Hei,

Jeg har nå startet planene med å bygge en HTPC. Jeg har brukt et par dager på søke rundt og lese i forskjellige forum, men det er fremdeles en del jeg er usikker på. Kan kanskje få råd og hint her????

Bakgrunnen for at jeg ønsker å bygge en HTPC er så klart at jeg ønsker en NY Gadget i stua og en dupeditt som ikke bråker. Har i dag en DVD opptaker og XBOX som begge bråker i overkant av det jeg ønsker.

Utstyr jeg har fra før:
Receiver: Sony STR-DB1070
DVD: Sharp DVD DV-HR300U
Spill/Media konsoll: XBOX m/xcuter-chip, 200GB
Projektor: Panasonic PT-AE700E
Lerret: AView 4:3
Fjernkontroll: Logitech Harmony 885
Høytalere: DALI Elegance + AW8 Sub
TV: Thomson TV (28WF400G) (CTR)

Jeg ser for meg en HTPC som sagt som integreres i dette systemet, hvor XBoxen blir faset ut som Mediesenter og HTPC blir brukt som mediesenter. Det vil da si at jeg må ha en enkel tilgang til å skru på den musikken jeg vil evt. velge den "Net radio" kanalen jeg vil uten å slå på projektoren eller TV'n. Derfor tenkte jeg at jeg skulle utstyre systemet med en "liten" touch screen også. Men det var her jeg ble veldig usikker på enkelheten i bruk!.

HTPC Jeg har konfigurert så langt (bare på handle listen ennå):
- AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte
- Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Lyd, PCI-Ex16
- mCubed hfX Media PC Kabinett m/Aluminium kjøleribber, Sort
- Borg HGC Heatpipe VGA Kjøler, for HFX, Passer VGA Kort m/2 Monteringshull
- Borg HPC Heatpipe CPU-Kjøler, For hfX Kabinett,
- iMON Kit for HFX Kabinett, Software, VDF Display, Fjernkontroll
- Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, Tv-kort m/radio og 2stk tunere
- Lilliput 8" LCD 809GL-80NP/T Touch S-video,Composite,VGA,640 x 480
- NEC DVD-brenner ND-3550 IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
- PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3, PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out
- Seagate Barracuda 7200.9 300GB SATA2 16MB 7200RPM
- Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), SATA, 20/24pin
- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Vurderer også å bytte ut lerretet til et 16:9 lerret. Noen gode forslag her på lerret som ikke er for dyre??

Denne blir så og si lydløs, vil tro at man kan høre harddisken i ny og ne, men ellers ikke noe lyd.
Planen er å koble Lyden via Coax inngangen på Forsterkeren.
Lilleput skjermen blir tilkoblet skjermkortet, Tv'n blir tilkoblet s-video/scart utgangen på HTPC og projectoren blir tilkoblet DVI utgangen på skjermkortet. (her må det vel en ganske lang kabel til... OG DEN ER DYR, kan dette gjøres på andre måter?). Ønsker også å kunne bruke Fjernkontrollen min til det meste her, men dette tror jeg ikke kommer til å by på mye problemer... (Har forøvrig en del problemer med den når det gjelder Thomson TV'n)

Så kommer utfordringen. Jeg ønsker jo selvfølgelig at når HTPC'n skal brukes at skjermoppløsningen blir riktig på de forskjellige mediene. Er dette noe problem i utgangspunktet? Hvordan kan jeg få en høy WAF på dette?

XBoxen er i dag koblet til projektoren via Forsterkerens monitorutgang (s-video) 10 m lang kabel. Her får jeg faktisk litt flimring nederst i bildet....

Forslag til andre konfigurasjoner og synspunkter mottas med takk....