Hvor finner jeg lydkort som gir DD via optisk ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor finner jeg lydkort som gir DD via optisk ut?

Kjøpte meg et HK : http://www.psdata.no/ps.asp?it=112124&mlevel=010500 , som brukes i en HTPC. Trodde at dette HK kunne gi ut DD/DTS og lignende ut, men det viser seg at det eneste jeg får ut via den digitale inngangen (Fulgte med en diode plugg som gjør om fra minijack til optisk signal) er Dolby Prologic..... Dvs med andre ord at jeg ikke får nyte Dolby Digital og DTS fra min HTPC..

SÅ mine 2 spørsmål er da, hvor kan jeg finne et lydkort som støtter dette, et kort som har full støtte for digital (DD/DTS) lyd ut via optisk eller helst coax? Med andre ord, et lydkort hvor jeg plugger inn den optiske/coax ledningen i lydkortet og andre enden inn i forsterkeren og.......Voila flerkanals digital lyd!

HK'et støtter jo 7.1 kanals lyd via analoge utganger, men har prøvd det før på tidligere HTPC, og syntes at lyden ble litt dårligere, eller er det bare jeg som er "vanskelig" ?

Noen som har erfaringer med "flerkanals" analog lyd og har meninger om dette?

På forhånd takk.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det er kortet det står på? Med optisk utgang bør det jo ikke være noe problem å få digital flerkanalslys ut. Har du valgt SPDIF ut på PC-en? Dobbeltsjekk at materialet du spiller av faktisk har 5.1-lyd.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekka filmen(e). De gir DD via min Denon dvd2200.

Har ikke noe valg når det gjelder optisk ut i driverne (realtek HD 7.1)

Får bare velge audio out, ikke digital audio out.......Det alternativet finnes bare på audio inn!??

Fatter ingenting......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn i avspilleren, har du ikke noen valg for SPDIF i lydoppsettet der?

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope.....

Kan det være noe med den "overganspluggen" som fulgte med?? I følge brukermanual (veldig lite info der da....) så skal jeg plugge den kotakten i en bestemt minjack port (type oransje). I realtek sitt audio oppsett så eneste lydvalg jeg får opp, er et stereo signal ifra den nevnte kontakten....

Begynner å bli mektig lei.....

Btw det er en Realtek ALC880 chip.

har innstalert siste drivere....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å dra ut kabelen fra forsterkeren og se om det er lys i den.

Edit: Når jeg tenker meg om, så må du jo nesten ha lys i den hvis du har fått stereolyd.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja må jo nesten ha det...

Får spørre veldig dumt nå, kjører på en Yamaha RX-V750 forsterker. Når jeg kjører optisk fra DVD spilleren så lyser det i panelet "Dolbydigital". Det skal vel gjøre det også når jeg kjører optisk ifra PC'en også?

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her du, en med nøyaktig samme problem som meg.....

http://club.aopen.com.tw/forum/viewm...essageID=80458

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det virker som at digital pass-through ikke er aktivert. Dette må ofte gjøres både i driverne til lydkortet og i dvd-software'n. Sjekk begge.

Det er IKKE noe galt med hardware'n din altså, no worries!

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er her jeg også har problemer med mitt interne lydkort. Jeg har lyd i alle høytalerene, men er noe ulyd når jeg bytter viduer o.l. Har en sånn lydtest som fulgte med lydkortet som skal klare å legge en lyd i en og en høytaler, men klarer det bare med fronten. tyder vel på at jeg ikke har fått til alt eller?

Takker forrestetn for bra PM baker

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yup, da er det noe som blir "feilbehandlet" av lydkort/dekoder. Sjekk innstillinger. NB! Om lydtesten ikke er på en dvd/vob-fil, prøv gjerne en sånn for å sjekke. Er det divx eller tilsv. kan det jo hende du mangler noen dekodere/innstillinger...

THX optimizer er et ok sted å begynne (følger med på en god del filmer...)

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ingenting om digital passthrough verken i drivere eller windvd, men høres sannsynlig ut det du sier..

Har snart gitt opp hele greia.......

Hvordan er det å kjøre 5.1 lyd analogt? Noen som har erfaringer med det? Vil jeg "tape" mye lydkvalitet på det? Har prøvd det på en tidligere HTPC, men syntes da at lyden ble noe forringet. Forskjellen er jo at den gangen så ble det kjørt på et Realtek AC97 lydkort som ikke akkurat er all verden.....

Eventuelt noen gode forslag til nytt lydkort?

Fant et her som virket ganske bra.....

HDA Digital - HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold

http://www.shg.no/link.asp?goto=info...f=prisguide.no

Har fått en del god kritikk.

Link til specs om kortet : http://www.hidiaudio.com/products/mystique.html

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Esi@Julie

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh?????

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht digital surround kontra analoge utganger

1. For "vanlige" brukere og folk med surroundforsterker med god dekoder:
    Kjør digitalt. Egentlig burde digital ut fra hovedkortet ditt fungere, men hvis ikke, kjøp "billigst mulig" lydkort med optisk/coax utgang, gjerne USB for å slippe støypotensiale fra PC. Så lenge lydkortet sender 100% ubehandlet signal ut, er det så godt som ikke kvalitetsforskjell på lydkortene. Man kjøper dyre lydkort kun hvis man skal kjøre analogt ut, det er DER påkostingen av lydkortene som oftest ligger.

2. For ekstrem-audiofile, folk med separate forsterkere for hver høyttaler, og/eller folk med mye CPU til overs:
    Du trenger CPU for å dekode surround, og dette kan evt. få "følger" for andre ting på htpc'en din, f.eks. lagging på avspilling av video osv. Så sørg for at du har nok å gå på. Kjøper man et lydkort med gode analoge utganger, dekoder surrounden på pc'en, og kjører direkte i separate forsterkere, kan man potensielt oppnå en lydkvalitet som matcher eller overgår mange dyre surroundreceivere.

Ok, dette ble ikke så oversiktlig som jeg hadde tenkt, men dere skjønner tegninga. Er ikke helt "oppegående" for tida, så dere for unnskylde meg

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay; kjapt innpå (mulig dette blir litt basic men bear with me :

Det er denne lydchippen du har, ikke sant?
    http://www.digit-life.com/articles2/...l-hdaudio.html

Her var det jo flust av ting å prøve:

1. Dra ut adapteret fra den oransje jackpluggen, og sett det inn igjen. Da skal "audio wizard" starte via driveren, og la deg velge hva du har plugga inn. Hva valgte du her tidligere?

2. På SPDIF-siden av kontrollpanelet, har du sjekket at den står på "output digital only" og evt. testet både 44.1 og 48 khz lyd mot forsterkeren?

3. Hvis du åpner Speaker Configuration-siden, hva står det ved siden av den oransje utgangen?

4. Har du valgt Dolby Digital 5.1 på Speaker configuration-siden og kjørt test?

Og en ting til: Hvilket DVD-avspillingsprogram bruker du? De må også stilles inn for digital ut, slik at de ikke enkoder digitalt det allerede analogt dekodet signalet, og så sender det ut over digitalutgangen (det er det som skjer nå mener jeg). Det er jo litt overkill Dobbeltsjekk at dette er gjort... evt. om du sier fra hvilket program du bruker kan jeg sjekke for deg...

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.

- Har prøvd å dra ut/inn pluggen. Får bare valg digital stereo i AVRACK software.

- Har prøvd alle sampliingsratene 44.1, 48 og 96 kHz. Får ikke opp valget digital output only......??

- På speaker config. siden får jeg velge mellom headphones, 2 ch, 4 ch, 6 ch og 8 ch. Har satt til 6 ch.

- Ved siden av den oransje utgangen står det rear surround L og R. (Men lyden kommer i frontene...)

- Kjører WinDVD 7. Kanskje du kan hjelpe meg litt der?

Tusen takk for all hjelp så langt..

Edit : Ser faktisk av linken du la ved at jeg mangler hele SPDIF valget i menyen til AVRACK.....

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... du får ikke opp valg for digital ut? MEN lyden kommer ut digitalt altså? Hm, det var litt spooky.

Du er 100% sikker på at du har lastet ned og installert oppdaterte og riktige drivere? Digital out sakene BØR jo være der...

Se evt. over om det er noen flere settings-sider og se om det er noe "aktiver digital utgang" aktige saker...

Windvd skal ha et "settings" alá dette:
    http://www.digital-digest.com/dvd/so...inum_audio.gif

Du har haket av for "Digital S/PDIF out"... ikke sant? Det er egentlig det hele i Windvd...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "minijacken"du snakker om. Er det en coax plugg som omformer til optisk? Vanlige minijacker kan vel bare kjøre stereo, hvis ikke jeg tar feil.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får svare for trådstarter, siden jeg har lest manualen: Det følger med en rar overgang-sak fra minijack til optisk digital. Aldri sett det før, men man skal se mye rart før.. ja, du vet

Det kommer jo lyd, så den "fungerer" i alle flal....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •