Valg av TV-kort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av TV-kort

Hvilket TV-kort fungerer bra med HTPC?

Hauppauge WinTV PCI - 800kr, radio, dårlig oppløsning på opptak, "ferdigmal" til Girder

Hauppauge WinTV PVR250 - 1600kr, MPEG 2, bedre oppløsning på opptak

Hauppauge WinTV PVR350 - 1900kr, samme som over, men med S-video out

Pinnacle PCTV Pro - 1000kr, radio, bra oppløsning på opptak

+++

Radio er ikke et must, men er vel greit å ha bedre oppløsning enn 352 x 288 på digitale videoopptak?! MPEG 2 innebygget fører vel bare til mindre belastning av CPU, men PCen er kraftig nok i massevis uansett. Til Pinnaclekortet har jeg ikke funnet ferdigmaler å bruke med Girder.

Noen tips? Vurderer også ATI All in Wonder kortene siden jeg alikevel skal ha et nytt skjermkort, men så var det software og Girdermaler igjen da. :roll:

Dessuten er jeg usikker på skjermkort. Vil gjerne ha lavt støynivå og grei ytelse i spill (spiller aldri men..). Radeon 9600?? Hercules, Powercolor, Sapphire?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kort med Conexant (tildligere brooktree) chipset er bra valg for bruk med dScaler!

Bedre TV på HTPC enn dScaler tror jeg ikke du finner! Tror ikke det er noen forskjell på de du nevner bortsett fra programvare og evt stereo!

dScaler støtter timeshift opptak osv, det er ikke nødvendig med programvaren fra Hauppage, pinnacle etc!!!

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dinside.no testet et kort i sist uke som de mente var et bra kort, har ikke vært borti det selv og vet ikke hvordan det blir med Girder. Men her har du hvertfall linkene til testen og produsenten:

Link Dinside test:
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=94615

Link produkt opplysning
    http://www.leadtek.com/multimedia/wi...expert_1.shtml

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Alle kort med Conexant (tildligere brooktree) chipset er bra valg for bruk med dScaler!

Bedre TV på HTPC enn dScaler tror jeg ikke du finner! Tror ikke det er noen forskjell på de du nevner bortsett fra programvare og evt stereo!

dScaler støtter timeshift opptak osv, det er ikke nødvendig med programvaren fra Hauppage, pinnacle etc!!!
    Interessant! Er det en ny eller gammel chip? dScaler har jeg ikke vært borte i, men er sikkert bra det. Timeshift er jo genialt.

Hvor ligger begrensningene i oppløsningen på opptak? Soft- eller hardware?!

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har samme problem med å velge. Valgte å satse på et sapphire 9600 skjermkort (vifteløst), så valget står nå på tv-kort. Har tenkt på et pvr350 kort i kombinasjon med et billigere tv-kort for å få to tunere. Tenker på 350 eller 250 pga mpeg hardware koding på innspilling. Noen som har noen erfaringer med å koble to tv-kort i samme pc? Alle disse valgene....

Arg!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk info materiale her:
    - http://www.dscaler.org/

Men hovedutviklings-siten med dowload er på sourceforge:
    - http://sourceforge.net/project/showf...?group_id=7420

Velg evt. siste alpha versjon, det er alltid best, men de er på versjon 4.1.8 så det er stabilt!!!

dScaler er verdens beste de-interlacer med +++

Les alt om dette på forumet de har her:
    - http://www.dscaler.org/phpBB/viewfor...04871b775f9b94

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere tv-kort i samme maskin

Ta en titt på www.sage.tv dersom du vurderer flere PVR-250/350 kort i samme maskin. Det er i teorien ikke noe problem å sette inn flere kort i en maskin, men problemet kommet når du skal begynne å planlegge opptak. Sage TV håndterer dette automatisk, opptak fordeles på kort etter hva som er ledig.

Eneste som er kjedelig er at det ikke finnes EPG støtte for Norge, men det gjelder alle - ikke bare Sage.

Gøran

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arg
    Hei,

Har samme problem med å velge. Valgte å satse på et sapphire 9600 skjermkort (vifteløst), så valget står nå på tv-kort. Har tenkt på et pvr350 kort i kombinasjon med et billigere tv-kort for å få to tunere. Tenker på 350 eller 250 pga mpeg hardware koding på innspilling. Noen som har noen erfaringer med å koble to tv-kort i samme pc? Alle disse valgene....

Arg!!
    Hvorfor mpeg koding?! gjøres jo uansett av cpu, men blir jo høy load av det... og hvorfor 350 fremfor 250 når du uansett får s-video via skjermkortet ditt?!

Newcomer arg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, pvr250 er kanskje det jeg ender opp med. 350 har hardware mpeg dekoder i tillegg til enkoder, men nytten av den kommer vel an på hva slags software jeg kommer til å bruke. Radio har jeg ikke bruk for og proj <-> htpc blir dvi.

Arg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med en liten advarsel ved kjøp av Pinnacle Miro PCTV. Ikke kjøp det, sats heller på et Hauppauge WinTV. Pinnacle er ikke flinke med å lage fungerende drivere, de har lett for å bli ustabile. Har ennå et Miro PCTV kort i pc'n fordi jeg fikk det til jul. Å det fungerer, men ikke godt.

Birger T.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med opptak? 1000kr. differanse mellom god og daarlig opploesning saa skal virkelig kunne brukes hvis jeg legger mer penger i det. Paa denne maaten slipper jeg jo ogsaa aa kjoepe DVD-opptaker saa sparer uansett penger da.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bedrevet litt research her nå og funnet ut av følgende:

Dscaler:

Fungerer ikke med ATI AIW

Hauppauge
    WinTV FM PAL fungerer ikke problemløst:
    http://www.dscaler.org/card-support/..._PAL_Notes.htm
    Det samme gjelder WinTV-Go:
    http://www.dscaler.org/card-support/WinTV-Go_Notes.htm
    PVR 250/350 kan du glemme..

Leadtek WinFastTV 2000XP skal fungere utmerket! :-)
    "Test" her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=94615&f=katnav

All infoen er funnet her: http://www.dscaler.org/card-support/index.htm

Når det gjelder SagaTV så er det hele motsatt. Dette programmet "elsker" Hauppauge 250/350 så man blir nødt til å ta et valg. Ser alikevel at det står følgende:

"Software

MPEG-2 Software Decoder (bundled with most of the above compatible TV tuner cards)

Using Dscaler with SageTV requires the Elecard MPEG-2 Decoder

InterVideo offers a MPEG-2 Decoder with their DVD XPack"

Blir alikevel ikke helt klok på dette... :roll:

Et tredje program:

InterVideo WinDVR3

Støtter ATI AIW
    Hauppage WinTV
    Leadtek TV2000

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode forslag? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også på utkikk etter et tv-kort til htpc'en. Planen var å bruke dscaler sammen med dette. Etter laange netter på nettet er forvirringen total og frustrasjonen stor.

Etter hva jeg skjønner så gir dscaler et framifrå resultat på bildesiden, men x antall postinger på dscalers eget supportforum samt mange andre steder tyder på at lydsupport ikke er det som det jobbes mest med. I mitt tilfelle er meningen å benytte tv-kortets innebygde tuner, slik at htpc'en blir mest mulig "standalone". Alternativet er å mate et s-video signal fra videoen inn i htpc'en og la lyden gå direkte fra video til forsterker.

Litt av poenget faller da bort, siden jeg blir avhengig av videoen.

Finnes de i det hele tatt noen der ute som bruker et tv-tunerkort (og faktisk benytter den innebygde tuneren på kortet) sammen med dscaler og samtidig får hentet ut stereolyd? Hvis resultatet samtidig er suverent er jeg svært interessert i å høre hva kortet heter...

Trond

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •