Beste programvare for DVD-kopi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste programvare for DVD-kopi?

Jentungen på snart tre år begynner å få noen DVDer og har ikke noe problem med å sette disse på selv -- dog, en del av behandlingene platene kan få er ikke helt god. Nå blir det vel etter hvert DVD-avspilling i bilen også...

Hvilken programvare anbefales for tiden for DVD-kopiering? Kvaliteten er sikkert ikke så veldig nøye for jentungen egentlig, men jeg blir også gjerne sittende å se på dette samtidig...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDShrink har jeg prøvd, men synes kvaliteten blir vel dårlig. Riktignok går det raskt unna, men ønsker heller at det tar lengre tid og gir bedre kvalitet.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant...er ikke fornøyd med det programmet jeg heller

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig kvalitet? Da må du sette deg inn i funksjonene på nytt... Fjern allt unødvendig crap og fokuser kun på ett lydformat (enten dts eller dd). Er filmen fortsatt for stor så deler du den enkelt på to dvd'er.. Da vil du få 1:1 kopier.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få godt kvalitet må du bruke CCE, det er det gruppene som gjev ut filmar på internet brukar. (Og kalla scene release).

CCE er forkortelsen for Cinema Craft Encoder.

http://www.doom9.org/ har kanskje nokre guide'ar som kan hjelpe.

1:1 kopiar er alt DVD Shrik dug til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Dårlig kvalitet? Da må du sette deg inn i funksjonene på nytt... Fjern allt unødvendig crap og fokuser kun på ett lydformat (enten dts eller dd). Er filmen fortsatt for stor så deler du den enkelt på to dvd'er.. Da vil du få 1:1 kopier.

Mvh
    Jeg kjenner godt mulighetene i DVDShrink, men synes ikke enkoderen gir spesielt god kvalitet. Å legge over på to DVDer blir ganske enkelt tungvidt.

Skal ta en titt på CCE.

hadde vært så mye enklere om bare prisen på tolagsplater hadde forbedret seg, men det er jo nesten slik at man heller kan kjøpe et nytt eksemplar av filmen om den skulle ripes for jævlig til i stedet for å ha kopi på tolagsmedie.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med CloneDVD?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CCE er ganske vanskleg å sette seg inn i, men det gir garantert det beste resultatet. Lykke til! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [Zenith-
    CCE er ganske vanskleg å sette seg inn i, men det gir garantert det beste resultatet. Lykke til! =)
    For ikke å snakke om at en lovlig lisens koster en god slump penger..

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    DVDShrink har jeg prøvd, men synes kvaliteten blir vel dårlig. Riktignok går det raskt unna, men ønsker heller at det tar lengre tid og gir bedre kvalitet.
    Jeg bruker kun DVDshrink og kan ikke se noen forskjell på kopi og original. Har 106" lerret så da er det ikke mye som skal til før det blir veldig mye dårligere. Her er det også utrolig forskjell på filmene i utgangspunktet både på lyd og bilde. Jeg tar bort alt ektra utenom filmen,norsk tekst og den lyden jeg vil ha. Da blir det som regel ikke behov for komprimering heller. Du har en del justeringer i forhold til kvalitet. Husker ikke i farta hva jeg har den på, men det er den som skal gi best kvalitet. Setter du den på så vil du også se at det tar veldig mye lengre tid. Brenner heller ikke fortere enn 2x. Stenger av internettilkoblingen og alt annet utenom DVDshrink. For å være sikker på at det ikke vil gi noe forstyrrelser i prosessen. Har også til tider opplevd lyden klarere enn original.
    Har lånt en del filmer av en kamerat og der har jeg opplevd mye dårlig kvalitet. Han har da sagt at han ikke har gjort noe som helst av justeringer og han kopierer hele filmen i sin helhet. I tilleg så har han brent filmene 16x hastighet og gjerne surfet på nett samtidig. Han har nå sluttet med dette og nå er det slik som det skal være.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soka
    Jeg bruker kun DVDshrink og kan ikke se noen forskjell på kopi og original. Har 106" lerret så da er det ikke mye som skal til før det blir veldig mye dårligere. Her er det også utrolig forskjell på filmene i utgangspunktet både på lyd og bilde. Jeg tar bort alt ektra utenom filmen,norsk tekst og den lyden jeg vil ha. Da blir det som regel ikke behov for komprimering heller. Du har en del justeringer i forhold til kvalitet. Husker ikke i farta hva jeg har den på, men det er den som skal gi best kvalitet. Setter du den på så vil du også se at det tar veldig mye lengre tid. Brenner heller ikke fortere enn 2x. Stenger av internettilkoblingen og alt annet utenom DVDshrink. For å være sikker på at det ikke vil gi noe forstyrrelser i prosessen. Har også til tider opplevd lyden klarere enn original.
    Jeg synes det blir helt klare forskjeller. Tildels har jeg likt å beholde noe tilleggsmateriale, men da komprimert på maks. Av lyd beholder jeg som regel kun DD, evt. DTS hvis tilgjengelig. I tillegg til norsk tekst vil jeg ha engelsk tekst. Dog, teksting tar minimalt av plass.

Å koble ut Internettforbindelse skal ikke ha noen praktisk betydning, med mindr du ikke har en veldig svak maskin. Man skal som regel benytte maskinen temmelig tungt for at bufferen endrer seg ned under 90 %, spesielt hvis man brenner på lav hastighet. Å brenne på lav hastighet kan imidlertid ha noe for seg rent kvalitetsmessig -- og tildels også kompatiblitetsmessig for en del DVD-spillere hvis mediene man benytter er ganske dårlige.

Det blir ikke noe dårligere kvalitet av å bruke maskinen under enkodingen -- det tar bare lengre tid. Hvis man også benytter maskinen under selve brenningen vil det kun være *teoretisk* kvalitetsforringelse hvis buffer-underrun-mekanismer må bli aktivert under brenningen. Hvis dette skal ha noe betydning, må DVD-spilleren være særdeles kresen. Og som sagt, med lav brennehastighet skal man benytte en PC fra de siste årene ganske hardt for at det blir såpass belastende. Gjerne vil det da heller være snakk om høy diskaktivitet som kan gi reduksjon i hvor mye data som feedes til brenneren. Et normalt bra brenneprogram vil sette opp en buffer i minnet også.

Skal man være svært kresen på det, bør man også undersøke hvor bra DVD-brenneren faktisk brenner. Min favoritt for tiden er BenQ DW1640, som gir meget gode resultater og har mulighet for kvalitetssjekk av medier gjennom både medfølgende programvare (QScan) og Nero CD-DVD Speed.

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Det blir ikke noe dårligere kvalitet av å bruke maskinen under enkodingen -- det tar bare lengre tid. Hvis man også benytter maskinen under selve brenningen vil det kun være *teoretisk* kvalitetsforringelse hvis buffer-underrun-mekanismer må bli aktivert under brenningen. Hvis dette skal ha noe betydning, må DVD-spilleren være særdeles kresen. Og som sagt, med lav brennehastighet skal man benytte en PC fra de siste årene ganske hardt for at det blir såpass belastende. Gjerne vil det da heller være snakk om høy diskaktivitet som kan gi reduksjon i hvor mye data som feedes til brenneren. Et normalt bra brenneprogram vil sette opp en buffer i minnet også.
    Er jo enig med deg der, men jeg har liksom lagt til en vane med å gjøre det jeg gjør for å være helt sikker (aldri godt å vite). Har liksom min mening med at skal jeg brenne en film eller musikk så er det kun det jeg skal og passer på å sette det på når jeg skal noe annet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du tar deg tid til å kjøre rippingen i "Deep scan"-modus vil du oppleve at kvaliteten går ganske drastisk opp. Imidlertid tar dette mye lengre tid, men det er så absolutt verdt det - tro meg!

Det som skjer er at programmet sjekker samtlige bilderuter og deretter bestemmer hvor den skal komprimere mest og minst. Det er opplagt at dette totalt sett gir det overlegent beste resultatet.

At soka ikke ser forskjell på original og brent versjon må vel ganske sikkert tilskrives kvaliteten på hans utstyr . Forskjellen er selvsagt merkbar - det skulle bare mangle.

Selv kjører jeg en rekke filmer over på harddisken. Du setter da bare "Target DVD size" til eksempelvis 10Gb. Da kjører den filmen over, samtidig som den fjerner kopisperrer, sonevalg etc. Du kan da se filmen i full kvalitet via HTPC eller så, samtidig som du når som helst senere kan velge å komprimere filene/filmen ned og brenne dette til single layer DVD-format.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med NEC 3550A brennern forresten? Har en NEC 1300a som jeg tenkte jeg skulle bytte ut snart..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEC-spilleren er glimrende! Bruk dog ikke dritt-plater... det lønner seg bare ikke. Du får topp kvalitet til en rimelig penge dersom du søker litt rundt på nettet eller hos enkelte elektronikkforhandlere.

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Noen som har erfaring med NEC 3550A brennern forresten? Har en NEC 1300a som jeg tenkte jeg skulle bytte ut snart..
    Jeg har NEC 3520A og er kjempefornøyd. Aldri hat noe som helst problem med noe.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Princo plater til nå, men den siste spindelen har vært "b-vare", så tenkte jeg skulle kjøpe noen Verbatim plater og prøve de. Går vel fortsatt for å være bra de så..?

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    At soka ikke ser forskjell på original og brent versjon må vel ganske sikkert tilskrives kvaliteten på hans utstyr .
    Hva mener du egentlig med kvaliteten på mitt utstyr?

Jeg har ikke sittet og byttet frem og tilbake for å prøve å se forskjell, men når jeg har først satt inn den originale og sett litt på den og byttet til kopi så har jeg ikke registrert noe forskjell som jeg har reagert noe på.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det må være deler av signalkjeden som ikke er optimal. Litt dårlig DVD-spiller, litt for liten oppløsning på PJ etc. etc.

Dersom du har HTPC; ripp ned til fullt format samt til standard DVD-format (4,6Gb) - begge rett på harddisken. Deretter kjører du enkelte scener fra fullformatkopien og de samme fra den komprimerte. Fortell meg deretter om du ser flere artefakter eller ei rundt motivenes kanter på den komprimerte...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •