Vent med å kjøpe stue-PC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med Dign kabinett og litt mer påkostet og gjennomtenkt viftekjøling og utstyrsvalg, er den nærmest lydløs. Utseendet er av en klasse som du må over 20 000,- på en stereokomponent for å finne lignende.

Jeg bygger en HTPC der jeg egentlig ikke har spart på noe, og valgte bort vannkjøling. Husk at vannet skal også kjøles ned på en eller annen måte, det er dyrt, skaper flere kabler/rør i kabinettet, og eksterne lydløse løsninger har hittil vært både dyre og elendige i kvalitet... I tillegg er vi tilbake til Frankenstein lab`en med masse rør etc. Takker meg til gode vifter med viftestyring.

Men jeg skal være enig at HTPC passer ikke for alle, men for den gruppen tviler jeg sterkt på at det vil bli noe revolusjon de neste få årene heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvorfor må PCen stå i stuen i det hele tatt?
    Har du noen gode alternativer, ved f.eks HDTV som streames fra en Dreambox?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gard
    Har du noen gode alternativer, ved f.eks HDTV som streames fra en Dreambox?
    Alternativer til å ha PCen i stua? Ja, ha den i rommet ved siden av.. Det er ikke værre enn å kjøpe ekstra lange kabler, med eller uten forsterkere. En KVM-extender (Keyboard, Video and Mouse) er også et alternativ. Den ekstra kreative legger opp et eksternt dvd-kabinett i stua, evt. bare ripper alle filmene til harddisk.

Selv om det er dyrt å legge opp lange kabelstrekk er det i lengden enda dyrere å bruke tid og ressurser på evigvarende støydempningsprosjekter av stue-PCen. Ved oppgradering av PCen kan en dessuten kjøpe akkurat de komponentene en har lyst på, uten at en trenger å bry seg om støy/varme-dilemmaet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Alternativer til å ha PCen i stua? Ja, ha den i rommet ved siden av.. Det er ikke værre enn å kjøpe ekstra lange kabler, med eller uten forsterkere. En KVM-extender (Keyboard, Video and Mouse) er også et alternativ. Den ekstra kreative legger opp et eksternt dvd-kabinett i stua, evt. bare ripper alle filmene til harddisk.

Selv om det er dyrt å legge opp lange kabelstrekk er det i lengden enda dyrere å bruke tid og ressurser på evigvarende støydempningsprosjekter av stue-PCen. Ved oppgradering av PCen kan en dessuten kjøpe akkurat de komponentene en har lyst på, uten at en trenger å bry seg om støy/varme-dilemmaet
    Dette er jo slik vi holdt på for snart 10 år siden. Vi bør ha kommet mye lenger nå. Det finnes jo faktisk gode løsninger, men de koster for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gard
    Dette er jo slik vi holdt på for snart 10 år siden. Vi bør ha kommet mye lenger nå. Det finnes jo faktisk gode løsninger, men de koster for mye.
    Det vil neppe komme passivt kjølte htpc-kabinett annet enn ekstremløsninger på en god stund så lenge det fortsatt er et stort behov for mer regnekraft. GPU og CPUer for bærbare PCer er jo rett og slett ikke gode nok. Og fremdeles sitter en med harddisken. En kan jo selvsagt kjøre en rådyr ramdisk løsning som OS-disk og hente resten av en dataene fra en PC i kjelleren, men da kunne en jo like godt å hatt hele HTPCen i kjelleren.. Noen alternativ til ramdisk/minnekort finnes heller ikke og realistisk sett kommer det neppe minnekort som kan romme stort mer enn 5-10 GB i løpet av de neste 10 årene.

Men så lenge mer og mer forbrukerelektronikk får støyende vifter, som plasma, projektor, bakprojeksjonsTVer, spillkonsoller, dvd-opptakere og HD-DVD/Blueray-spillere, så hører kanskje ikke fremtidige generasjoner bakgrunnsstøyen fra en HTPC likevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det er jo den gode gamle "vent-med-å-kjøpe-nytt-det-kommer-noe-bedre-i-morgen"-debatten, bortsett fra at det i dette tilfellet kun er snakk om en softwareoppgradering. Ser ingen grunn til å vente.
    Hei. Jeg er ikke helt enige med deg. Jeg kjøpte Media PC nyligt, men måtte levere den tillbake. Forhandler kunne ikke gi meg support da de ikke hadde kunskap om Windows mediacenter. Så det kan nok være lurt å vente litt til de som skal selge hjemme PC. Har lært seg mer om produktet, og hvordan de kan hjelpe folk flest

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal vi lagre alle filmene våre på en hardisk? Jeg synes tanken med mediacenter hvor alt ligger lagret er eksotisk, men bruken av videoinnhold stiller seg totalt anderledes enn f.eks musikk og bilder. Hvor ofte ser du filmene dine? Er det virkelig så viktig å samle alle sine DVDèr i 1 stk. lagringsmedium, når en film normalt sett oppleves 1-3 ganger...

Jeg er også en av de som dagdrømmer om den perfekte medialøsning i stuen, men har etterhvert forandret mine planer. Jeg vil ha en løsning til å spille av musikken min i form av streaming fra maskinen jeg daglig bruker, uten at jeg behøver en dedikert PC til kun denne oppgaven. Et godt alternativ er Apple Frontrow. Film har et totalt anderledes bruksmønster, og jeg kan uten problem løfte rumpa for å sette filmen i spilleren...

Det eneste argumentet jeg ser for å ha filmer på en hardisk er ved kjøp av videoinnhold over internett... Det kan bli en god måte å skåne miljøet for fremtidens søppelhau av DVD-cover/plater... Men miljøet er noe vi ikke tenker på før vi har vurdert pris og hvor mye det behager oss...

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bruker vanntårn i dag, men tross dette må jeg ha et par kabinettvifter som surrer og går, og dermed er løsningen ikke støyfri.

Når jeg snakker om "MP3-loven" tenker jeg på nedlastning av software fra nettet, du kan jo selvsagt spille av eget materiale, men det er liksom ikke like spennende...

Jeg vil anbefale en titt i siste svenske magasinet hifi och musik, der er det test av en helt stille pc bygget i mcubed hfx. Veggene på det kabinettet fungerer som kjøleløsningen. Det kan kjøpes spesielle heatpipe løsninger til kabinettet som brukes fra cpu og skjermkort ut til "veggen", og med viftefri psu får du en helt stille pc. Spesifikasjonene han hadde i sin var 7800gt, amd x2 3800+ (overklokket til 2,6 på begge kjernene) creative sin største modell i x-fi serien. Mulighet for å putte x1900 eller 7900 serien med passiv kjøling er det også. Operativsystem og hvem tar seg av hva av lyd og bildedeler var også riktig utført. De sammenlignet den med en wadia cd spiller til 60000,- og forskjellen forsvarer ikke prisen synes nå jeg. link til kabinettet : http://www.databutikken.com/no/defau...?artId=MCUBHFX
    Høy WAF faktor på kabinettet er det også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde med min htpc var å ta all hw'n fra min stasjonære pc inn i htpc-kabinettet. Funker greit og bra, når vista kommer, gjør jeg de nødvendige oppgraderingene. Så det å vente med htpc er bare piss... kjøp htpc når du vil, og oppgrader hw'n etter eget ønske eller behov.

I dag bruker jeg min htpc til:

Bilspill, rollespill.
    Bilderedigering, hente bilder fra flashdisk til kamera.
    Musikk ved festing (Etter 6 øl greier du nok ikke høre forskjell på cd og mp3).
    Avspilling av video.

Genialt enkelt, ganske enkelt genialt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Det jeg gjorde med min htpc var å ta all hw'n fra min stasjonære pc inn i htpc-kabinettet. Funker greit og bra, når vista kommer, gjør jeg de nødvendige oppgraderingene. Så det å vente med htpc er bare piss... kjøp htpc når du vil, og oppgrader hw'n etter eget ønske eller behov.

I dag bruker jeg min htpc til:

Bilspill, rollespill.
    Bilderedigering, hente bilder fra flashdisk til kamera.
    Musikk ved festing (Etter 6 øl greier du nok ikke høre forskjell på cd og mp3).
    Avspilling av video.

Genialt enkelt, ganske enkelt genialt.....
    Gjorde nøyaktig det samme som deg Kemb0, kjøpte kun kasse og et tv-kort + en viftestyring for å få ned støyen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Jeg vil anbefale en titt i siste svenske magasinet hifi och musik, der er det test av en helt stille pc bygget i mcubed hfx. Veggene på det kabinettet fungerer som kjøleløsningen. Det kan kjøpes spesielle heatpipe løsninger til kabinettet som brukes fra cpu og skjermkort ut til "veggen", og med viftefri psu får du en helt stille pc. Spesifikasjonene han hadde i sin var 7800gt, amd x2 3800+ (overklokket til 2,6 på begge kjernene) creative sin største modell i x-fi serien. Mulighet for å putte x1900 eller 7900 serien med passiv kjøling er det også. Operativsystem og hvem tar seg av hva av lyd og bildedeler var også riktig utført. De sammenlignet den med en wadia cd spiller til 60000,- og forskjellen forsvarer ikke prisen synes nå jeg. link til kabinettet : http://www.databutikken.com/no/defau...?artId=MCUBHFX
    Høy WAF faktor på kabinettet er det også
    Testet i Sweclockers:
    http://www.sweclockers.com/html/arti...hfx.php?page=1
    Jeg betaler gjerne noen tusen ekstra for å få en så pen og helt lydlös PC.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Testet i Sweclockers:
    http://www.sweclockers.com/html/arti...hfx.php?page=1
    Jeg betaler gjerne noen tusen ekstra for å få en så pen og helt lydlös PC.
    Samme her Ett slikt solid kabinett er klart verdt ett par ekstra lapper sammenlignet med spinkle stålchassis fra eks silverstone og diverse andre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et PC-kabinett helt uten vifter er IKKE å anbefale....

Det finnes løsninger som er så og si lydløse, men som får den varme luften ut av kabinettet, og får kjølt ned CPU/Power etc.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det finnes løsninger som er så og si lydløse, men som får den varme luften ut av kabinettet, og får kjølt ned CPU/Power etc.
    Nei å bytte til eller å putte i ett par ekstra vifter med lavt støynivå vil jeg også helt klart anbefale..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pc stående i naborommet, enkelt og greit, hører ikke noe lyder fra pc, har trekt inn kabler til lyd, bilde og usb til fjernkontrollen, det meste ligger jo på harddisk så det er veldig sjeldent jeg behøver å inn til pc får å legge i en plate eller lign. Og trådløst mus/tastatur fungerer utmerket gjennom en vegg. Billig løsning som heller ikke krever noe fint dyrt kabinett. Lov å tenke kreativt ikke sant?

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser denne tråden beveger seg litt bort fra topic, men for å ta den først, så er det alltid lurt og vente, da det kommer noe bedre i morra, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være, men følger man den tankegangen er det eneste positive at man sparer pengene da man aldri får kjøpt noe

Nei, man bør tenke over hvilket behov man har og handle deretter, er sikker på at det i dag finnes løsninger som holder i massevis for 99,99% av oss, mens det sikkert finnes entusiaster med krav som ikke er tilgjengelig pr. i dag..(og kanskje aldri blir det..)

Så for å ta det med å få en stillere/lydløs PC. På min bruksPC (brukes til spill, billedbehandling, surfing mm) har jeg en Reserator1 (passiv vannkjøling) eller vanntårn som det har blitt kalt tidligere i tråden. Denne kjøler CPU (AMD64 3000+) og GPU (GF6600GT) Ellers er det passiv kjøling på HK (MSI K8N NEO Platinum) som PSU har jeg på denne PC'en en 400W fra Chill innovation. Harddisken er en 160 GB fra Samsung.Bruker ingen vifter utenom den i PSU og det fungerer som bare det. For å høre PC'en må jeg legge hodet helt inntil og da høres kun svak summing fra strømforsyningen.

Nå tar et slikt vanntårn litt plass og kan bli vanskelig å skjule i stua, hvis den ikke har noe den kan bli gjemt bak, men jeg anbefaler det på det sterkeste til de som har problemer med støy.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vente..? hva er vitsen med det da. er jo bare og sørge for å handle inn deler som er "Vista kompitable", og det burde jo ikke være noen stor begrensning akkurat.

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lucifer24
    Må si meg litt enig i Gates, dagens windows mediacenter er så dårlig at å kjøpe det nå, er det samme som å dytte masse penger ut av vinduet :roll:
    Og du tror det vil bli fantastisk bra når Vista kommer eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det finnes også løsninger som er helt uten vifter og også får kjølt ned komponentene.

Prisen du betaler er (foruten høyere pris) stort tungt kabinett med masse kjøleribber og mer komplisert installasjon av heatpipes m.m. Det nevnte mCubed-kabinettet hadde visstnok noen problemer med en 3.2GHz "Preshot" prosessor, men tror kanskje det løste seg ved å doble antall heatpipes fra CPU til sidevegger? Amd athlon 64 var uansett ikke noe problem.

Hvis du kan leve med lavere ytelse har jo løsninger for VIAs C3-serie og etterhvert intel mobilde prosessorer lenge eksistert med meget elegante og kompakte kabinetter, men kanskje ikke helt det man vil bruke for å kjøre hard realtime prosessering av hd-video =)

Zalman har også helt passive kabinetter som blir anbefalt av www.silentpcreview.com

Dette er dog noe for entusiaster. For de av oss som bare vil ha en kjapp, enkel og billig løsning og som ikke kaster bort deler av livet på diverse nettforum vil slike løsninger sikkert bli frustrasjonsmoment.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det finnes også løsninger som er helt uten vifter og også får kjølt ned komponentene.
    Min erfaring er at dette ikke er tilstrekkelig. Har man ikke vifter som kan transportere den varme luften ut av kabinettet, får man et varmt kabinett uansett hvor mange heat-pipes og kjøleribber man har.

Jeg sier altså ikke det er umulig å gjøre det slik, men jeg skjønner ikke vitsen når man "enkelt" kan få en HTPC med vifter som er så godt som lydløs.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •