Media Center - Hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer baiaz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Media Center - Hva trenger jeg?

Jeg har i over et halvt år brukt Mini Mac mot min plasma tv. Denne liker jeg Lite og har vurdert å gå over til Media Center.

Jeg har skjønt at jeg trenger en pc og programvare og et eller annet tv-kort... eller noe slikt... og en DVD brenner. men er dette alt?

MEN... trenger jeg en RÅ pc for å kjøre dette?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du kan jo først og fremst sjekke noen av de andre "jeg skal bygge meg Medisenter-pc" trådene.

f.eks. http://avforum.no/forum/generell-htpc/28827-htpc-til-10-lapper.html.

Men for å oppsummere kjapt:

!!! Disclaimer; Dette er "min" personlige oppsummering, andre tolkninger og anbefaler kan forekomme !!!

Hvor "fet" pc du trenger til MCE05 kommer an på bruksområdet.

Skal du kun spille av DVD og filmer i lav oppløsning (ikke HD), vise bilder og spille musikk har jeg erfaring med at en AMD Athlon 2500+ (eller selvsagt tilsvarende Intel) sammen med et rimelig Nvidia gfFX/gf6 holder lenge.

Skal du spille av HD-materiale, begynner vel konsensus på forumet å være enige i at "dagens" enkleste og beste løsning er >AMD 64 3000+, >Opteron 144, eller P4 3 ghz +. Av skjermkort velger du et Nvidia Geforce 6600GT (eller om du er på budsjett, et hovedkort med 6150-chippen, som er optimalisert for Nvidia Purevideo (en programvare som dekoder dvd, forbedrer bilde, og aksellererer en del HD-avspilling)).

Uansett bruksområde som nevnt over, trenger du "alltid" følgende:

-Windows Media Center Edition 2005. Anbefaler norsk utgave for å få de lokale funksjonene, norsk tv-guide osv.

-MCE fjernkontroll og IR mottaker. Anbefales, da denne er skreddersydd for MCE05. Kjøpes billigst som OEM, søk på prisguider som f.eks. hw.no. Pakken inneholder også 2 stk ir-øyne som kan klistres på tv-tuner om du trenger å styre denne fra MCE (typ. om du har satelitt eller digital kabel-tv).

-MCE sertifisert TV-kort. Felles for disse er at de alle har mpeg2-enkoder i hardware. Anbefalt "billigkort" (om du finner OEM) er NVTV-baserte kort. Anbefalt kort for god billedkvalitet er Happauge PVR-150 og PVR-500 (hhv en og to tuners kort; har du analog "antenne" eller kabel-tv kan du med PVR-500 ta opp en kanal mens du ser på en annen.

--------

Ang. lagring og minne:

For lavoppløselig video og tilsvarende holder 512 mb, men 1 gb anbefales.

For HD, eller om du skal kjøre to tunere, anbefales 1024 mb.

For å oppnå best mulig ytelse anbefaler jeg sterkt å ha en separat harddisk for operativsystem og opptaksbuffer. Kjør deretter harddisk(er) etter eget behov for lagring. Husk at´siden HTPC'er ofte skal stå i stue eller tilsvarende og være støysvake, bør harddiskene være stillegående. Det er bedre med én stor harddisk enn flere små mht støy og varmeutvikling.

-------

Andre innspill, folkens?

Evt. noe mer du trenger å få tips om, Baiaz?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da, trenger ikke noe mega heftig maskin. Kommer litt ann på hva man skal bruke den til.
    Skal man kjøre HD filmer i max kvalitet, har jeg forstått det slik at man trenger kraftige saker. (3ghz+)
    Til "vanlig" bruk bør man ikke ha noe spesielt.

Vurderer selv å sette sammen en, da en som primært skal brukes som erstartning for vhs opptaker.

Du kan jo se her, her er noen basis oppsett på media center maskine.

redigert: baker var vist ute før meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig MCE burk

Jeg kjører følgende oppsett for tiden og det fungerer fungerer raskt nok. Nå er ikke dette fremtidsrettet på noen måte da jeg kjører socket 478 og ikke har store muligheter til å utvide uten å bytte hovedkort og cpu:

Min MCE burk:
    ------------------------
    ' Socket 478 hovedkort på megatilbud: 250,-
    ' Celeron D 2.5 650,-
    ' Lydsvak strømforsyning NorthQ: 450,-
    ' GB ram: 800,-
    ' Samsung 250 GB: 900,-
    ' Silverstone SST-LC03 Sort Aluminium: 1200,-
    ------------------------
    Kosta meg: 4250,-
    -----------------------

Hadde følgende komponenter fra før. Disse vil nok summere seg til ca 3000 kr.

' MCE 2005
    ' MCE Fjernkontroll
    ' Hauppauge PVR500
    ' NEC DVD brenner

Så alt i alt, kan man bruke en del komponenter fra eksisterende eller tidligere systemer og slippe billig unna.

:!: Viktig: Du ønsker støysvake disker. I min bok fungerer disse: Samsung, Seagate og Hitachi. Maxtor og Western bråker litt mer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •