Geforce 7800gtx vs 6600gt på avspilling av DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Geforce 7800gtx vs 6600gt på avspilling av DVD

Har siden den norske versjonen av MCE kom kjørt min htpc med en P4 EM64T 3.6 ghz cpu, 2 gb ddr2 minne og et GF7800GTX kort fra Asus. Dette i sammen med purevideo dekoderen fra nvidia har gitt meg det beste bildet ever. I tillegg så er det første gangen jeg har klart å kjøre 100% smooth uten noen former for panoreringsproblemer.

Fikk litt tid til overs nå i romjula og tenkte jeg skulle teste litt med et 6600GT kort. I med kortet og satt i gang og testet. Men resultatet ble jo nedslående. Bildekvaliteten var der jo, men en god del hakking og rykking som jeg ikke så spor av på 7800 kortet. Testa litt fram og tilbake og klokka cpuen opp på 4.6ghz, men samme sak.Formaterte om hele suppa, men samme sak.Satt i et annet 6600GT KORT, med samme resultat. Setter inn 7800GTX kortet og alt flyter som smør.

Noen som skjønner dette? Var ganske overbevist om at disse korta spilte av DVD like bra. Trodde ikke en behøvde et 7800GTX kort for å få til dette.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve GPU'en er en god del kraftigere på 7800-kortet. Det kan være en av årsakene i hvert fall... Hvilket materiale testet du med?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Har siden den norske versjonen av MCE kom kjørt min htpc med en P4 EM64T 3.6 ghz cpu, 2 gb ddr2 minne og et GF7800GTX kort fra Asus. Dette i sammen med purevideo dekoderen fra nvidia har gitt meg det beste bildet ever. I tillegg så er det første gangen jeg har klart å kjøre 100% smooth uten noen former for panoreringsproblemer.

Fikk litt tid til overs nå i romjula og tenkte jeg skulle teste litt med et 6600GT kort. I med kortet og satt i gang og testet. Men resultatet ble jo nedslående. Bildekvaliteten var der jo, men en god del hakking og rykking som jeg ikke så spor av på 7800 kortet. Testa litt fram og tilbake og klokka cpuen opp på 4.6ghz, men samme sak.Formaterte om hele suppa, men samme sak.Satt i et annet 6600GT KORT, med samme resultat. Setter inn 7800GTX kortet og alt flyter som smør.

Noen som skjønner dette? Var ganske overbevist om at disse korta spilte av DVD like bra. Trodde ikke en behøvde et 7800GTX kort for å få til dette.
    for å svare på spørsmålet ditt er det nok fordi 7800gtx bruker en helt annen prosessor samt har høyere frekvens både på minne og prosessor. så dette er jo ikke noen bombe.

men hvordan i alledager klokket du cpuen i en htpc til 4,6? på luft? hvor mange volt hadde du på den? må jo ha bråket noe jævli..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Selve GPU'en er en god del kraftigere på 7800-kortet. Det kan være en av årsakene i hvert fall... Hvilket materiale testet du med?
    Testet med I-robot. Er vel Kap 7. Først når skyvedøra åpnes. Der ser du fint om det går smooth eller ikke. Så når Will Smith stikker ut hodet av det knuste vinduet og kamera panorerer ned langs bygning. Så går han inn i rommet i gjen og vi får et sveip over alle robot delene som henger i taket, og sist men ikke minst når han løper etter roboten ut av bygningen og stopper ned på plassen. Da snurrer alle bygningene 360Grader rundt hodet hans. Dette går som sagt strålende med GF7800, men har mange steder hvor det nykker litt på 6600GT.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spr0cket
    for å svare på spørsmålet ditt er det nok fordi 7800gtx bruker en helt annen prosessor samt har høyere frekvens både på minne og prosessor. så dette er jo ikke noen bombe.

men hvordan i alledager klokket du cpuen i en htpc til 4,6? på luft? hvor mange volt hadde du på den? må jo ha bråket noe jævli..
    Etter alt jeg har lest, både her på forumet og andre steder så har jeg fått den oppfatningen av at det ikke skulle spille noen rolle hvilket av disse korta du hadde til avspilling av vanlig DVD.

P4 EM64T 3.6 er veldig klokkevenlig. Bruker Zalman Reserator+ vannkjøling. Blir ikke varmt i det hele tatt. Bruker 667Mhz DDR2 minne. Har faktisk fått startet den på 4.7 og 4.8, men på 4.7 stopper den på hvilken som helst test. Mens på 4.8 så henger ikke Sata kontrollerne med. Men uansett så spiller ikke dette noen rolle, det har ikke hatt invirkning på kvaliteten på avspilling av DVD.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Nvidia noen litt spesielle og optimale drivere nå til 7800 kortene ?. Det er ikke en driver problemstilling dette da når 6600GT bare blir byttet rundt med et GF7800GTX

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD går helt fint med mitt GF6200. Jeg kjører P4 3.0 @ 3.4 (eller noe) og 2*256 MB PC4400 1:1.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hos meg hakker det med 6600 også (og husk at oppfattet hakking er veldig subjektivt, har jeg venner som ser film hos meg merker de ingenting til hakkingen, men jeg er jo tross alt halvgal)... Tross nyeste drivere og PureVideo... Blir vel å bytte til et 7800 kort da forstår jeg!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kan jo prøve versjon 1.6 av Reclock, som har høstet gode kritikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har ikke Nvidia noen litt spesielle og optimale drivere nå til 7800 kortene ?. Det er ikke en driver problemstilling dette da når 6600GT bare blir byttet rundt med et GF7800GTX
    Har både byttet rundt og formatert hele systemet rundt dette kortet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...hos meg hakker det med 6600 også (og husk at oppfattet hakking er veldig subjektivt, har jeg venner som ser film hos meg merker de ingenting til hakkingen, men jeg er jo tross alt halvgal)... Tross nyeste drivere og PureVideo... Blir vel å bytte til et 7800 kort da forstår jeg!
    Her ligger vel essensen i det hele. De fleste vil vel ikke se det jeg ser etter som noe problem, men når du først ha hengt deg opp i dette blir det skikkelig irriterende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •