10m VGA-kabel til projektor, funker det??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10m VGA-kabel til projektor, funker det??

Vurderer å sette opp en HTPC hjemme, og pga møbleringen vil jeg trenge en lang kabel til projektoren. Har en Panasonic PT-AE700, og HDMI-inngangen er brukt av DVD-spilleren min. Noen som har erfaringer med lange VGA-kabelstrekk? Vil det være bedre å bruke en VGA-> komponent-overgang (finnes det?) og ha et langt komponentstrekk?

Avhenger dette mye av hvilket grafikkort man bruker i PCen?

Newcomer ls_15 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 10m selv, og det er uten problemer.

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. brukar komponent til vga overgang som fulgte med optoma h30, komponent ut frå dvd. inn på ein 20m VGA kabel, og så til prosjektor... funker uten å miste noko som helst kvalitet i bildet...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Da eliminerer jeg i alle fall kabelstrekket som et problem. Da gjenstår bare en 15-20 andre ting å ta stilling til...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert en HDMI eller DVI switch ? Regner med at PCen har DVI ut. Bedre bilde og et kabelstrekk mindre er jo to fluer i en smekk !

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Switch er jo en mulighet - det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men da kan det hende jeg må reise meg for å endre kilde, det kan jo bli litt pes

Edit: Ser at en slik switch koster 2500 kroner på avshop.no, det er jo spinnvillt i fjerde potens. Det utgår så det holder med mindre det er mulig å få en slik til ca en femtedel av prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos Skrotohlson har de en billigere:

2-veis DVI omkobler:
    http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=381384000

DVI - HDMI adapter ut fra omkobler: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=381609000
    (det finnes en variant til av denne)

Kjøpte 10m hdmi kabel (498,-) herfra og den funker faktisk helt fint på 1280x720p, via det nevnte DVI-HDMI adapteret.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for link til Claser'n, så faktisk etter switch der uten å finne noe selv... om det følger med DVI-kabler i tillegg, så begynner jo den boksen der å bli interessant.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du vurderer er å gjøre HDMI utgangen til DVD spilleren om til en DVI kontakt slik at du kan bruke en DVI switch til å velge mellom HTPC og DVD for så å gjøre DVI utgangen på switchen om til HDMI for å gå til prosjektorens HDMI inngang?

Jeg får bare begynne i en ande da; HDMI er bakoverkompatibelt med DVI ja. Det betyr ikke at det er den samme tingen. DVI tillater sending av signaler, mens HDMI tillater data trafikk begge veier. Det gjør at HDMI er bedre enn DVI da HDMI kan korrigere feil i signalet, det kan ikke DVI. Derfor er HDMI garantert å sende et bildesignal feilfritt i opp til 15m kabel under normale omstendigheter. Tilsvarende for DVI er 5m! Med en gang du setter en DVI adapter på en HDMI kabel har du i realiteten forringet kvaliteten både fysisk og teknisk.

Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig, i de aller fleste tilfeller vil du aldri se forskjell på en riktig kalibrert HTPC over VGA i forhold til DVI. For å se noen forskjell må du ha et dedikert kinorom med 100% lyskontroll og mørke vegger, da kan du begynne å snakke om kabel kvalitet.

En annen ting er at jeg ikke helt ser hva du skal med en egen DVD spiller når du har HTPC? En hver HTPC med skjermkort av litt nyere dato vil kunne måle seg med DVD spillere i 2-5000,- klassen i dag. Oppskalerer DVD spilleren din til 720p eller gjøres det i PTAE 700'en?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon 2910, så har både DVI og HDMI ut på den, siden jeg er innehaver av 10m HDMI-kabel allerede, tenkte jeg å kjøre HDMI til projektoren.

DVD-spilleren skal jeg beholde av følgende grunner:
    - bruker den som drivverk til ekstern DAC for å spille av mine 1000+ CD-er
    - brukervennligheten er en del hakk bedre enn en PC, særlig for samboeren
    - for mitt vedkommende blir HTPCen et tillegg, jeg regner med å bruke ganske lang tid på å få satt det opp optimalt, og ønsker å se filmer mens det pågår uten å måtte koble om og knote

Jeg ønsker i utgangspunktet å gjøre ting så enkelt som mulig, så da går jeg nok for en lang VGA-kabel, så kan jeg bare bruke ledig inngang på projektoren og ferdig med den saken.

Nå trenger jeg bare en komplett hardware-shoppingliste fra noen, samt Den Endelige Sannhet på hvilken software som bør brukes, så er saken i boks

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres mer fornuftig ut ja.

HTPC kan lages veldig billig, og veldig dyrt, ingen vits å bruke mer penger enn nødvendig. Så du bør definere hva du ønsker og forventer av HTPC'en. Er det hovedsaklig til å ta opp programmer mens du er borte så vil det kanskje være greiere med en HD/DVD opptaker, ønsker du å ta opp programmer mens du har time-slip på en annen kanal så stiller det krav til to TV-tunere og kanskje helst en dual-core CPU osv. Tenk godt over det og start en tråd i HTPC forumet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest meg en del opp på trådene i HTPC-avdelingen, men det ser ikke ut som det er særlig konsensus på hva som bør brukes...

Man er da nerd, så jeg skal kunne gjøre følgende hadde jeg tenkt:
    - avspilling av DVD-materiale ved bruk av FFDShow (om jeg gidder...)
    - avspilling av HD-materiale
    - bruke PCen som harddiskopptaker, ikke veldig viktig å kunne se på en kanal mens jeg tar opp en annen, da kan jeg bare se på TVen
    - spille av musikk lagret lossless til ekstern DAC
    - navigere enkelt i musikkbiblioteket, muligens ved bruk av TVen som monitor

Skal ha meg en eller annen boks som passer i et rack med to disker (en til systemet og en til litt media) og senere skal jeg bygge ut med en separat filserver med kablet nett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •