Problemer med digitallyd(s/pdif) fra htpc til receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med digitallyd(s/pdif) fra htpc til receiver

litt klossete overskrift men..

har dette hk: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=...14X19424881860

og denne lille saken for å få optisk og coax utgang til lyd: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=...=s%2Fpdif+asus

hadde håpet dette var plug'n play (noe det kanskje er), men iallefall ikke hos meg. Koblet til og lyd i stereo fungerer fint. Gikk dermed på div innstillinger og satt dette til s/pdif. når jeg nå spiller av dvd'er hakker lyden og faktisk også bildet.. displayet i receiveren (yamaha rxv750) blinker også mellom Dolby Digital symbolet og PLII, dette skjer i TT, PowerDVD og VLC, både i MCE og i "vanlig" modus.. forhåpentligvis bare en liten bagatell jeg har glemt, men hva?? er helt noob på dette så håper på noen bra tips her.
    har testet både optsk og coax forøvrig..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen?? blir gal her!!

kjører som sagt optisk kabel mellom pc og receiver, i stereo går det smertefritt mens med dd, dts 5.1 hakker lyden no j.... og bildet stopper også opp. det er jo et onboard lydkort med en liten tillegssak med optisk og coax utganger.. finner ingen innstillinger for lydkort/drivere hvor jeg kan velge s/pdif, men har gjort det på alle øvrige instillinger jeg har kommet over, samt i avspillingsprogrammene, bortsett fra mediplayer hvor jeg ikke finner noen slik mulighet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke er at du har noe problemer med codec'ene dine. Ikke installert en eller annen "jalla" alt-i-ett codec pakke vel??

Et alternativ er å prøve en linux-distro (f.eks. Gentoo) med Freevo. Den bruker Mplayer og funker greit med optisk ut på de fleste kort jeg har vært borti. Enklere å installere enn MythTV og litt mer kompatibel med det meste (jeg har tilgode å finne en fil Mplayer ikke takler).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker nvidia purevideo.. vet ikke om det er lydcodec i den pakken, men hvis ikke har jeg nok ikke installert noen.. vel, lastet ned ac3filter om det skal ha noen betydning?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å skru på fast writes på skjermkortet hvis du har mulighet.
    Det fikset de fleste lignende problemene jeg hadde en gang. Prøv også å legge inn AC3 filter v0.7b og sett til S/Pdif der. IKKE benytt en nyere versjon enn 0.7b.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ac3filter 0.70 og har satt det til s/pdif.. gjorde ingen forskjell.. receiveren mottar signaler, men det er av og på hvert 1/10 sekund, må vel være en instilling jeg har glemt eller no?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med fast writes? Det var å skru det på som fiksa det hos meg..

Du kan også teste media player classic. Den spiller også dvd i wmr9 renderless og kan sende signalet digitalt ut. Fungerer fint hos meg i hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikke dette i programvaren gitt, men hvorfor skal det ha innvirkning på lyden uansett? lyden gjennom mediaplayer er det sammet, hakker som besatt samtidig som dolbydigital ikonet blinker like iherdig i displayet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikke dette i programvaren gitt, men hvorfor skal det ha innvirkning på lyden uansett? lyden gjennom mediaplayer er det sammet, hakker som besatt samtidig som dolbydigital ikonet blinker like iherdig i displayet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke i programvaren... ligger i skjermkortdriveren. Hva slags skjermkort har du?
    Poenget med fast writes er at man bruker mye mindre ressurser på å skrive til agp bussen. Har du ikke agp kan du bare ignorere dette. Årsaken til at dette påvirket lyden i mitt tilfelle er at maskinen brukte så mye av bussen og så mye ressurser på å skrive bildene til skjermen at dette også gikk utover lyden. Fast writes kan du enten sette i BIOS eller i skjermkortdriveren. Finner du ikke en option der så må du bruke et verktøy som riva tuner for å sjekke om den er av eller på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, er nok ikke det. har et passivt kjølt geforce 6600gt.. andre ting jeg kan ha glemt?
    når jeg går inn på lydinstillingene i kontrollpanelet finner jeg ingen valg jeg kan huke av som har med s/pdif og gjøre.. burde det ikke vært det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg et svar på ditt konkrete spørsmål men jeg har vært borti lignende situasjon før.. Jeg opplever også problemer med overføring av DD/DTS signal fra pc (via coax) til forsterker. Har funnet ut at årsaken er at jeg har et 10m strekk fra pc til forsterker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •