strømforsyninger med 1 stk 120mm vifter fra f.eks mist eller Fortron har god erfaring med. Går du for Pentium bør du satse på 400watt+.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    [...]Allikevel mener jeg at det å gå og vente på det som er rett rundt svingen til enhver tid er tull. Et skjermkort koster ikke allverden. Det er jo nemlig dette som er så flott med en HTPC. Den er skalerbar og kan tilpases etter behov. [...]
    Hmm. Personlig er jeg ikke enig i at et skjermkort som skal brukes i en HD-kompatibel PC "ikke koster all verden". ATi sine krav for å kunne dekode mpeg4 basert 1080i materiale i skjermkortet er minst Raedon X1800. Forhåpentligvis er skjermkortet mulig å oppgradere med ny BIOS som støtter HDCP når den tid kommer. Forhåpentligvis.

Når det gjelder OS er tingene følgende: Windows XP Media Center har ikke og vil ikke få innebygget støtte for å spille av AACS beskyttede HD-filmer fra Hollywood. For å kunne spille av filmene på en PC er PVP-OPM (Protected Video Path - Output Protection Management) et krav fra Hollywood. PVP-OPM støttes kun i MS Vista. Ny investering. Windows XP har i dag et system kalt COPP (Certified Output Protection Protocol) som fungerer på samme måte som PVP-OPM. F.eks. kan selskaper som Cyberlink og nVidia implementere COPP i avspillerne sine for å kunne sende HDCP-kryptert innhold gjennom DVI/HDMI-utgangen til PCen. Om dette faktisk er nok til å få lov til av Hollywood til å spille av AACS beskyttet HD materiale i full oppløsning vet jeg ikke, jeg fant heller ikke gode nok kilder om dette på nettet.

Hvordan sakene er med tanke på hovedkort har jeg ikke orket å undersøke enda. Nye hovedkort blir i dag pushet med DRM uansett, så sannsynligvis kan man beholde hovedkortet. Og det som nå er igjen av hardwaren.

Det handler ikke om å vente på nye teknologier, men heller å vente til det finnes komponenter på markedet som faktisk vil fungere.

Kilder:
    http://www.engadget.com/2005/07/14/t...or-the-masses/
    http://msmvps.com/blogs/chrisl/archi.../26/49056.aspx

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om å vente på nye teknologier, men heller å vente til det finnes komponenter på markedet som faktisk vil fungere.
    Vel, begynner å miste gløden til å bidra i denne tråden, men jeg må bare få sagt hvor uenig jeg er.. Å vente med HTPC til Vista er lansert høres så ufattelig dumt ut i mine ører at du blir nødt til å forklare.. Det er vel strengt tatt bare en oppgradering som skal til når det slippes.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp en Snazio 1350, gjør jobben til HTPC dobbelt så bra for 1\4 av prisen.

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Vel, begynner å miste gløden til å bidra i denne tråden, men jeg må bare få sagt hvor uenig jeg er.. Å vente med HTPC til Vista er lansert høres så ufattelig dumt ut i mine ører at du blir nødt til å forklare.. Det er vel strengt tatt bare en oppgradering som skal til når det slippes.
    Så lenge verken MS Vista eller kravene for en HD-kompatibel PC er skikkelig på plass så er det ikke så lett å si hvilke komponenter du trenger å oppgradere. Nytt skjermkort til rundt 3000 kr og et nytt OS til 1500 er i alle fall minimum. Om det er dumt eller ikke å kjøpe rådyre og utrangerte komponenter som må byttes ut etter et halvt år skal ikke jeg si noe om, men kjøpere burde i alle fall være klar det på forhånd.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er dumt eller ikke å kjøpe rådyre og utrangerte komponenter som må byttes ut etter et halvt år skal ikke jeg si noe om, men kjøpere burde i alle fall være klar det på forhånd.
    Enig med deg.. Og HD-DVD og BluRay er absolutt verdt å vente på.:grin: Ikke for å terpe på dette, men litt av poenget er vel at man har mulighet til å oppgradere systemet sitt når den tid kommer til (etter min mening) en rimelig pengesum.. og da er det strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe et så dyrt skjermkort enda og imens vi venter på vista kan vi vel bruke WinXP-disken som vi har liggende i en skuff et sted. Som sagt: det er denne flexibiliteten som gjør HTPC til et sikkert kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •