HTPC med eldre CRT TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med eldre CRT TV?

Noen som har erfaringer med å koble en HTPC opp mot en eldre CRT-TV som kun har SCART , Svideo og composite. Den har selvsagt en vanlig tuner innebygget.

Har vært ganske skeptisk til bildekvaliteten ved å koble en PC til en vanlig CRT-TV med en såpass lav oppløsning ,men finnes det nå alternativer som gjør dette akseptabelt?

Grunnen til at jeg lurer er om en DVDopptaker eller en MediaPC vil være det beste valget for han.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC og tradisjonell bilderørs-TV har aldri vært noen god kombinasjon. TV-en takler verken progressive signaler eller høy oppløsning. Jeg ville gått for DVD-opptageren i ditt tilfelle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen linket under funket helt greit på crt-tv med matrox-kort i mitt første htpc-oppsett.
    http://av-connection.com/?HirachyID=550&CampID=33

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer dersom TV'n har RGB inngang via SCART. Det er det imidlertid ikke alle som har.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Lenge siden sist jeg så en tradisjonell billedrørs tv som manglet RGB inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en MCPC med MCE2005, koblet opp mot en Panasonic 32" CRT TV. Jeg kjøpte den kabelen fra AV-Connection. Altså VGA til Scart. Kjører Powerstrip med en oppløsning på 1024x576. Har et skarpt og fint bilde. Kan surfe greit med denne oppløsningen. Har et Teatrix 550 tv-kort. Har tatt noen bilder av skjermen og lagt de ut på VG nett.
    http://foto.vg.no/show_image.php?bid=26254607

Det som var det store problemet var å finne de rette powerstrip settingene. Hvis noen flere prøver denne kabelen og trenger hjelp til oppsette av Powerstrip kan jeg legge mine ut her.

Ronnie

Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Valg av Skjermkort for bruk på CRT TV

Sitat Opprinnelig postet av jeronol
    Jeg har en MCPC med MCE2005, koblet opp mot en Panasonic 32" CRT TV. Jeg kjøpte den kabelen fra AV-Connection. Altså VGA til Scart. Kjører Powerstrip med en oppløsning på 1024x576. Har et skarpt og fint bilde. Kan surfe greit med denne oppløsningen. Har et Teatrix 550 tv-kort. Har tatt noen bilder av skjermen og lagt de ut på VG nett.

Det som var det store problemet var å finne de rette powerstrip settingene. Hvis noen flere prøver denne kabelen og trenger hjelp til oppsette av Powerstrip kan jeg legge mine ut her.

Ronnie
    Hei.

Hvilket skjermkort er det du bruker til dette.

Hilsen larsobr

Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Skjermkort for bruk på CRT TV

Hei

Skal bygge meg en HTPC med XP på en partisjon rendyrket for god filmavspilling. Skal da bruke:
    - DScaler 5006
    - AC3 Filter 0.70b
    - FFDShow 20040801a_preview_SSE2
    - Zoom Players nyeste betautgave.

På partisjon 2 skal jeg ha MCE med opptak av film fra TV, avspilling av MP3 og alt annet dill en PC i stuen kan by på.

Mitt hovedproblem er å finne et fornuftig skjermkort som takler begge oppgavene med overføring til en CRT tv med kabel fra

Vet at Matrox har noen kort, og at ATI har det samme, men hva gir best resultat for begge formål.

Alle tips mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrox er vel noe enklere å sette opp, men jeg tror ATi vil være et bedre valg for fremtidig HD materiale. På en CRT-TV har vel det ingenting å si. Om du overhode ikke skal spille ville jeg gått for Matrox, bare for enkelthetens skyld. Uten å ha sett noen sammenlikningstester med ATi så er jo også Matox kjent for svært gode DACer på videoutgangene.

For øvrig ser jeg ingen grunn til å kjøre dualboot. Kjører selv kontor-pcen, media-pcen (MCE) og HTPCen (Zoomplayer+ffdshow) på en og samme partisjon. Det gir ingen ytelsesforbedringer å kjøre flere OS, bare irritasjonsmomenter når en må starte PCen på nytt bare for å se en film.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også mulig å lage denne kabelen selv ved hjelp av rimelige komponenter, loddebolt og en stødig hånd.

Bruker selv et Radeon 9550 med denne kabelen og resultatet er meget bra, langt bedre enn hva DVD-spilleren min klarer å prestere. Det eneste som egentlig holder meg tilbake nå er programvaren jeg bruker (Mediaportal 0.2.0), den har litt for mange barnesykdommer enda. Jeg har forøvrig oppnåd langt bedre resultat ved bruk nVidias DVD dekoder enn med Dscaler. Fordelen med Dscaler er at bildekvaliteten er god og at den er gratis, men nVidias dekoder produserer minst like godt bilde og upåklagelig de-interlacing, noe som er fraværende i Dscaler.

På en 16:9 tv kan du kjøre 1024 x 576, men jeg fant ut at 960 x 540 fungerte best på min tv pga. mye overscan. Dette kan dog variere fra tv til tv.

- Judaz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judaz
    [...] Fordelen med Dscaler er at bildekvaliteten er god og at den er gratis, men nVidias dekoder produserer minst like godt bilde og upåklagelig de-interlacing, noe som er fraværende i Dscaler.
    Hva trenger du de-interlacing til når du sender over tv-signalene til en CRT-TV gjennom SCART (som ikke støtter progressive signaler)?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en slik kabel fra av-connection, men får det ikke til å fungere. Det eneste jeg får opp er et uleselig flimrende bilde uansett hva slags oppløsning jeg prøver (helt fra oppstart av maskinen).

TV'en min er en 3 år gammel Phillips 16:9 50hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Madmax: Hva slags skjermkort har du? Benytter du Powerstrip? Har du fulgt guidene på nettet? Pass også på at du faktisk har den ønskede oppløsningen på skjermen. Kjører du en løsningen med en PC-skjerm i tillegg til TV-skjermen, må en med dualhead ATi skjermkortene først legge til PAL oppløsningen til PC-skjermen (skjerm nr 1) og så til TV-skjermen (skjerm nr 2).

Generelt sett, ved bruk av Powerstrip, må du regne med _mye_ justeringer før du kommer til et bra resultat. Jeg kjører VGA -> VGA på min CRT-TV, men det tok likevel omtrent en måneds tid før jeg hadde et skikkelig godt bilde (da hadde jeg riktignok også flere ulike fungerende oppløsninger, tilpasset både PAL og NTSC).

Som et siste tips ville jeg starte i Powerstrip, Custom Resolutions, med å lime inn oppløsningen 1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312 og påse at "interlaced" er krysset av. Deretter kan en justere alle boksene fram og tilbake til en begynner å se et flimrete bilde på skjermen for så å begynne finjustering av de samme boksene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hva trenger du de-interlacing til når du sender over tv-signalene til en CRT-TV gjennom SCART (som ikke støtter progressive signaler)?
    I teorien har du helt rett, men i praksis fungerer det bare ikke sånn. De fleste Sone 2 DVD'er er jo ikke interlaced, men jeg merket det spesielt godt på Friends DVD'ene mine, som er interlaced. Bilde ble bølgete/stripete, noe som forsvant helt da jeg byttet decoder. Jeg er ingen ekspert på videosignaler, så jeg er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn.

Madmax33: I tillegg til å krysse av for interlaced i Powerstrip tror jeg også du må krysse av for "Composite Sync"

- Judaz -

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsobr
    Hei.

Hvilket skjermkort er det du bruker til dette.

Hilsen larsobr
    Jeg har et ATI 9800 PRO skjermkort i maskinen, og som sagt et Sapphire Teatrix 550 PRO som TV-kort. Skjermkortet har en DVI og VGA utgang. Kjører CAT 5.13 som drivere med CCC. Og Powerstrip til å lage den spesielle oppløsningen.

Ronnie

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsobr
    Hei

Skal bygge meg en HTPC med XP på en partisjon rendyrket for god filmavspilling. Skal da bruke:
    - DScaler 5006
    - AC3 Filter 0.70b
    - FFDShow 20040801a_preview_SSE2
    - Zoom Players nyeste betautgave.

På partisjon 2 skal jeg ha MCE med opptak av film fra TV, avspilling av MP3 og alt annet dill en PC i stuen kan by på.

Mitt hovedproblem er å finne et fornuftig skjermkort som takler begge oppgavene med overføring til en CRT tv med kabel fra

Vet at Matrox har noen kort, og at ATI har det samme, men hva gir best resultat for begge formål.

Alle tips mottas med takk.
    Husk at MCE bare er et front end program i XP, dvs at i bunn så ligger det en helt vanlig XP med service pack 2. Når du skal kjøre mce bare starter du dette programmet fra start menyen, så det å ha 2 partisjoner er unødvendig syns jeg. Det vil si at du har en partisjon med en ren XP og partisjon 2 med XP pluss MCE unødvendig syns jeg.
    Nå er ikke jeg en helt freak på bilde optimalisering men jeg brukte K-Lite codek pack i bunn for å kunne kjøre de forskjellige filmformatene og syns jeg har et helt OK bilde. Har kjørt lit HD materiale og det vises på TV'en som mye klarere og skarpere bilde en TV bilde uten gjennom PC'en. Har UPC kabel som signalgiver på TV signalet.

Det jeg syns er det beste med MCE er å kunne bruke EPG.

Ronnie

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madmax33
    Jeg har kjøpt en slik kabel fra av-connection, men får det ikke til å fungere. Det eneste jeg får opp er et uleselig flimrende bilde uansett hva slags oppløsning jeg prøver (helt fra oppstart av maskinen).

Det er som Scirocco skriver veldig viktig mens du stiller inn TV bildet må du bruke en vanlig PC skjerm i tillegg. Årsaken er som du skriver at bilde på TV'en kan ved feil oppløsning bli helt håpløs å se på.

Her kommer mine settinger i Powerstrip som jeg bruker på min Panasonic 32"

PowerStrip timing parameters:
    1024x576=1024,32,72,104,576,6,6,39,18900,312

Generic timing details for 1024x576:
    HFP=32 HSW=72 HBP=104 kHz=15 VFP=6 VSW=6 VBP=39 Hz=24

Linux modeline parameters:
    "1024x576" 18,900 1024 1056 1128 1232 576 582 588 627 interlace +hsync +vsync

Denne innstillingen girdeg både interlace og horisontal + vertical sync.

Det som jeg opplevde som et problem var at ikke driveren aksepterte oppløsningen på første forsøk. Så det ble vel 4 - 5 restarter før oppløsningen satt i driveren.

Ronnie

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et ATI Radeon X-600 kort, men har også testet med en bærbar jeg har der det sitter et Radeon 9600 Mobility.

Kjører Powerstrip og har fulgt oppskriften på hardware.no

Har aldri fått bilde til å fungere på noen oppløsninger, prøvd alt fra vga og oppover. Har lest om at enkelte tv'er har problem med noe RGB switching.

En kollega testet på en lik bærbar, men et annet tv apparat og da fungerte det med en gang. Jeg har en 3 år gammel 28" Philips 50hz Blackline, 16:9 tv. Begynner å lure på om det er selve tv'en som er problemet.

Jeg har ikke hatt to skjermer koblet til når jeg har testet, så det blir mye fikling med bytte av kabler. Det bør vel gå likevel??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madmax33

Du skriver i parantes helt fra oppstart av maskinen, og sånn er det også hos meg bildet roer seg ikke før Powerstrip starter. Så i hele boot sekvensen og i start sekvensen før Powerstrip har startet er bildet ikke syncet. En må også kjøpe Powerstrip, hvis ikke vil ikke Powerstrip starte før du tar bort dialogboksen som driver nedtelling av trial versjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay det høres mer fornuftig ut, da er det kanskje håp for meg også

Får ikke testet dette før om et par dager, men er ved godt mot igjen nå!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •