Generelt skuffet over MCE - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kazadore
    Etter mye hype rundt dette produktet, gikk jeg til innkjøp av MCE og HTPC. Trodde dette virkelig skulle være stuens midtpunkt, men sitter igjen med en følelse av et ufullstendig produkt. At MCE på dette tidspunkt skal være for "allment" menneske er latterlig, da dette ikke er noe plug and play system.

Stikkord som begrunnelse for ufullstendig produkt:

- Dårlig TV signal gjennom TVkort. Kan ikke sammenlignes etter min mening med tuner til TV signal.

- EPG er ikke lagt til alle kanalene

- For lite justerbart. Jeg liker å sette mitt eget preg på systemet jeg skal bruke, samt fjerne ting jeg ikke vil bruke.

- Tastaturet--> Muspinnen er ekstrem vanskelig å bruke. Hard og vemmelig.

Jeg har somsagt en vanlig xbox med xbox-Mediacenter. Det er ekstremt mye mer brukervennelig og finere. Av de tingene jeg har nevnt over, kan man forbedre etter mye tukling med ting og tang, men det er ikke poenget. Etter å ha brukt spenn på å kjøpe MCE , BØR og SKAL det funke mye bedre enn det gjør pr.idag.

Anbefales ikke...
    Det du forbinder med brukervennlighet er desverre for deg ikke det majoriteten av folk i verden forbinder med brukervennlighet. De vil ha minst mulig fiksfakseri og muligheter til justering og et fast system. Dette da de rett og slett ikke gidder og/eller har kompetanse nok til å gjøre det. Det skal også sies at om du har koblet en MCE/HTPC opp mot en billedrørstv eller middelmådig lcd/plasma vil du ikke få mye godt bilde. Begrensningene ligger her i at man bør ha en plasma/lcd/prosjektør av god kvalitet samt vga/dvi/hdmi tilkobling for å få noe godt bilde. Svideo/komposit er FY å bruke hvis dette er tilfellet. Dessuten finnes det forsåvidt også flust med plugins som blir flere og flere. Bildet på dvd avspilning er MYYYYE bedre enn på en xbox som du nevner (på nivå med det beste av dvdspillere og scalere jeg har sett i butikk), de geniale PVR funksjonene (ikke nødvendigvis MCE men generelt hos HTPC'er), samt at man også kan spille av hd filmer og serier som jeg personlig har endel av liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Det du forbinder med brukervennlighet er desverre for deg ikke det majoriteten av folk i verden forbinder med brukervennlighet. De vil ha minst mulig fiksfakseri og muligheter til justering og et fast system. Dette da de rett og slett ikke gidder og/eller har kompetanse nok til å gjøre det. Det skal også sies at om du har koblet en MCE/HTPC opp mot en billedrørstv eller middelmådig lcd/plasma vil du ikke få mye godt bilde. Begrensningene ligger her i at man bør ha en plasma/lcd/prosjektør av god kvalitet samt vga/dvi/hdmi tilkobling for å få noe godt bilde. Svideo/komposit er FY å bruke hvis dette er tilfellet. Dessuten finnes det forsåvidt også flust med plugins som blir flere og flere. Bildet på dvd avspilning er MYYYYE bedre enn på en xbox som du nevner (på nivå med det beste av dvdspillere og scalere jeg har sett i butikk), de geniale PVR funksjonene (ikke nødvendigvis MCE men generelt hos HTPC'er), samt at man også kan spille av hd filmer og serier som jeg personlig har endel av liggende.
    Jeg har en veldig god LCD skjerm, samt bruker VGA/HDMI tilkobling. Men nok om det! Poenget mitt er enkelt å greit bare at et gigantselskap som microsoft burde klare med de enorme resursene dem har, å lage et system som er mye bedre enn hva MCE er i dag. Brukervennligheten skal være så enkel at når man har koblet opp HTPC med MCE og stapper sat.tuneren skal MCE finne kanalene, liste dem opp og lage EPG på alle samt kvaliteten skal være like god som om du koblet direkte til TV. Spille av formater, musikk osv skal være forhåndsinnstallert med en standard codec som yter kvalitet (ja dem har råd dette). Gi dem som ønsker "default" sjangsne til å få god kvalitet forruten tweaking, og gi di som ønsker å forandre på ting muligheten til det (sist nevnt bare mulig i dag)

Jeg vil gjerne se den eldre genrasjonen bruke MCE med dagens løsning... harke nubbesjangs!

Angånde xbox-media-center.. brukervennligheten som dette tilbyr er 100x bedre en MCE! Selv om du er uenig i sammenligningen. Tenk å hatt det enkle systemet som xbmc tilbyr på en HTPC med innbygd tuner som faktisk fungerte 100% på kvalitet og innstallasjon... samt en fellesmal på kvalitets codecs som alle kunne bruke etc. Da snakker vi om stuens midtpunkt som både kona/kjæresten, mor,far kan bruke.

Apple sin HTPC er er i de banene jeg vil se MCE beveger seg.

Enkelt, elegant og brukevennlig samt kvalitet.

http://www.apple.com/imac/frontrow.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en veldig god LCD skjerm, samt bruker VGA/HDMI tilkobling. Men nok om det! Poenget mitt er enkelt å greit bare at et gigantselskap som microsoft burde klare med de enorme resursene dem har, å lage et system som er mye bedre enn hva MCE er i dag. Brukervennligheten skal være så enkel at når man har koblet opp HTPC med MCE og stapper sat.tuneren skal MCE finne kanalene, liste dem opp og lage EPG på alle samt kvaliteten skal være like god som om du koblet direkte til TV. Spille av formater, musikk osv skal være forhåndsinnstallert med en standard codec som yter kvalitet (ja dem har råd dette). Gi dem som ønsker "default" sjangsne til å få god kvalitet forruten tweaking, og gi di som ønsker å forandre på ting muligheten til det (sist nevnt bare mulig i dag)

Jeg vil gjerne se den eldre genrasjonen bruke MCE med dagens løsning... harke nubbesjangs!

Angånde xbox-media-center.. brukervennligheten som dette tilbyr er 100x bedre en MCE! Selv om du er uenig i sammenligningen. Tenk å hatt det enkle systemet som xbmc tilbyr på en HTPC med innbygd tuner som faktisk fungerte 100% på kvalitet og innstallasjon... samt en fellesmal på kvalitets codecs som alle kunne bruke etc. Da snakker vi om stuens midtpunkt som både kona/kjæresten, mor,far kan bruke.

Apple sin HTPC er er i de banene jeg vil se MCE beveger seg.

Enkelt, elegant og brukevennlig samt kvalitet.

http://www.apple.com/imac/frontrow.html
    For det første, MCE støtter ikke parabol, så da kan det godt forklare at du har hatt endel problemer. For det andre synes jeg ikke Xbox frontends er noe bedre grafisk sett enn MCE, de jeg har vært borti har til og med vært treige (for meg som krever umiddelbar respons) samt ulogiske og litt knotete å endre, min mor hadde aldri giddet drive å justere og legge inn baner og andre innstillinger.

Problemet til apple og andre som kun tenker design er at boksene kommer til å bli alt for dårlige i forhold til for eksempel min box som blir å stå i et stanard HTPC kabinett av ATX (liggende med børstet aluminium for look). En skikkelig cpu/gpu krever luft og rom.

Det med codecs går nok i stor grad ut på at de fleste ønsker forskjellige codecs. Personlig HATER jeg å få prakka på meg standardløsninger som suger balle i forhold til det jeg vil ha. Har hatt så mye problemer med codec konflikter og helvettet som er for å fjerne disse som hoper seg opp an mass.

Det virker litt for meg som at du både klager pga at det er for lite justeringsmuligheter for så å klage på at det er justeringsmuligheter som du ikke vil ha.

Når det gjelder tweaking og billedinnstillinger, dette forklarte jeg da også i mitt forrige innlegg. Hadde vi alle i hele verden hatt nøyaktig likt signal, samme oppløsning, samme frekvens, samme signalstyrke, samme signaltype osv så hadde dette vært mulig. Vi skal være glad for at det ikke kommer standard med de justeringer som er optimalt i tyskland for eksempel, de hadde vært elendige her i norge. Og det som fungerer i oslo fungerer ikke nødvendigivs godt her i borettslaget jeg bor i her i trondheim igjen. Comprende?

Har prøvd endel frontends og skal også legge inn MythTV på boksen på en egen linux partisjon når den er i hus. Men jeg må si at min erfaring med MCE var høyst oppløftende og det første jeg tenkte var, dæggern detta klarer til og med muttern.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kazadore:

Fint. Nå har du blåst av litt damp.

Her er min "take", litt trøtt og sur i dag, men det får gå :

1. Du har bygget ditt eget produkt. Produktet er behørig omtalt i både offisielle og "uoffisielle" kanaler (som avforum). Du burde dermed være godt forberedt på hvilke muligheter og begrensninger som ligger i en slik løsning. Likevel bruker du masse tid og energi på å klage når tingene ikke fungerer slik _du_ ønsker? Ikke vær så negativ, bruk energien din på å løse problemene!!

2. Er XBMC bedre, så bruk det. MEn; du får ikke tv-opptak. End of story. Jeg stusser på at du vurderer XBMC uansett, siden du nevner behov for satelitt-tv. Som en digresjon kan jeg nevne at dette fungerer utmerket på min løsning, med Canal Digital boks og alt.

3. Den eldre generasjonen (f.eks. mamma) bruker mce-bokser helt fint. Installasjonen kan derimot være litt spooky med enkelte satelitt-bokser, men koblet til kabel-tv eller antenne er dette en piece of cake prosess. Du finner ikke et produkt med like enkel funksjonalitet og like mange muligheter fra noen andre leverandører. Apple kommer sikkert med front row 2 snart, og det kan helt sikkert bli spennende, men det vet man jo ikke. FR1 var kjempeskuff...

Konklusjon; mye av det du klager på med MCE kan løses. Men å "leke" systemintegratør er ikke noe å spøke med, det er mange ting å ta tak i mht installasjon og konfigurasjon av MCE.

Trenger du hjelp, ville jeg forsøkt å få tak i noen med MCE kompetanse som kan komme bortom deg, fysisk, og få tingene til å fungere. I den grat det lar seg gjøre å få dem til å fungere; håper ikke du forsøker å få til ting i MCE som det uttrykkelig står i specs at ikke lar seg gjøre. Alt annet av løsninger er kun et spørsmål om riktig systemintegrering.

Beklager, ønsker ikke å være kritisk, bare å få deg på riktig spor mht. konstruktiv og målrettet problemløsning.

Og ha forøvrig en fortsatt god jul og et godt nytt år!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xbmc

At man ikke har mulighet til å se tv og ta opp sendinger via XBMC er bare tull! Iallefall hvis du har en Dreambox stående. Da er ikke noe problem å streame/ta opp digital tv direkte på boksen.
    Krever litt kunnskap å sette dette opp, og det er flere måter dette kan gjøres på...

Søk litt på google og du finner guider til hvordan det kan gjøres.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilius
    At man ikke har mulighet til å se tv og ta opp sendinger via XBMC er bare tull! Iallefall hvis du har en Dreambox stående. Da er ikke noe problem å streame/ta opp digital tv direkte på boksen.
    Krever litt kunnskap å sette dette opp, og det er flere måter dette kan gjøres på...

Søk litt på google og du finner guider til hvordan det kan gjøres.
    Joda, alt er mulig så lenge du har noe ekstrautstyr, men ifm. mediasenter-maskiner snakker vi vel fortrinnsvis om "en-boks" løsninger.

F.eks. kan jeg FINT vise bilder på veggen med min HTPC, så lenge jeg har en prosjektor koblet til.

Eller du kan brenne DVD'er med XBOX'en så lenge du har en DVD-brenner koblet til videoutgangen på XBOX'en også...

La oss ikke bli spissfindige her

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE05 funferer faktisk veldig bra synes jeg. Ok det tar lang tid å få satt opp systemet skikkelig og det kunne vert større fleksibilitet mtp. sattelitttv kort.
    Radio delen kunne også vert litt slickere. Ellers så synes jeg det virker ganske bra, vel og merke så lenge man kjøper deler som er lagd for å passe til MCE.
    Amd X2 prosessorer er f.eks ikke spessielt effektivt.
    Jeg gleder meg til sommeren da kommer det visst en MCE edition av longhorn vi får håpe den versjonen har alt vi ønsker oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    MCE05 funferer faktisk veldig bra synes jeg. Ok det tar lang tid å få satt opp systemet skikkelig og det kunne vert større fleksibilitet mtp. sattelitttv kort.
    Radio delen kunne også vert litt slickere. Ellers så synes jeg det virker ganske bra, vel og merke så lenge man kjøper deler som er lagd for å passe til MCE.
    Amd X2 prosessorer er f.eks ikke spessielt effektivt.
    Jeg gleder meg til sommeren da kommer det visst en MCE edition av longhorn vi får håpe den versjonen har alt vi ønsker oss.
    Vil det si at man må kjøpe ENDA en versjon av MCE, eller vil den være oppgraderbar fra vanlig MCE 2005 ?

Vel, bra å se noen som er fonøyd. Jeg liker at ting fungere nærmest 100% etter innstallering... Noe MCE ikke gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal uansett bli spennende å se hva som skjer på expoen i januar.
    Da skal apple (i følge ryktene) presentere nye mac mini blantannet, muligens med intel cpu. Kommer det en mac mini med full mc muligheter (inkl opptak) så finner den fort veien hjem til meg ja, for noe mere delikat til å ha i stua har jeg ikke sett :smile:

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker at ting fungere nærmest 100% etter innstallering... Noe MCE ikke gjør.
    Og så liker du XBMC? Eller du kan jo prøve MythTV, Meedio eller noen av de andre løsningene.

Som en digresjon; min MCE "fungerer" 100% etter at alt er installert og satt opp riktig. Men om den kan gjøre alt man drømmer om, tjaaa....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Systemet mitt fungerer også 100% i forhold til mine ønsker, så jeg skjønner heller ikke problemet. Alt som har med PC å gjøre kan rotes til kraftig av brukeren, kan dette muligens være problemet? Min PC er i hvert fall bevis på at om en holder seg til kompatibel hardware, så fungerer alt slik det skal.
    Ser at enkelte mener MCE er for lite "plug and Play", og samtidig for lite fleksibelt i forhold til individuelle behov. Dette er vel en liten selvmotsigelse?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hear hear, presis som jeg selv kommenterte

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, der gjorde jeg enda et av mine impulskjøp. Norsk MCE med fjernkontroll og PVR500 er bestilt, i tillegg til diverse annet rask. Vips, så var jeg 5500 kr lettere. Håper jeg blir fornøyd, men jeg har tro på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt oppsett fungerer strålende fra dag 1. Har også pvr500 og kabel TV. Kvaliteten er ikke noe å skryte av, men med 95" skjerm og signaler via coax så var jeg klar over dette.

Å finne komponeter som passer MCE er ikke noen big deal. Holder du deg til Mainstream komponenter fra kjente leverandører så går som regel dette greit.

Den installasjonsprosedyren jeg bruker er som følger.

Sett i MCE plata og installer OS
    Når dette er gjort så sørg for å installere alle driverne. Gå gjerne på nettet på forhånd for å finne flest mulig MCE drivere. Installer ihvertfall MCE drivere til grafikkort og TV kort.
    Så oppdaterer du allt som finnes på Windows update.
    Etter dette setter du inn den norske lokaliseringspakka
    Så går du på Windows update igjen og laster ned det siste av oppdateringer igjen.

Etter dette så legger du inn Purevideodekoderen om du velger et Nvidia kort, evt ATI sin nye codec om du velger ATI grafikkort.

Har bygget ca 15 slike systemer siden MCE kom på norsk. Dette fungerer utmerket. Men noen småting er det alltid. Som sagt så varierer det litt med EPGen. Men dette er forskjellig fra kabel leverandørene. Ellers så er det et par ting med Media Center fjernkontrollen som virkelig er irriterende, og det er at du ikke kan velge tekst eller audio spor underveis.

Men som Gorm var inne på tidligere så er dette et Plug & Play system som ikke skal "knotes" for mye med. Det er ikke et system for PC friker. Det er et system for familen hvor du skal lett kunne håndtere media. Og det fungerer faktisk slik. Du kan gi hvem som helst MCE fjernkontrollen og i løpet av noen minutter så finner de fram Radio, TV, film, musikk, bilder osv.. Du behøver egentlig bare å å kjøre oppstartsveiviseren så blir de meste konfigurert automatisk. Du blir spurt om noen enkle spørsmål som de fleste burde kunne svare på. Så er det bare og sette seg i sofaen og nyte. )

Dette var solskinnshistorja;o)

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kjøper et eksemplar av Media Center som er OEM, vil jeg kunne installere den på mer enn en pc? F.eks. både på den bærebare og den stasjonære? Eller vil jeg måtte kjøpe flere lisenser?

Hvordan kan programvaren i såfall "vite" at den er installert på flere pc'er?

Er det mulig for meg å bruke ffdshow postprosessing i Media Center Edition? (Jeg kjører i dag TheaterTek med ffdshow på en vanlig XP professional.)
    Eller er det slik at den innebygde dvd avspilleren i media center må benyttes (dvs. media player)? Denne kan vel ikke brukes sammen med ffdshow på dvd?

Vurderer å anskaffe meg Media Center Edition, men ble litt usikker etter å ha lest alle problemene folk har....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke kjørt den på flere PC'er. Du må registrere produktet innen 30 dager, og det kan ikke registreres på to forskjellige maskiner (den sender maskininfo i registreringen). Kjører du reinstallasjon på din PC, må MCE også registreres på nytt. Er det stor forskjell mot det opprinnelige systemet (harware-messig) må du kontakte Microsoft for å få registrert om igjen.
    Det er ingen problemer med å kjøre TheaterTek via MCE, det gjør jeg selv. MCE har heller ingen video-codec installert, slik at MCE-avspilleren (MediaPlayer) vil bruke video-codecen i TheaterTek dersom denne er installert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alternativ til MCE må jeg bare skryte av hvor langt Mediaportal har kommet. Dette er PC'ens svar på XBOX mediacenter pluss mulighet for bl.a. USB-UIRT, TV-kort, vidrekontroll av satelitt-tunere, opptak, EPG.

Lett og sette opp, lett og bruke. Det beste av alt, 100% gratis!

I og med at det er open-source er det også mye lettere og komme med forslag og feedback på ting man ønsker.

Sjekk ut på www.team-mediaportal.com

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du får ikke kjørt den på flere PC'er. Du må registrere produktet innen 30 dager, og det kan ikke registreres på to forskjellige maskiner (den sender maskininfo i registreringen). Kjører du reinstallasjon på din PC, må MCE også registreres på nytt. Er det stor forskjell mot det opprinnelige systemet (harware-messig) må du kontakte Microsoft for å få registrert om igjen.
    Det er ingen problemer med å kjøre TheaterTek via MCE, det gjør jeg selv. MCE har heller ingen video-codec installert, slik at MCE-avspilleren (MediaPlayer) vil bruke video-codecen i TheaterTek dersom denne er installert.
    Men betyr dette at ffdshow også kan brukes så lenge Media Player bruker NVIDIA codec'ene til TheaterTek? Trodde en måtte bruke TheaterTek's egen dvd software for å ha muligheten til å velge postprosessing med ffdshow... Jeg har ikke klart å bruke ffdshow sammen med media player...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Men betyr dette at ffdshow også kan brukes så lenge Media Player bruker NVIDIA codec'ene til TheaterTek? Trodde en måtte bruke TheaterTek's egen dvd software for å ha muligheten til å velge postprosessing med ffdshow... Jeg har ikke klart å bruke ffdshow sammen med media player...
    Dette skyldes naturligvis at du ikke har brukt MCE før. MCE's mediaplayer er bare en frontend og bruker det oppsett du legger inn.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det høres jo veldig bra ut da!