Windows Vista og piratkopiering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows Vista og piratkopiering

Leste en ganske oppsiktsvekkende artikkel i "HjemmePC" denne uka. Omhandlende Windows Vista og det nye sikkerhetssystemet NGSCB (Next Generation Secure Computing Base). Som omfatter både program- og maskinvare. Dette vil si at enkelte komponenter i datamaskinen, som lydkort, skjermkort, cpu og hovedkort blir kryptert på en slik måte at det vanskeliggjør innbrudd, samt sikrer maskinvaren at piratvare ikke blir benyttet.

Ett sitat fra artikkelen forteller:

"En slik del vil for eksempel være HDCP, high bandwidth digital content protection, i skjermen din. HDCP er kryptering av det digitalet innholdet helt ut til skjermen, for å hindre piratkopiering"

Dette er ekstremt skummelt for oss som forbrukere. Senere i artikkelen fortelles det også at filmindustrien vil gi ut filmer tilpasset dette systemet, som da igjen gjør at vi i dag ikke kan spille av våre _kjøpte_ filmer på det utstyret vi i dag bruker. Samtidig vil det begrense vår mulighet til å benytte kjøpt film og musikk på den måten vi som forbrukere ønsker det.

Akkurat dette håper jeg Microsoft får kjenne så det svir, for en så stor voldtekt på forbrukerrettigheter har jeg aldri vært borti før. Det er tydelig at fokus går fra å være å skape best mulig produkt til forbruker, til å være kun kapital og inntekt. Nå må det snart være slutt.

Samtidig kan det nye systemet låse filer laget med ett program med en kryptering, slik at det ikke kan åpnes i andre programmer. En fil lagret i word kan i fremtiden, om microsoft vil det, kun åpnes i word. 3 generasjons software som openoffice vil ikke klare å åpne det.

Som forbruker føler jeg meg utnyttet og hjelpesløs, nå må trenden snus snart, før det er for sent.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP er ikke jeg så bekymret for.. Allerede den dvd-spilleren jeg har nå krypterer HDCP over digitalutgangen.

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microsoft skal nokk få skylda for mye rart som skjer fremover også, men HDCP er vel ikke noe de hovedsakelig er skyldig i, der er det vel mer Intel som har spillt inn.

HDCP er innebyggd i Hardvaren fra de godkjennet produsentene, og inneholder koder som softwaren og bildemateriale må godta og avsender DVD spiller /Skjermkort må få klarsignal fra HDCP brikka i motager skjerm enheten for at det skl bli bilde på skjermen.

Synes denne linken inneholder my nyttig info om blandt annet HDCP.

http://www.sigmadesigns.com/support/DVI_HDMI.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått det riktig at avspillingen går fint om både dvdspiller og skjerm/projektor har hdcp innebygget.
    Det går vel også greit å spille av filmer selv om dvd spiller ikke har hdcp, men skjerm/projektor har det.

Det som derimot ikke går er vel hvis dvd spiller har hdcp, mens skjerm/projektor ikke har det.

Stemmer dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt observert, Magnus K.A. Imidlertidig finnes det et par "de-scramblere" der ute som kan strippe HDCP signalet fra videosignalet, slik at også skjermer uten HDCP kan benyttes for videosignaler kryptert med HDCP.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •