extrem kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

extrem kjøling

hei, fant denne kjøleren(Asetek, "vapoChill"), åsså lurte jeg på om noen hart vært borti denne før...
    høres ganske extremt ut da. å ha -grader i prosessoren lissom.
    litt morro å prøvd.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://draxus.org/weblog/?p=306 -du får mekke deg noe slikt som disse karane.. da får du veldig mange minus grader!

linken din funker heller ikke helt topp..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "vapoChill" kjøleren er vel noe lignende et fryseboks kjøleelement med kompressor og hele pakka. Det blir litt vel ekstremt synes jeg, bare tenk på problemer med støy kondenserig og isdannelser osv. "nei nå må jeg restarte for å avrime prosessoren...";-)

Det har vært en populær måte å overklokke tidligere med å bruke kjøleagregat man ellers finner aircondition varmepumper eller kjøleskap osv, men utifra prisen man må betale for den ekstra kjølesystemet, har det vel ofte vist seg at det fort ytelses messig har lønt seg å legge litt mer penger ned i bedre ytende komponentene som arbeider med dataene mer direkte, enn å kjøre svaker komponenter over evne.

Har man råd til de beste komponentene og en vapoChill i tilegg hadde det kankje vært morro å prøve....;-)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du på min hjemmekino ser du at jeg har vapochill. Jeg har hatt 4forskjellige typer vapochill og det finnes ikke et system som kan vise til samme brukervenligheten , sikkerheten mot kondens osv som asetek sine produkter. Det finnes produkter som gir bedre tempratur, men det er såpass lite at det ikke er verdt å nevne.

For tiden har jeg Vapochill XE og Vapochill PE. De skal snart bygges inn i det samme kabinettet slik at jeg kjøler både CPU og GPU ned til tempraturer under minuspunktet.
    Maskinen min med vapochill har kjørt i flere uker uten reboot så en vapochill som er satt opp riktig er helt driftsikker.

Som han over meg sier (ask4me2) så er lurere å legge pengene i bedre utstyr om dagen. Men så er det vi som vil ha det lille ekstra Det er mange som ser rart på meg når jeg sier at jeg har kjøleutstyr til en nypris på over 10000kr på en PC som koster 4000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sinsykt kult da.
    også tenk deg å ha en prosessorhastighet på 5,2 ghz. det måjo gå skikkelig unna i svingene. :grin:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergern
    det er sinsykt kult da.
    også tenk deg å ha en prosessorhastighet på 5,2 ghz. det måjo gå skikkelig unna i svingene. :grin:
    Prosessor hatigheten er vel bare en av faktorene som spiller inn, for hastigheten på et pc system. Arbeids frekvensen på minnet og data bussene på Hovedkortet osv, er helt andre. Blir litt som å la en formel1 bil gå med et maks motorturtall fra 15000 til 20000 o/min på førstegearet....:wink:

Newcomer linser sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vapo ja

Jeg har og Vapochill. Og er veldig fornøyd med min. Bare tull det man snakker om isdannelse og kondens,,, en ver som har sett litt nøye eller har hat en vapo ser at det faktisk ikke er mulig og få is og kondens med mindre man går inn for saken. Det sitter i tilleg til kjøleren 2 stk varmeelementer på hovedkortet. En sitter på undersiden av hovedkortet under prosessoren for hindre frost og slikt,, en annen sitter rundt prosessoren på oversiden for og varme opp omerådet rundt cpu slik at frost og kondens skal hindres der og.utenpå varmeelementene så er det montert 6 mm skommgummi som hindrer luft til de utsatte komponentene,, så alt er egentlig veldig gjennomført. Følgerman bruksannvisningen så er det ingen fare..
    (ps har du lyst på en slik send en pm til meg,, jeg skal bytte ut min snart)^^

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linser
    .. Bare tull det man snakker om isdannelse og kondens,,, en ver som har sett litt nøye eller har hat en vapo ser at det faktisk ikke er mulig og få is og kondens med mindre man går inn for saken. Det sitter i tilleg til kjøleren 2 stk varmeelementer på hovedkortet. En sitter på undersiden av hovedkortet under prosessoren for hindre frost og slikt,, en annen sitter rundt prosessoren på oversiden for og varme opp omerådet rundt cpu slik at frost og kondens skal hindres der og.utenpå varmeelementene så er det montert 6 mm skommgummi som hindrer luft til de utsatte komponentene,, så alt er egentlig veldig gjennomført. Følgerman bruksannvisningen så er det ingen fare..
    (ps har du lyst på en slik send en pm til meg,, jeg skal bytte ut min snart)^^
    Tja det er vel ikke bare tull å nevne problemer rundt dette med isdannelse og kondens, og det virker jo som de som har konstruert Vapochill nettop har tatt denne problemstillingen ganske så alvorlig.... Virker forøvrig som en såpass ekstrem kjølemetode at det virker litt som å gå over bekken etter vann, ettersom man må bruke varmekabler av enkelte områder i hovekortet og foreta innpakking for å hindre luft i fra å treffe nedkjølte deler osv for nettop å hindre isdannelse og kondens...

Vet ikke hvordan enkelte flere lags oppbyggde hovedkort og avangserte prosessorer vil like denne behandlingen over tid heller med rom temperatur og til flere kuldegraders ndkjølingvekslinger. Det er vel ingen som er i tvil om at dette virkere når det er gjort riktig, men til hvilken pris og hvilke fordeler er det man egentlig får med slike løsninger, det er jeg mer i tvil om.

Lurer litt på hva du skal velge som kjølesystem i stedet for Vapochill, og hvorfor har du valgt å skifte det ut linser?

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med Is i vapochill systemer vet jeg ikke noe om, men Kondens derimot, det BLIR ett problem før eller siden. Har ikke hørt om så veldig mange vapo brukere som ikke har hatt kondens problemer en eller annen gang.
    Jeg har selv snuset litt på vapo, men liker ikke støyen fra dem. At du har mulighet til å overklokke noe sinnsykt er hevet over enhver tvil, systemet er drit tøfft for overklokkere.
    Jeg foretrekker stillhet over rå ytelse, så hos meg kjøres det vannkjøling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •