Pc som tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Pc som tuner?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc som tuner?

Hei! Er det mulig å bruke PC som tv-tuner? Jeg har kabeltv, og av og til kunne jeg tenkt meg å se tv-program på prosjektoren min. Hvordan går jeg frem da, og hva trenger jeg? :-P

PJ: MT 200
    PC: Acer 3003LMI
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hva slags signaler kabel-selskapet ditt sender ut. Om det er vanlige analoge signaler, mao dersom TV'en/video-spilleren din er koblet direkte i antennekontakten i veggen, så går det helt fint. Bare å kjøpe et passende analogt TV-kort som koster noen få hundrelapper. komplett.no->Skjermkort->TV-kort gir deg en hel haug av alternativer. Stort sett bare antall features (med og uten radio, tekst-tv etc) som skiller de forskjellige fra hverandre, men som på alt annet lønner det seg vel å ligge unna de helt billigste. Så trenger du en antennesplitt og litt ekstra antenneledning slik at du får koblet både tv'en din og pc'en på samme antenneuttaket (om du ikke har flere) i veggen da.

Dersom du har en såkalt Set Top Box, så har du antageligvis digitale signaler i veggen, som så settop boksen konverterer til analoge signaler som TV'en/video'en din skjønner. Da beror svaret på hvorvidt a) kabel-selskapet ditt sender de digitale signalene på en standard måte eller ei, og b) om de er kryptert. Sender de ustandard (slik som feks €%€#"% UPC) så kan du glemme det (*). Sender de standard og kanalene du ønsker er ukrypterte, så trenger du et DVB-C (Digital Video Broadcast - Cable) kort i PC'en din. Det er et digitalt TV-kort som gjør det samme som set top boksen. Litt dyrere, så du bør være rimelig sikker på at kabel-selskapet sender signaler du kan bruke...

*) Vel, du kan jo fremdeles kjøpe et analogt TV-kort i PC'en, koble det etter settop boksen og så bruke fjernkontrollen på settop boksen til å styre hvilken kanal settop boksen skal sende videre til PC'en da, men det blir jo ikke helt det samme.

OK

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er koblet direkte i veggen ja. Er vel analogt da. Har du noen konkrete forslag til et slikt tv-kort? Har lite greie på slikt, men så jeg riktig at det var noen versjoner som gjorde pc-en til en dvd-opptaker? Hvordan får jeg best bilde opp til prosjektoren min? Pc: Acer Aspire 3003LMI PJ: MT200

Jeg skal bruke det til å se enkelte fotballkamper og serier og slikt på PJ. Viss jeg får muligheten til å ta opp også, så hadde det vært helt topp! :grin:

Trenger jeg noen annet enn en antennesplitter,litt ekstra kabel og innholdet i tv-kort pakken?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Acer'en der er vel en laptop det. Da trenger du en ekstern løsning, typisk USB-basert eller noe slikt.

Denne er rimelig basic:

http://www.hauppauge.nu/pages/produc...data_usb2.html

750 spenn på komplett og sikkert en hel haug med andre nettbutikker.

Skal du ha noe litt mer fancy med radio og greier, så kanskje denne:

http://www.hauppauge.nu/pages/produc...a_pvrusb2.html

Må vel sikkert legge på en 500,- eller noe slikt i pris da.

Utover det så trenger du bare nok kabeldingser(Y-splitt, kabel etc) til å koble PC'en til antennekontakten(e) i veggen.

Tror den Acer'en din støtter USB2.0 og har en passe vass prosessor, så begge løsningene over skal fungere rimelig greit. Men har som sagt ikke testet noen av de selv, så husk byttelappen. :-)

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

digitalt?

hvis du har canaldigital er det fulldigitalt i heile bergen mener eg
    har du UPC så er det kanskje lit vanskligare..men har du mulighet til diigtalt vile eg godt får digitalt veldig stor forskjel på kvalieten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •