Vent med å kjøpe stue-PC - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Min erfaring er at dette ikke er tilstrekkelig. Har man ikke vifter som kan transportere den varme luften ut av kabinettet, får man et varmt kabinett uansett hvor mange heat-pipes og kjøleribber man har.
    Jeg kjenner ikke til din erfaring, men det ser ut som om du antar at alle kjøleribber står inni et kabinett uten luftutskifting, og da er jeg tilbøyelig til å være enig. Når ribbene står utenpå kabinettet er det dog to faktorer som teller:
    1. Hvor effektivt man greier å transportere varme til ribba
    2. Hvor effektivt ribba greier å dumpe varme til omgivelsene

denne:

og denne:

Er f.eks laget for å kjøre fullspesifiserte pc-er uten en eneste vifte. Når andre får det til må jeg anta at du enten ikke har prøvd, eller ikke gjort det på rett måte? =)
    Jeg sier altså ikke det er umulig å gjøre det slik, men jeg skjønner ikke vitsen når man "enkelt" kan få en HTPC med vifter som er så godt som lydløs.
    Det er et helt annet spørsmål =) Passive løsninger er kanskje mer driftssikre og stabile (mekanisk sett). Dessuten gir det vel en liten tilfredsstillelse til nerden i meg å vite at jeg har et system uten roterende deler (men da må man leve med diskstøyen som blir dominerende, eller gjøre noe smart med den også)

mvh
    Knut

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg kjenner ikke til din erfaring, men det ser ut som om du antar at alle kjøleribber står inni et kabinett uten luftutskifting, og da er jeg tilbøyelig til å være enig. Når ribbene står utenpå kabinettet er det dog to faktorer som teller:
    1. Hvor effektivt man greier å transportere varme til ribba
    2. Hvor effektivt ribba greier å dumpe varme til omgivelsene

Er f.eks laget for å kjøre fullspesifiserte pc-er uten en eneste vifte. Når andre får det til må jeg anta at du enten ikke har prøvd, eller ikke gjort det på rett måte? =)

Det er et helt annet spørsmål =) Passive løsninger er kanskje mer driftssikre og stabile (mekanisk sett). Dessuten gir det vel en liten tilfredsstillelse til nerden i meg å vite at jeg har et system uten roterende deler (men da må man leve med diskstøyen som blir dominerende, eller gjøre noe smart med den også)

mvh
    Knut
    Som jeg sa, jeg sier ikke at det ikke er umulig, Knut. Men jeg skjønner ikke vitsen. Ja så fremt ikke nerden i deg tar overhånd, og ønsker å fjerne alle roterende deler som du sier.... Da må du forøvrig også fjerne harddisk og DVD-ROM som i høyeste grad er roterende støyende deler.

I PC verden er det alltid noen som "skal se om det er mulig å få til", men jeg vil jo tro at for de aller fleste, så er den beste og mest brukervennlige løsningen et bedre valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa, jeg sier ikke at det ikke er umulig, Knut. Men jeg skjønner ikke vitsen. Ja så fremt ikke nerden i deg tar overhånd, og ønsker å fjerne alle roterende deler som du sier.... Da må du forøvrig også fjerne harddisk og DVD-ROM som i høyeste grad er roterende støyende deler.

I PC verden er det alltid noen som "skal se om det er mulig å få til", men jeg vil jo tro at for de aller fleste, så er den beste og mest brukervennlige løsningen et bedre valg.
    For "de fleste" så tror jeg faktisk at en rimelig hel-passiv løsning basert på VIA C3, pentium m eller athlon mobile med laptop-komponenter hadde vært ideell. Det gir nok futt til "folk flest" og man kan få passive løsninger innenfor et fornuftig budsjett.

DVD-rom er ikke noe problem så lenge man kjører ned hastigheten vha dertil egnet software. Harddisker er et problem, men det blir redusert av å kjøpe Samsung eller 2.5" harddisk eller henge den opp.

Jeg tror at gjennomsnittlige husmødre lar seg irritere mer over en bråkeboks på stua, eller en stor stygg kasse enn at det ikke er kraft nok til å kjøre ffdshow med de mest ekstreme settingene ;-)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-rom er ikke noe problem så lenge man kjører ned hastigheten vha dertil egnet software. Harddisker er et problem, men det blir redusert av å kjøpe Samsung eller 2.5" harddisk eller henge den opp.
    Og effektive vifter er ikke noe problem så lenge man kjører ned hastigheten... Hva er poenget ditt? Vifter vil ALLTID gi mer effektiv kjøling enn en passiv løsning. Det er ikke snakk om bråk fra store stygge bokser som mor ikke vil ha i huset. Min HTPC er kraftig, og helt tyst. Tempratur på CPU ligger på rundt 40 grader, og kabinettet noe over 30 grader. Har ikke funnet noen penere "bokser" å ha i stua, og jeg kan ikke akkurat si at jeg tror alternativene dine er så mye mer attraktive...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og effektive vifter er ikke noe problem så lenge man kjører ned hastigheten... Hva er poenget ditt? Vifter vil ALLTID gi mer effektiv kjøling enn en passiv løsning. Det er ikke snakk om bråk fra store stygge bokser som mor ikke vil ha i huset. Min HTPC er kraftig, og helt tyst. Tempratur på CPU ligger på rundt 40 grader, og kabinettet noe over 30 grader. Har ikke funnet noen penere "bokser" å ha i stua, og jeg kan ikke akkurat si at jeg tror alternativene dine er så mye mer attraktive...
    Debatten er egentlig meningsløs. Jeg har også et viftebasert system, silverstone lc16m, og heller ikke hos meg kan støyen høres i sofaen.

Boksen kunne dog gjerne ha vært mye mindre. Og billigere. Og for folk flest kunne den sikkert ha hatt lavere ytelse, avhengig av hva man skal bruke den til.

Det er feil at vifter alltid vil gi bedre kjøling enn passiv løsning. Det som sannsynligvis er rett er at vifter alltid vil gi mer kjøling pr krone, pr volum-enhet og pr vekt-enhet.

Audioforsterkere har en effektomsetning på flere hundre watt med lav effektivitet og har likevel så godt som alltid passiv kjøling. Veldig få ville ha akseptert en kjølevifte på hififorsterkeren.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil at vifter alltid vil gi bedre kjøling enn passiv løsning. Det som sannsynligvis er rett er at vifter alltid vil gi mer kjøling pr krone, pr volum-enhet og pr vekt-enhet.
    Ja, du finner sikkert en helt ekstrem sammenligning, der kjøleribber er mer effektivt. Men dette ser jeg du innser selv, så det er egentlig en håpløs problemstillig.
    Audioforsterkere har en effektomsetning på flere hundre watt med lav effektivitet og har likevel så godt som alltid passiv kjøling. Veldig få ville ha akseptert en kjølevifte på hififorsterkeren.
    Godt poeng, men en CPU bør holdes noenlunde kald. (Husker ikke spec på AMD, men tror ikke jeg tar helt feil, dersom jeg sier maks 70grader som er ønskelig). Hvor mye tåler en transistor på en kraftig forsterker? I tillegg har man endel andre faktorer i en PC, der det ikke er så ønskelig med høy varme, for eksempel harddisker.

Ser ikke poenget med denne diskusjonen. Jeg tror vi i bunn og grunn er enige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du finner sikkert en helt ekstrem sammenligning, der kjøleribber er mer effektivt. Men dette ser jeg du innser selv, så det er egentlig en håpløs problemstillig.
    Jeg synes det er veldig relevant at produsenter velger å utstyre f.eks hovedkort med en bitteliten "10.000rpm" kjølevifte i stedetfor en passiv ribbe (som jeg har ettermontert). Poenget er at vifter er billigere pr grad reduksjon i varme. Og det er selvfølgelig viktig når man driver butikk.

Hvis du sammenligner en stor kjøleribbe med heatpipe mot en liten vifte så vil du nok finne at kjøleribba er bedre enn vifta. Så poenget er også her at når man er begrenset på pris, størrelse og vekt så får man bedre kjøling ved å bruke vifte.
    Godt poeng, men en CPU bør holdes noenlunde kald. (Husker ikke spec på AMD, men tror ikke jeg tar helt feil, dersom jeg sier maks 70grader som er ønskelig). Hvor mye tåler en transistor på en kraftig forsterker? I tillegg har man endel andre faktorer i en PC, der det ikke er så ønskelig med høy varme, for eksempel harddisker.

Ser ikke poenget med denne diskusjonen. Jeg tror vi i bunn og grunn er enige.
    Jeg tror ikke at det er så fundamentale forskjeller mellom transistorene i en CPU og i en forsterker? De trives ikke når det blir for varmt uansett. Poenget er uansett at man designer rundt krav-specs. Feks.:
    Jeg ønsker ikke at CPU skal bli mer enn 70 grader
    Jeg ønsker ytelse xyz
    etc

Jeg argumenterer ikke for å bruke passive løsninger som gir varmere prosessor, men passive løsninger som holder samme temperatur som vifteløsninger, enten ved bruk av smart/dyre/tunge kjøleløsninger eller ved å redusere prosessorens hastighet.

Siden varme er proporsjonal med effekt som igjen er proporsjonal med V^2 kan man redusere varmen betraktelig ved å redusere prosessorens spenning. Og det kan man igjen gjøre stabilt vbed å redusere klokka (ytelsen).

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redusere prosessorhastigheten er en negativ bieffekt.

Har man plass til en stor kjøleribbe, har man også plass til en tilsvarende stor vifte som gir mer kjøling til en enda lavere penge.

Alt er mulig Knut, det er ikke det vi diskuterer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens virkelighet er at når Ola dunk kjøper seg PC (og sikkert HTPC) så kjøper de det selgeren på Elkjøp anbefaler. Ofte er dette generelle modeller hvor kjøling (dvs støy) er dimensjonert ut ifra at de skal få færrest mulig returer fra folk som beregner pi med 500 desimaler i sahara. Og viftestyringslogikk er ofte ikke inkludert selv om alle nødvendig hardware ligger der.

Dermed har Ola Dunk en flunkende ny PC som hele tida bråker som et uvær og som holder seg kjølig selv dene ene prosenten av tida at den er fullt utnyttet.

Løsningen på dette er selvfølgelig å ha en kjøling som bråker proporsjonalt med utnyttelsesgraden. Den enkleste implementasjonen er temperaturstyrte vifter. Litt mer avansert er samtidig styring av CPU klokke/spenning ut fra belastning.

Jeg er enig i at det er billigere å kjøle en gitt prosessor med vifte enn med passiv kjøling. Jeg har hele tiden dog hevdet at for mange vil kostnaden i form av pris, ytelse, størrelse og vekt opp mot gevinsten av 0 støy være verdt det.

Og for folk flest er det like vanskelig å sette opp ekstremt støysvake viftebaserte systemer som det er å sette opp et passivt system. Det at jeg og du har ignorerbar støy i våre vifte-kjølte systemer betyr ikke at alle andre har det eller greier å få det.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens virkelighet er at når Ola dunk kjøper seg PC (og sikkert HTPC) så kjøper de det selgeren på Elkjøp anbefaler. Ofte er dette generelle modeller hvor kjøling (dvs støy) er dimensjonert ut ifra at de skal få færrest mulig returer fra folk som beregner pi med 500 desimaler i sahara. Og viftestyringslogikk er ofte ikke inkludert selv om alle nødvendig hardware ligger der.

Dermed har Ola Dunk en flunkende ny PC som hele tida bråker som et uvær og som holder seg kjølig selv dene ene prosenten av tida at den er fullt utnyttet.

Og for folk flest er det like vanskelig å sette opp ekstremt støysvake viftebaserte systemer som det er å sette opp et passivt system. Det at jeg og du har ignorerbar støy i våre vifte-kjølte systemer betyr ikke at alle andre har det eller greier å få det.
    Og dette du sier nå, gjelder også i motsatt tilfelle. Det finnes 1000 grunner til at en passiv løsning ikke skal fungere tilfredstillende også.

Vi er egentlig enige...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •