Skjermkort med komponent utgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermkort med komponent utgang

Hei!

Jeg har lett langt og lenge etter et skjermkort som har komponentutgang, er vifteløst og egner seg til HTPC bruk. Skal bare brukes til film (ikke spilling) og bør avlaste CPU når det gjelder dette. Skal bruke mediaportal. Bygges på budsjett så bør være biligst mulig uten av jeg mister overnevnte funksjonalitet.
    skal muligens kjøre HD (720p)

Noen som har noen forslag?

Jeg vet at det finnes masse tråder/guider om dette men ingen tar opp problemstillingen om komponentutgang

mvh
    Magnus

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! Takk for svar!

Dette kortet har jeg sett på, men kan ikke finne noe som tilsier at det støtter komponent ut. Jeg vet det finnes VGA til komponent men dette er vel ikke helt ideelt?

Eller finnes det en overgang på noe vis som hører til kortet?

Når jeg ser på specs er det som de fleste andre kort:

1 x DVI-I - 29-pin kombinert DVI
    1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
    1 x S-videoutgang - 7 pin mini-DIN

altså ingen komponent ut

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er komponent ut på dette kortet.

Det følger med en dongle med bla komponent, som det gjør på så mange GeForce skjermkort

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevnte ikke hvilken slot type du her på hovedkortet, magnuje

Ser man på http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html tror jeg at jeg ville valgt 256MB versjonen av dette kortet, men det er vel litt på siden av det du spurte om. Kan også bekrefte at det nevnte MSI kortet har en component adapter med i pakka.

En annen mulig kandidat er å kjøpe et Mpeg kort som http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111386&cks=PLC

som også har en slik component adapter. Er litt usikker på hvordan dette takler avspilling av ekte HD materiale og om det i det hele tatt støtter det, men til DVD avspilling gjør dette kortet en god jobb, og så følger det med en fjernkontroll som kan gjøre oppsettet ganske enkelt hvis man bruker en vanlig litt treg PC som HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei! Grunnen til at jeg ikke nevnte det var forde jeg ikke har bestemt meg for hovedkort ennå. Har nettop opprettet en ny tråd hvor mitt tenkte oppsett står. Jeg skal spille mye Xvid o.l. Hvordan vil et mpeg kort takle det? Og vil det kunne vise et vanlig skjermbilde (Windows skrivebord) eller bare film? Hadde et mpeg kort før og det kunne ikke dette.

mvh

Magnus

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuje
    Hei! Grunnen til at jeg ikke nevnte det var forde jeg ikke har bestemt meg for hovedkort ennå. Har nettop opprettet en ny tråd hvor mitt tenkte oppsett står. Jeg skal spille mye Xvid o.l. Hvordan vil et mpeg kort takle det? Og vil det kunne vise et vanlig skjermbilde (Windows skrivebord) eller bare film? Hadde et mpeg kort før og det kunne ikke dette.

mvh

Magnus
    Dette Mpeg kortet trenger et skjermkort i tilegg for å vise skjermbildet på PCen, så i et nybygg du skisserer er det vel neppe noen gunstig løsning. Vet ikke om det vil gjøre så god jobb med nyere Xvid, da er nokk et godt skjermkort en sikkrere løsning som kan lettere følge utviklingen og takler HD kildemateriale og nyere komrimerings algoritmer osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Ser man på http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html tror jeg at jeg ville valgt 256MB versjonen av dette kortet, men det er vel litt på siden av det du spurte om. Kan også bekrefte at det nevnte MSI kortet har en component adapter med i pakka.

En annen mulig kandidat er å kjøpe et Mpeg kort som http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111386&cks=PLC

som også har en slik component adapter. Er litt usikker på hvordan dette takler avspilling av ekte HD materiale og om det i det hele tatt støtter det, men til DVD avspilling gjør dette kortet en god jobb, og så følger det med en fjernkontroll som kan gjøre oppsettet ganske enkelt hvis man bruker en vanlig litt treg PC som HTPC.

Takk for tipset! Ser ikke ut som 128 mb versjonen kan gjøre så mye med HD nei. (Om jeg fårstår den tabellen riktig). Da kjører jeg på det! Er MSI vesjonen av dette noe å anbefale eller er det andre billige, vifteløse GF6200 som er bedre til mitt bruk?

Her er et...

MSI GeForce 6600LE 256MB DDR, PCI-Express, NX6600LE-TD256E, Retail
    Litt vanskelig å se om det er vifteløst? Hva tror dere?

Dette ville vel holde i massevis?
    Ut ifra tabellen mangler dette Spatial-Temporal De-Interlacing i forhold til de beste. Er dette viktig?

Trenger jeg noe særlig CPU kraft når jeg lar GPU håndtere video? Noen som vet hva jeg kan klare meg med?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et GF6200 128 MB, det funker bra til HD-avspilling. Om et 256-kort hadde funket bedre vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg har et GF6200 128 MB, det funker bra til HD-avspilling. Om et 256-kort hadde funket bedre vet jeg ikke.
    Ok! Forskjellen er vel at 256 modellen takler dette internt, om jeg har forstått den tabellen riktig? Bruker sikkert CPU for å kompensere når du spiller HD kanskje?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ærlig talt ikke om det er CPU eller skjermkort som drar den tyngste lasten, jeg har ikke sjekket CPU-load når jeg har sett film. Jeg kan gjøre det og poste resultatet her. For ordens skyld kan jeg nevne at det er et Asus AGP-kort jeg har. Hvis noen vet om et annet skjermkort hadde gjort bedre nytte for seg, gi gjerne lyd fra dere.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 128 mb utgaven jeg også sammen med sempron 2600+. Jeg har ikke hatt problemer med HD til dags dato. CPU forbruk nærmer seg 100% enkelte ganger, men som sagt her det gått bra til nå.

Siden du skal sette sammen et nybygg er det vel lite trolig at du går for noe som er så low end som sempron 2600+, med det i tankene ser jeg ingen grunn til at du må gå opp til 256mb utgaven

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •