Program som måler fps på videofil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Program som måler fps på videofil?

Jeg har lest rundt på forskjellige forum og fortsatt blir P4 anbefalt hvis du skal ha en HTPC. Det er jo greit ,men jeg savner en testmetode med et standard klipp som man kan teste akkurart hva som har noe å si på ytelsen. Selv fungerer en A64 på 2.7ghz meget bra og den ble testet mot en P4 3.34(2.4c) og A64 maskinen min fungerte bedre. Det var selvsagt flere faktorer som spilte inn her så jeg skal ikke si noe for bastant.

Noen som vet om et program som kan brukes til å måle hvor mange fps man får totalt når man spiller av en videofil? Også kan man dele på sekunder og finne hvor mange bilder maskinen spiller av. Jeg nekter plent å tro at en P4 3.6(kan godt overklokke denne til me også) er raskere enn en Opteron på 3ghz.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg og en annen person startet å diskutere om en P4 3.6 eller om en Opteron 146@3ghz var raskest. Nå skal det sies at Opteron146 kjører normalt på 2ghz ,men disse er meget snille mtp overklokking og flere stopper ikke før 2.7-2.9ghz.. Den jeg snart får klarer 3ghz på normal stille luftkjøling og jeg tør å sette pengene mine på at du ikke får noen P4 prosessor som har like mye kraft som den til samme prisen. Derfor leter jeg etter et program som måler fps på når man spiller av video.

Noen som har erfaring med fraps og kan si om dette fungerer når man ikke bruker overlay?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg har lest rundt på forskjellige forum og fortsatt blir P4 anbefalt hvis du skal ha en HTPC. Det er jo greit ,men jeg savner en testmetode med et standard klipp som man kan teste akkurart hva som har noe å si på ytelsen. Selv fungerer en A64 på 2.7ghz meget bra og den ble testet mot en P4 3.34(2.4c) og A64 maskinen min fungerte bedre. Det var selvsagt flere faktorer som spilte inn her så jeg skal ikke si noe for bastant.

Noen som vet om et program som kan brukes til å måle hvor mange fps man får totalt når man spiller av en videofil? Også kan man dele på sekunder og finne hvor mange bilder maskinen spiller av. Jeg nekter plent å tro at en P4 3.6(kan godt overklokke denne til me også) er raskere enn en Opteron på 3ghz.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg og en annen person startet å diskutere om en P4 3.6 eller om en Opteron 146@3ghz var raskest. Nå skal det sies at Opteron146 kjører normalt på 2ghz ,men disse er meget snille mtp overklokking og flere stopper ikke før 2.7-2.9ghz.. Den jeg snart får klarer 3ghz på normal stille luftkjøling og jeg tør å sette pengene mine på at du ikke får noen P4 prosessor som har like mye kraft som den til samme prisen. Derfor leter jeg etter et program som måler fps på når man spiller av video.

Noen som har erfaring med fraps og kan si om dette fungerer når man ikke bruker overlay?
    Ikke for å starte no bråk, men du sammenligner en opteron 2ghz@3ghz som du påstår er raskere enn en P4 3.6 ghz. Da må du ihvertfall ta med klokkemulighetene på P4. Denne har 2MB cache og min går stabilt på 4.6ghz. Men som du sier så er det en del prisforskjell. Men jeg har enda til gode å se en htpc spm såiller av Dvd og hdmateriale like glatt som intel. Men slapp av, jeg er ingen dedikert intel fanboy, jeg er både og

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok med overklokkingspotensialet (som jeg skriver "kan godt overklokke denne også"). Men nå er jo opteron billige prosessorer. 1800kr for en prosessor er jo rimelig. Jeg har brukt fraps før ,men er usikker om dette fungerer på noe annet enn OpenGL/directX og dette ser det ut til at det gjør. Jeg skal dermed teste ut mulighetene i fraps for akkurat dette.

Har hatt en P4c 3.0@4ghz ,512 BH5 og P4c800e dlx. Beste systemet jeg noensinne har hatt med tanke på total ytelse. Men det skulle kun en AMD på 2.4ghz og litt høy HTT for å slå dette systemet på spill ,men i systemytelse er det det beste jeg har hatt. Har jobbet på verksted og vet hvor mye drit det er med AMD kontra intel (like mange pcer på rep med tanke på at det ble solgt under 20% amd maskiner.. noe lignende iallefall).

Men jeg snakker kun om bruk til akkurat dette (skalering og behandling av video).

Newcomer Antonionion sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om et program som kan brukes til å måle hvor mange fps man får totalt når man spiller av en videofil? Også kan man dele på sekunder og finne hvor mange bilder maskinen spiller av.
    Dersom du er ute etter å finne antall frames som vises og hvor mange som droppes kan du vel for eksempel bruke Zoomplayer. Her er det jo et infopanel som viser denne infoen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok med overklokkingspotensialet (som jeg skriver "kan godt overklokke denne også"). Men nå er jo opteron billige prosessorer. 1800kr for en prosessor er jo rimelig. Jeg har brukt fraps før ,men er usikker om dette fungerer på noe annet enn OpenGL/directX og dette ser det ut til at det gjør. Jeg skal dermed teste ut mulighetene i fraps for akkurat dette.

Har hatt en P4c 3.0@4ghz ,512 BH5 og P4c800e dlx. Beste systemet jeg noensinne har hatt med tanke på total ytelse. Men det skulle kun en AMD på 2.4ghz og litt høy HTT for å slå dette systemet på spill ,men i systemytelse er det det beste jeg har hatt. Har jobbet på verksted og vet hvor mye drit det er med AMD kontra intel (like mange pcer på rep med tanke på at det ble solgt under 20% amd maskiner.. noe lignende iallefall).

Men jeg snakker kun om bruk til akkurat dette (skalering og behandling av video).
    1800 sier du, koster vel rundt 1400. feks på psdata

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er ute på viddene her, men fps på video ?
    PAL : 25
    NTCH: 24

Det intresante er vel hvor mye data som overføres i sekundet ?
    I PowerDVD er det en funksjon for å vise dette. Finnes sikkert i mange andre avspillingsprogrammer også.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det jeg mener Prec. Er ikke videobitrate som vi snakker om ,men hvor mange bilder i sekundet. Beklager plasmaboy ,men den koster 1254kr fra SHG =) Rotet litt med prisen igår.

Skal se på dette idag Antonionion. Har ikke lagt merke til dette ,men skal lete litt bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten å sjekke dette er å se hvor mye CPU tid som brukes på visning av video. Åpne opp "Task manager"/(Oppgavebehandler?) og sorter på CPU tid. Da ser du % av CPU tid de aktuelle prosessene bruker.

På Athlon 64 må du huske på å disable "Cool'n quiet" da denne vil redusere klokkefrekvensen på cpu avhengig av ytelsen som trengs og da blir % i cpu tid feil...

En hvilken som helst intel eller amd x86 cpu kan i dag spille av DVD materiale uten problemer. Det er først når du kommer opp i HD-materiale som 720p og 1080i/p eller mye postprosessering man må begynne å tenke seg litt om.

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo bare 25 bilder uansett?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fjerner man denne funksjonen på athlon 64? Kunne tenke meg å ha muligheten til å kjøre full pupp hele tiden.... Har AMD athlon 64 3700+ i en bærbar!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne88
    Men det er jo bare 25 bilder uansett?
    Jepp.. derfor blir fps meningsløst for å måle videoytelse. Ihvertfall så lenge du har ytelse nok til å vise minst 25/30 eller whatever filmens format tilsier..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hvor fjerner man denne funksjonen på athlon 64? Kunne tenke meg å ha muligheten til å kjøre full pupp hele tiden.... Har AMD athlon 64 3700+ i en bærbar!
    Ved å sette power-scheme til "Always on" eller lignende i "Power settings" i kontrollpanelet. Verifiser evt ved å sjekke "System" i kontrollpanelet, der ser du aktuell klokkefrekvens.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen effekt av dette hos meg, inne på system står det alt fra 200 til 700... Skulle vel hatt noget mer på denne prosessoren?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som regel muligheter for å slå av det i BIOS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    En hvilken som helst intel eller amd x86 cpu kan i dag spille av DVD materiale uten problemer. Det er først når du kommer opp i HD-materiale som 720p og 1080i/p eller mye postprosessering man må begynne å tenke seg litt om.
    Ikke enig!! Det er meget vanskelig å spille av DVD fra en htpc 100% problemfritt. Har til nå selv testet ut en mengde kort og systemer og egentlig bare klart å spille av DVD uten noen form for panoreringsproblemer med en P4 3.6 med GeForce 7800GTX på nVidias Purevideo dekoder. Testet nå sist i går med et ATI X1800XL som støtter AVIVO, men ikke F.. Dette kortet legger seg midt i mellom 6600GT og 7800GT/GTX. Bildekvalitet blir meget bra, men ikke f.. om det klarer å spille av alt uten at du ser at det hikker litt. Ikke mye, men følger du med på bakgrunner som beveger seg i jevn flyt over bildet så blir ikke dette helt 100%,

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å slenge med på Opteron/P4 disputten i toppen. Har selv hatt meget sprek P4 og Amd 64 3200+, men Opteronen 2.2@3.0 som jeg har nå tar livet av dem. Er nesten ikke verdig sammenlikning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    Jepp.. derfor blir fps meningsløst for å måle videoytelse. Ihvertfall så lenge du har ytelse nok til å vise minst 25/30 eller whatever filmens format tilsier..
    Hvis filmen er 24/25/30/50/60 fps så må maskinen ha klart hver frame til rett tidspunkt i 2 timer for å spille av en DVD-film. Hvis maskinen ikke er i stand til det så vil framen kastes, og vi får reduksjon i antall frames. Dette er et høyst reelt problem.

Det er en forskjellig problemstilling fra spill, hvor frames genereres syntetisk. Dermed kan man ha tilbakekoblingsmekanismer som generer en frame som passer inn på det nøyaktige tidspunktet, og dermed få variabel framerate ut fra system-belastning. For film har man bare data for hele multippel av 1/24 sekund.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Ikke enig!! Det er meget vanskelig å spille av DVD fra en htpc 100% problemfritt. Har til nå selv testet ut en mengde kort og systemer og egentlig bare klart å spille av DVD uten noen form for panoreringsproblemer med en P4 3.6 med GeForce 7800GTX på nVidias Purevideo dekoder. Testet nå sist i går med et ATI X1800XL som støtter AVIVO, men ikke F.. Dette kortet legger seg midt i mellom 6600GT og 7800GT/GTX. Bildekvalitet blir meget bra, men ikke f.. om det klarer å spille av alt uten at du ser at det hikker litt. Ikke mye, men følger du med på bakgrunner som beveger seg i jevn flyt over bildet så blir ikke dette helt 100%,
    Jepp, men utgangspunktet var sammenligning av _CPU_. Ingen tvil om at skjermkort, drivere, avspillingsprogramvare, refresh rate, overlays, vmr, renderless osv vil kunne spille en rolle. Men tror ikke noen intel/amd cpu/platform i dag ikke kan spille av en dvd, det er forhold utenfor..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fraps skal vel kunne benyttes på videoavspilling også for å måle FPS.

Jeg mener å huske det var en måte å få dette fram i MS Media Player på også. Trodde det var View -> Statistics, men på PCen her får jeg ikke fram noe som helst på det valget nå :-\

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis filmen er 24/25/30/50/60 fps så må maskinen ha klart hver frame til rett tidspunkt i 2 timer for å spille av en DVD-film. Hvis maskinen ikke er i stand til det så vil framen kastes, og vi får reduksjon i antall frames. Dette er et høyst reelt problem.
    Kilden til framedrop er ofte ikke mangel på cpu/skjermkort kraft, men resultat av lyd/bilde synkronisering. Normalen for media avspilling på PC er å bruke lyden som referanse og synke bilde deretter. Grunnen til dette er at du veldig tydlig hører endringer/hopp i lyd. Mye mer enn du legger merke til framedrop i bildet.
    Og det er dessverre langt mellom lydkort i hjemmepc sjiktet som spiller 44/48/96khz helt nøyaktig.

Edit: Som noen har vært innpå tidligere så er det ikke korrekt og bruke FPS som målestokk for avspilling av video. En video har fastgitt avspillingshastighet, og avvik fra dette er oppgis som framedrops.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •