HTPC - 1080i?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: HTPC - 1080i?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - 1080i?

Er det i det hele tatt mulig å få 1080i ut fra en HTPC eller er det slik at skjermkortet alltid kjører deinterlacing på signalet?

Jeg tenker spesielt på 1080i kildemateriale dersom dette skal mates en ekstern scaler eller rett til en 1080 projektor... Som de fleste vet kan en HTPC i dag ikke kjøre f.eks. motion adaptive deinterlacing på 1080i og det vil dermed være en fordel å kunne ta ut 1080i signalet forholdsvis ubehandlet.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart fordeler ved bruk av ekstern scaler/deinterlacer til PC.Man har PCens fleksibilitetet og lagrings muligheter.Men benytter seg samtidig av "state of the art" skalering ,deinterlacing,NR osv.Problemet som du sier er jo at det ikke er noen god løsning på å koble dette digitalt sammen.
    Dette kan se ut til å snu,da både NVIDIA og ATI skal benytte HDMI grensesnitt i kommende skjerm-kort til PC.(tvinger seg frem med de nye hd formatene)I hvilken grad forskjellige "signaler" vil bli tilgjengelig er for tidelig å si ,men jeg ser ingen grund til at grensesnittet begrenses til kun progressive signaler.

Jeg vet det er muligheter for 1080i ut via DVI,man har blant annet en innstilling på MCE som er for CRT(uten at jeg er sikker,vil det være mulighet for at dette signalet allerede er deinterlaced og skalert i en eller annen form for deretter og bli skalert tilbake til 1080i,vær oppmersom på at hvis dette er tilfelle,vil det være meget uheldig for bilde-kvaliteten)

Før man eventuelt kjøper ny bilde prosessor til PCen ville jeg ventet for å se hva kommende HDMI-skjermkort tilbyr av muligheter.

Newcomer jabso sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et ati radeon 9600 som jeg kjører på plasma tv via dvi porten på kortet. I programmvaren som jeg lastet ned fra ati sine sider er det muligheter for å kjøre alle typer signal 720p og 1080i osv....... Men om dette er ubehandlede signaler det vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innstillingen jabso snakker om mener jeg kun gjelder for komponentutgangen på skjermkortet. Ved både komponent og VGA har en mulighet til å ta ut linjeflettede signaler, mens DVI kun støtter progressive bilder. Om det er mulig å gå utenfor DVI-standarden og sende linjeflettede signaler fra PCen har jeg ikke prøvd, men i så fall må jo skjermen støtte det samme (mulig det går fint på skjermens hdmi-inngang?).

Hva får deg foresten til å tro at skjermen vil være så mye bedre på deinterlacing enn PCen, LL?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Den innstillingen jabso snakker om mener jeg kun gjelder for komponentutgangen på skjermkortet. Ved både komponent og VGA har en mulighet til å ta ut linjeflettede signaler, mens DVI kun støtter progressive bilder. Om det er mulig å gå utenfor DVI-standarden og sende linjeflettede signaler fra PCen har jeg ikke prøvd, men i så fall må jo skjermen støtte det samme (mulig det går fint på skjermens hdmi-inngang?).

Hva får deg foresten til å tro at skjermen vil være så mye bedre på deinterlacing enn PCen, LL?
    Jeg tenker litt på fremtiden. Jeg vil nemlig gjerne ha et fleksibelt med godt bildesystem. For øyeblikket så vurderer jeg en HD-streamer fra Pixel Magic Systems klat MB200 eller om jeg skal oppgradere PC'en med blant annet et 7800-kort.

En ekstern videoprosessor (Realta/Gennum) vil forhåpentligvis være neste skritt og da er jeg avhengig av å muligheten for å mate denne med digitale 1080i signaler. Ut fra det dere skriver her ikke PC et godt alternativ før skjermkortene eventuelt kommer med HDMI...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •