Router / Switch ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Router / Switch ?

Kan noen gi en kort beskrivelse og forskjellen på router og switch?

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Switch og router benyttes til litt forskjellige formål. Trenger du å utvide antall porter (ha flere enn en PC) fra hjemmesentralen/brannmuren din trenger du en switch. Denne vil i de fleste tilfeller gi deg full båndbredde opptil 10/100/1000 Mbit/s. En router er å sammenligne med en brannmur, og man kan i mange tilfeller ikke forvente å få 10/100 Mbit/s hastighet p.g.a. trafikkbegrensning i routeren. For øvrig er en brannmur ofte utstyrt med en 4-ports switch. Trådløse routere har ofte samme problemstillinger mht hastighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har (hadde) en SMC Router 7008ABR . Har hatt mye tull med den og i går sa den takk for seg. Det er et elendig oppsett for åpning av porter o.l på den også. Hvis garantien dekker dette håper jeg de ikke har flere SMC igjen hos PCutstyr.no

Hva trenger jeg egentlig, router / switch? Det eneste jeg vet er at jeg har over 6 punkter i bruk "daglig". Kontor, TV stue, Stue, Muttern, HTPC og XBOX. Og derfor trnger jeg en 8 port av noe slag. Er det behov for brannmuren i routeren egentlig? Det er jo brannmur i windows og jeg har Norton i tillegg.

Takk for raskt svar! :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg er blitt fortalt:

En router kringkaster samme signal til alle utganger. Dermed tar dette mye av kapasiteten.

En switch kommuniserer KUN med den utgangen som samsvarer med det mottakspunkt dataene er ment for. Altså kjøres all kommunikasjon til én bestemt mottaker til denne éne.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannmur ja.. det er mange delte meninger om det, men personlig hater jeg brannmurer.. for meg skaper det bare ulemper, og skulle gjerne vært foruten.. men det finnes de som mener at en hardware brannmur er absolutt nødvendig.. fordelen med en switch er, som jeg nevnte i posten her oppe, at man får mange flere porter og høyere hastighet for en lavere sum..
    Dersom du overfører filer internt og har relativt nye maskiner, vil jeg anbefale en som har 1000 mb/s..uansett om det er switch eller router..
    Men for at du skal få utbytte av dette, må datamaskinen ha en Gigabit LAN port.. dersom du har det på 2 maskiner, vil filoverføringen gå relativt raskt dem imellom..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tenker meg om litt nå. Så er vel den SMC saken jeg har en router med innebygd 8 ports switch?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med GB Lan porter tror jeg, er vel 10/100 over hele fjøla...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel egentlig smak og behag..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke på langt nær så moro som SUB, men skal prøve en enkel oppstilling:

1. Router er boksen som fungerer som "grensevakt" mellom ditt innomhus nettverk og Internett, og all trafikk til og fra Internett passerer denne. Derfor er det enklest å ha tenke på at "grensevakten" er den som styrer "brannmuren", istedenfor å administrere alle pc'ene på innsiden av ditt "hus" med hver sin brannmur.

2. Dagens hjemme-routere har som regel 4 punkter for kabel i tillegg til trådløst, og for å gi alle tilkoblede enheter maksimal hastighet "switcher" en "router" all trafikk i seg selv mellom 10mbps og 100mbps.

3. En dedikert "switch" av den gode gamle typen, "husker" hvor trafikken skal dvs. eks. fra arbeidsstasjon til server.

4. Den enkleste boksen heter "HUB", som kommer fra det engelske ordet NAV, som på en sykkel, og den bare sørger for å knytte alle kablene sammen, "dum som en østers".

5. Har du router for Internett og trenger flere tilkoblingspunkter, så kjøper du en ekstra "switch" eller HUB som du kobler til router med en vanlig TP-kabel fra pkt. 1 til pkt. 1, så har du system på rotet.

Så lenge det ikke finnes noe GRATIS som er best i klassen, tør jeg foreslå: kondomer for datamaskinen.........vi vil jo ikke ha noe smitte???

1. Brannmur
    2. MAC-kontroll på router
    3. Norton Antivirus
    4. SpySweeper

Tenk om noen "tracker" deg når du spiller TETRIS ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt illustrert.. Beskyttelse mot datavirus..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    3. En dedikert "switch" av den gode gamle typen, "husker" hvor trafikken skal dvs. eks. fra arbeidsstasjon til server.

4. Den enkleste boksen heter "HUB", som kommer fra det engelske ordet NAV, som på en sykkel, og den bare sørger for å knytte alle kablene sammen, "dum som en østers".
    Ja, akkurat. Har ikke hatt en hub på leeenge, og mikset derfor (for et øyeblikk) sammen hub og router...

Nå er jeg virkelig bekymret for om jeg mister forstanden helt her.... :roll:

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad, du har et par tre muligheter her vil jeg si.

1# Har du en bredbåndsleverandør som tillater flere PC'r og du ikke bruker lokalt nett, trenger du bare en switch. Da vil alle maskinene få egen IP-adresse fra leverandøren din og du må beskytte alle maskinene hver for seg.

2# Ny ruter med switch eller ruter pluss en switch

3# Sikker på at du ikke har ruting/NAT i ADSL modemet? Isåfall trenger du bare en switch

4# Dette har jeg gjort: Ta en gammel PC, sleng i 2 nettverkskort og legg inn smoothwall fra www.smoothwall.org. Denne PC'n kobles mellom ADSL modemet ditt og en switch. Dette blir en meget stabil og sikker brannmur, samt ruter/NAT

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp så langt!

Jeg har (hadde) vel en router med innebygd 8 ports switch. Hvis det er en garntisak får jegvel en ny lignende. Får håpe det ikke er like mye tull med den nye. Hvis jeg ikke får ny på garantien, skal jeg IKKE ha SMC igjen. Finnes det noen Dlink til vettug pris som gjør den samme jobben? Har titta litt rundt på diverse nettbutikker men finner stort sett bare 4 ports med trådløs.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •