Sigma Design Xcard - finnes noe nyere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sigma Design Xcard - finnes noe nyere

Det er først nylig jeg lærte om Sigma Design sitt Xcard. Jeg finner det et interessant produkt, men dessverr er det begynt å bli avlegs. Blant annet støtter det kun SD-oppløsning. Pixel Magic Systems leverer forøvrig SDI kort som kan kobles til, noe som kan gjøre PC'en til en ypperlig videotransport for SD materiale.

Det jeg lurer på i denne tråden er om det finnes noe nyere som også takler mpeg2 i HD og eventuelt mpeg4 h.264? Lages det ikke mpeg dekoderkort lenger? Er alt sammen satt inn i grafikkortene?

Edit: Lenke til Xcard: http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Disse har nok vært avleggs en stund. Når det gjelder hardware-decoding av HD-materiell tror jeg faktisk det bare finnes et alternativ, disse kortene heter MyHD, men takler dog dessverre ikke h.264 kun MPEG-2 Transport Stream.. Nå er det vel også noen software baserte kort som Fusion HD o.l., og dagens grafikkort støtter delvis HD, men etter hva jeg har hørt er det MyHD som gir best resultat.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser forholdsvis interessant ut. Neste generasjon har sikkert støtte for h.264 også.

Vet du om det er mulig å få SDI modifisering på et slikt kort?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om noe SDI-mod til dette kortet..Hva er galt med vga/dvi?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Har ikke hørt om noe SDI-mod til dette kortet..Hva er galt med vga/dvi?
    For å få 1080i digital fra PC, må en ha SDI ut... Ser ikke ut til at det er så enkelt å få til.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MyHd tar seg vel av deinterlacingen vil jeg tro..og dette på en meget god måte.
    Jeg får svært gode resultater med zoomplayer og nvidia-filter, men de som er velsignet med MyHd-kortet sier dette er overlegent.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    For å få 1080i digital fra PC, må en ha SDI ut... Ser ikke ut til at det er så enkelt å få til.
    En stund siden denne tråden hadde litt aktivitet, men jeg prøver også å finne en god løsning for avspilling av 1080i .ts filer og har også tittet litt på MyHD kortet. Er ikke helt sikker på om jeg har full oversikt over dette, men vil ikke MyHD MDP-130 HDTV PCI Decoder Card med DVI modulen (daughter card) gi 1080i digitalt ut?

Gøran

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok kunne gi 1080i ut fra kortet, men jeg tror det bestitter de samme probleme som en får med vanlige skjermkort. Jeg har lest litt om denne tematikken på AVS og funnet ut at det ikke er noen skjermkort på markedet som behandler signaler interlaced. Det betyr med andre ord at 1080 de-interlaces (540p), deretter behandles for så å oppskaleres igjen. Dersom en da setter output til 1080i vil signalet bli sendt ut interlaced, men dette vil ikke være like bra som den opprinnelige kilden - dessverre. Jeg tror ikke dette vil forrandre seg før vi får skjermkort med HDMI utgang, selv om det ikke er sikkert at denne problematikken blir løst av en ny utgang.

Det er 1 måte du kan få 480i og 576i ut fra en PC. Dette gjøres med Xcard med SDI-kort (lages av Pixel Magic Systems og kan plugges rett i kortet). Da må en ha en videoprosessor med SDI inngang, samt at Xcard ikke støtter høyere oppløsning enn det som finnes på vanlig DVD. Dette er egentlig en litt avleggs løsning, som ikke er beregnet på HD.

Personlig har jeg gått for en avspillingsløsning som ikke innvolverer en PC. Bruker en PMS HD Mediabox, som egentlig er en liten PC med et skreddersydd operativsystem. Synes dette er mye enklere enn på styre med en PC, men en ofrer selvfølgelig endel fleksibilitet, sepsielt i forhold til forskjellige formater.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lest litt rundt, men klarer ikke å komme til noen konklusjon med hensyn til avspilling av 1080i med MyHD løsningen. Jeg sitter med følelsen av at det faktisk kan virke slik som vi ønsker, nemlig at det ikke koverteres til 540p for så å konverteres til 1080i.

Slik jeg har skjønt det er problemet med 1080i på htpc til vanlig at skjermkortene kun kan behandle progressiv video. Alle filer som i utgangspunktet er interlaced vil bli konvertert til progressiv, for så å bli behandlet. Noen skjermkort kan sende ut 1080i, men som kommentert så er dette ikke det signalet som lå i filen man startet med, men et 540p konvertert til 1080i.

Med MyHD kortene trodde jeg det var mulig å unngå skjermkortet totalt, og dermed lese filen direkte til MyHD kortet og få datastrømmen ut fra MyHD kortet uten 1080i -> 540p -> 1080i konverteringen. Det skal være mulig å kjøre en htpc med MyHD for avspilling av .ts filer uten skjermkort i det hele tatt. Det blir dårlig med desktop på den måten, men poenget er at det skal være mulig å få ut .ts filer uten å være innom et vanlig skjermkort med datastrømmen.

Det er mulig at MyHD kortet også jukser og kjører 1080i -> 540p -> 1080i konvertering, men jeg klarer ikke å finne noe endelig svar på dette. Har lest gjennom det jeg kan finne av tråder om MDP-130, men blir ikke enig med meg selv.

Det er nesten fristende å bestille kortet og forsøke, men det blir tross alt noen kroner for å prøve noe man ikke er sikker på virker som ønsket. Den eneste grunnen til å holde på med dette for min del er for å få en løsning for avspilling av 1080i .ts filer, men jeg sliter litt med å komme til noen konklusjon.

Jeg har også tittet litt på løsningen fra PMS, men venter vel på noen erfaringer fra andre brukere før jeg bestemmer meg. Ut fra det lille jeg har fått med meg er det vel fortsatt litt arbeid som gjenstår. Hvordan gjøres avspilling av 1080i materialet fra denne boksen? Får man ut 1080i uten "juks" eller er man innom 540p her også?

Lurer på om jeg ender opp med å prøve den GeForce 6600GT / TheaterTek løsningen jeg har satt opp nå en stund fremover. Bildet blir bra, og det er kanskje på tide å glede seg litt over HD på storskjerm og ikke tenke så mye på tekniske løsninger:-)

Gøran

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •