lian li aluminium kabinett for htpc... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for tipsene, men dette er en av de aller første seriene av XP1800l, og dem kunne man grille kylling på... Jeg har hatt den gående konstant i to døgn nå, blant annet flere timer på full belastning (Finding Nemo med ffdshow og lit annet DVD-stoff), og den er helt stabil. Å pakke harddisken hadde lite å si for støyen, det er nok strømforsyingen. Jeg fikk et tips på overklokking.no om å se på kantene rundt vifta, jeg har en mistanke om at det kommer av det. Det høres omtrent ut som en tuba som blåses veldig lavt. Jeg har en trådgrill nå (standardtypen med runde 2-3 mm tykke gylne tråder), og jeg skal ta av den. Dessuten skal jeg kjøre med psu-en utenfor kassa for å se om problemet ligger i den eller i kassa. Kanksje det rett og slett vil lønne seg å kjøre med psu utenfor og en liten kabinettvifte for å fjerne varmen fra kassa? Jeg må se på det. Og PCI-dekslene forsvinner så snart jeg får kassa ut!

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Å pakke harddisken hadde lite å si for støyen, det er nok strømforsyingen.
    Klippet litt i quotinga...
    Vel det er ikke sikkert det var hdd da. Men, du skal ha ganske støyende vifter hvis de skal overdøve knitringen og den medfølgende ressonansen hdd skaper og overfører til kabinettet. "Å pakke hdd" høres ikke ut for meg som du har et strikkoppheng...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har noe bedre: SilentDrive fra QuietPC. Den fjerner merkbart mer støy enn gummiopphenget. Jeg har kjøpt noen gummioppheng fra Microplex som jeg skal teste i HTPC-en i kinoen, der støyen ikke er fullt så kritisk fordi det er en dør imellom. Men uansett har jeg nå funnet ut av problemene. Jeg har nemlig nådd et mål: Jeg legger ikke merke til pc-en på mer enn én meters avstand hvis jeg ikke holder pusten og lytter bevisst! Det hjalp litt å fjerne trådgrillen bak på strømforsyningen. Det hjalp mye å fjerne dekslet over strømforsyningen, så den trekker luft fra hele kassen, ikke bare gjennom det tomme viftehullet og slissene i motsatt ende, og den siste lille biten trakk jeg ut ved å lytte meg igjennom fire Papst-vifter, finne en som var helt uten mekanisk støy (to av dem skal tilbake til Microplex, de støyer for mye) og kjøre den ned på uanstendig lavt turtall med spenningsregulatoren fra Colink-vifta som jeg først hadde satt i strømforsyningen (jeg kunne kanskje oppnådd det samme med å sette motstand på Colinken i tillegg til regulatoren, men da tror jeg det ville bli så lav spenning at det kunne være fare for at den ikke ville starte når pc-en en sjelden gang skal omstartes eller stoppes - dette er i prinsippet en 24/7-datamaskin). Så det blåses mindre luft ut bak nå enn det gjorde, men:

Og så til det morsomme: Systemtemperaturen er nå, etter tre kvarters drift, på 32 grader (før var den på 36, men den kan nok ennå stige mer), mens prosessortemperaturen er oppe på 45 grader, et par grader mindre. Siden luftstrømmen på baksiden er svakere enn den var, er det to forklaringer på dette: Enten er det det at jeg fjernet to PCI-deksler, men det anser jeg som lite sannsynlig, siden de ikke er så nær prosessor og Northbridge. Eller så er det noe jeg anser som mye mer sannsynlig: At det ikke lenger er deksel på strømforsyningen gjør både at det blir mindre turbulens inni den og at mer luft trekkes fra toppen av kassen, dermed kommer mer varmluft ut. Alt i alt ser dette lovende ut! Jeg kommer til å legge ut noen bilder av denne på nettsiden min, både utvendig, innvendig og ferdig plassert i skapet under tv-en (snakker om lavprofil, vet man ikke at det er en pc der, ser man det aldri!), antakeligvis i morgen. Bildene er tatt, men jeg er doven...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har noe bedre: SilentDrive fra QuietPC.
    Ah, ok...
    Det hjalp litt å fjerne trådgrillen bak på strømforsyningen. Det hjalp mye å fjerne dekslet over strømforsyningen, så den trekker luft fra hele kassen, ikke bare gjennom det tomme viftehullet og slissene i motsatt ende, og den siste lille biten trakk jeg ut ved å lytte meg igjennom fire Papst-vifter, finne en som var helt uten mekanisk støy (to av dem skal tilbake til Microplex, de støyer for mye) og kjøre den ned på uanstendig lavt turtall med spenningsregulatoren fra Colink-vifta som jeg først hadde satt i strømforsyningen
    Ai ai ai, dristig dristig! Hadde aldri tenkt på det selv.. Virker jo litt hasardiøst å fjerne dekselet da men det høres samtidig fornuftig ut at tempen synker da..
    Har en Enermax Whisper psu til ca 700 kroner, er ikke så lysten på å trikse og mikse med den
    De som også er litt dumt er at den har to vifter der den ene sitter i selve dekselet. Har en 19db papst på prosessor som jeg kanskje skal bytte i en 12db, har fire stående i serveren. Lurt det der med å lytte etter mekanisk støy på de selv om jeg må innrømme at jeg trodde disse skulle være så å si fri for dette...
    Hmm, perfekt blir det nok aldri!
    F.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er iallfall fornøyd. Etter nesten én time med 100 % (Ringenes Herre med ffdshow resize trekker fort prosessorkraft) gikk prosessoren opp i 52, og hovedkortet opp i 34 grader. Ti minutter senere var prosessor nede i 47, mens hovedkortet faktisk holder seg på 34. Aner ikke hvorfor, men det skremmer meg ikke. En sak er iallfall klar: Dette funker som det skal!

Og det er ikke farlig å fjerne dekslet, bare man passer på at det ikke er noe løst som kan rote seg inni. Alt av kabler er stappet godt unna, og jeg har ingen løse deler inni. Jeg har faktisk kjørt lenge uten deksel på strømforsyningene i HTPC-en i kinoen og serveren min. Da kan de kjøres med svakere vifte uten å gå for varme. Min strømforsyning i stua er forresten av samme type som din, men detn var ikke stille nok for meg.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freezeface
    Hvis det er harddisken kan du henge dem opp i noen strikk. Jeg har gjort det og det tar vekk en del av susingene/knitringen som jeg selv opplevde. Mange gjør fancy ting med strikkopphenget sitt men jeg gjorde det så billig og enkelt som mulig. Tre gode tjukke strikk som man trer i ledige hull (der en evt cd-rom nr 2 ville vært) festes med det du måtte ha for hånden, jeg brukte noen q-tips hehe. Så stikker man bare hdd gjennom og voilá... Mye stillere pc!
    F.
    Har selv gjort det samme på to harddisker og begge disse diskene har blitt ødelagt. Jeg har brukt meget tykke strikker, men disse har alikevel røket og harddisken "falt ned". Dermed har det skjedd noe tull med dem.. To ganger på rad! :cry:

Må finne noe bedre strikker og noen flere harddisker..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ikke går an å sammenligne temperaturavlesningen fra to forskjellige hovedkort. Det er for mange faktorer som spiller inn når temperaturen måles. blandt annet avstanden fra probe til CPU, posisjon av probe under CPU og kompensasjonsfaktoren i BIOS og målesoftware. Det eneste man kan sammenligne med er temperatur-forskjeller før og etter på et enkelt hovedkort ved forandringer.

Det som er viktig er om man merker stabilitetsforskjeller. Min kan for eksempel vise 60°C mens en annen skryter av at hans holder 40°C. I virkeligheten så kan begge egentlig være 40°C eller 70°C for den saks skyld. Det er kun stabilitet som man kan stole på. Så er det selvfølgelig forskjeller på CPU'er også.

Men selvfølgelig må man følge med og ta hensyn til økninger av temperaturen på systemet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Der er jeg helt enig, ulike hovedkort måler helt forskjellig...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Har selv gjort det samme på to harddisker og begge disse diskene har blitt ødelagt. Jeg har brukt meget tykke strikker, men disse har alikevel røket og harddisken "falt ned". Dermed har det skjedd noe tull med dem.. To ganger på rad! :cry:

Må finne noe bedre strikker og noen flere harddisker..
    Jepp, er klar over at strikkene tørker ut og morkner over tid.. Må nok skifte dem med jevne mellomrom. Vil tippe at en gang i kvartalet burde duge, men det var det å huske på det også da hehe...
    Eller som du skriver, skaffe noen skikkelige strikk, gode dyre saker. Problemet da blir nok å få montert dem, jo tjukkere de er jo værre er det å håndtere dem.
    Forbannet kjedelig å miste to hdd, spesielt hvis man har viktige ting lagret på dem.
    F.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg gi dere et tips; ikke kjøp gummi. Gå heller til en stoff-butikk e.l. og kjøp en tykk tøy strikk isteden. De ryker ikke! Jeg bruker slikt med stor suksess.

Jeg måtte i tillegg bruke en ekstra vifte, fordi HD'en ble for varm da den ikke var festet i noe metall som kunne hjelpe til med avledning av varme.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •