Nytt skjermkort & lydkort til QPVision 40" LCD HD QPV40MCE-05

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt skjermkort & lydkort til QPVision 40" LCD HD QPV40MCE-05

Har fått meg QPVision 40" LCD HD QPV40MCE-05, og er ikke helt 100% fornøyd med lyd & bilde delen.

Så hvilke kort er det å anbefall og oppdatere med på denne saken?
    Det blir nok ikke så veldig mye spilling, så det ikke prioritert(noe blir det jo, men ikke så da).
    Lydkortet skal bli koblet opp mot en Sunfire effekt forsterker
    Tenker å bruke ca 3000kr på begge kortene(kanskje noe mer om det skulle friste stort da...)

Det bør være like lydløst som det er nå(nokså bra greier nå da :-)).

Info på QPVision 40" LCD HD QPV40MCE-05 ->http://www.digi.no/km_fil/3/290633.pdf
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/597

Info på skjermkortet som står i nå -> http://www.guru3d.com/article/Videocards/191/10/

Ellers må jeg si at jeg er meget fornøyd med denne QPV40MCE-05(har bare fått testet ca 1uke)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bytt skjermkort til et (vifteløst) Geforce 6600 GT, og installer Nvidia Purevideo Decoder. Da blir bildet konge (eller i alle fall så konge bildet _kan_ bli på en lavkontrast LCD )

Ang. lydkortet ser jeg ikke helt problemstillingen, all den tid du kjører digital lyd ut. For det gjør du vel?

Hvis du evt. ønsker å kjøre analog lyd ut, anbefaler jeg et eksternt usb-lydkort, f.eks. m-audio sine. Det finnes mange små som fint kan gjemmes bak maskina...

Har du plass til et PCI-kort til lyden er selvsagt valgmulighetene flere.

..men det kan vi jo komme tilbake til når du forteller hvordan du ønsker å kjøre lyden ut...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hei!

Bytt skjermkort til et (vifteløst) Geforce 6600 GT, og installer Nvidia Purevideo Decoder. Da blir bildet konge (eller i alle fall så konge bildet _kan_ bli på en lavkontrast LCD )

Ang. lydkortet ser jeg ikke helt problemstillingen, all den tid du kjører digital lyd ut. For det gjør du vel?

Hvis du evt. ønsker å kjøre analog lyd ut, anbefaler jeg et eksternt usb-lydkort, f.eks. m-audio sine. Det finnes mange små som fint kan gjemmes bak maskina...

Har du plass til et PCI-kort til lyden er selvsagt valgmulighetene flere.

..men det kan vi jo komme tilbake til når du forteller hvordan du ønsker å kjøre lyden ut...
    Ok, skal sjekke opp dette Geforce 6600 GT :-)

Jeg har balanserte og analoge(vanlige RCA koblinger) på Sunfire`en min

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, balanserte utganger ja...

Driver og leter etter lydkort som har nok utganger for å drive de ulike kanalene, og som kjører balansert (mao. ikke minijac-baserte utganger).

Disse kortene finnes, men jeg vet ingenting om hvordan disse vil oppføre seg i en evt. lyddekoding-sammenheng.

Antar at siden du ønsker å kjøre analogt ut, skal lyden dekodes på maskinen. Dermed må du ha en dvd-dekoder software som støtter lydkortet du velger, og der er det en del programvare som er "sær", feks- støtter ikke Purevideo spesielt mange lydchipper. Så her bør du evt sjekke litt rundt.

Av "ideelle" lydkort har f.eks. M-audio Delta 1010LT 8 analoge balanserte utganger, og koster under 2000,-

Er dette med balanserte utganger ikke så viktig, men heller at lydkortet skal være bedre enn det integrerte, ville jeg tittet på M-audio Revolution 5.1 / 7.1, eller om du skal være på den "sikre siden" (for å få noe som faktisk antagelig er plug-and-play ifm. dvd-dekoding osv), kjøp Creative X-Fi-serien, det "minste" holder lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ati har alltid vært et steg foran når det gjelder bildekvalitet, et forslag her http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27774
    Skal være ganske så stillegående det der.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvidia er foretrukket for HTPC slik markedet er i dag pga Purevideo og bra bildekvalitet. For øyeblikket er det også Nvidia 7800GTX som troner som det beste grafikkkortet til spill. Geforce 6600/6800GT er MYE brukt til HTPC, og er et det rimligste alternativet som støtter Purevideo og kan brukes til spill. Som nevnt ovenfor finnes i allefall 6600GT i vifteløs versjon.

For noen kort-generasjoner siden, var ATI kjent for å ha bedre bildekvalitet, men dette har endret seg.

Onboard-vifte på skjermkort kan man i 99% av tilfellene bare plukke vekk uansett i en HTPC, da de bråker for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være pirkete så er det vel Ati X1900XTX som skal være øverst på tronen på spill nå

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN & s13: Vi snakker ikke om spill. Og dette kortet (forsåvidt begge kortene dere nevner) genererer så mye varme i følge tester at det blir fullstendig uaktuelt å skvise inn i en QPV 40" MCE. At dette kortet har fin HD aksellerering osv. er en annen sak

Radeon kortet det linkes til er sikkert bra, men det finnes altså vifteløse kort i GF6600GT-serien, som dessuten ikke tar to kortplasser. Så det er nok mer aktuelt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Aha, balanserte utganger ja...

Driver og leter etter lydkort som har nok utganger for å drive de ulike kanalene, og som kjører balansert (mao. ikke minijac-baserte utganger).

Disse kortene finnes, men jeg vet ingenting om hvordan disse vil oppføre seg i en evt. lyddekoding-sammenheng.

Antar at siden du ønsker å kjøre analogt ut, skal lyden dekodes på maskinen. Dermed må du ha en dvd-dekoder software som støtter lydkortet du velger, og der er det en del programvare som er "sær", feks- støtter ikke Purevideo spesielt mange lydchipper. Så her bør du evt sjekke litt rundt.

Av "ideelle" lydkort har f.eks. M-audio Delta 1010LT 8 analoge balanserte utganger, og koster under 2000,-

Er dette med balanserte utganger ikke så viktig, men heller at lydkortet skal være bedre enn det integrerte, ville jeg tittet på M-audio Revolution 5.1 / 7.1, eller om du skal være på den "sikre siden" (for å få noe som faktisk antagelig er plug-and-play ifm. dvd-dekoding osv), kjøp Creative X-Fi-serien, det "minste" holder lenge.
    Fint å vite, tenker nok at det blir et lydkort fra Creative X-Fi-serien, da ja. Det er ikke så viktig med balanserte utganger når dem ikke er kompatible med resten av anlegget/PCen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •