Så sier vi farvel til 6600GT ;) AVIVO er her!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så sier vi farvel til 6600GT ;) AVIVO er her!!

http://firingsquad.com/hardware/ati_...video_quality/

AVIVO ser ikke ut til å skuffe, føler meg nesten litt profet nå: http://avforum.no/forum/showthread.p...137#post304137

:wink:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551&p=10

I den testen kommer X1300 med avivo dårligere ut en purevideo! Ser ut som du iallefall må opp på X1800XL for å få bra resultater

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sisten testen som refereres her er jo hundgammel. Som den første testen som det refereres til sier så er det den nettopp slupne nye catalyst drivern som gjør at ati gruser nvidia

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så anandtech brukte ikke de siste 5.13 driverene i den testen?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke de samme ATI driverene som er brukt. Sjekk datoene og testoppsettene på de to testene det er linket til.

Dersom dette stemmer er det nesten utrolig hva ATI kan ha klart å gjøre med driverene sine fra forrige versjon. Dersom dette seriøst kan konkurrere med dedikerte video prosessorer i prisklassen $3000+ så regner jeg med at det kan bli mange tester og mange innlegg å lese rundt om når flere får prøvd:-)

Gøran

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det kan stemme at de testet gamle drivere, bare gi litt fort i svingen for meg her
    er en del negativ holdning til disse driverene, det er vel fordi mange sitter på 800 kort, og det ble sagt: we tried the X800 and saw no
    benefit. Since 5.13 is no longer NDA'd.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, dette blir spennende.

MEN; siden dette er veldig avhengig av software'n også, regner jeg med at vi får et "våpenkappløp" på driversiden mellom Nvidia og ATI som bare kan tjene oss forbrukere!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du et spesifikt AVIVO kort for å ta i bruk disse rutinene, eller fungerer disse med hvilket som helst ATi kort? Hva slags kort er for øvrig XGI kortet de snakket om i testen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kunne se, var det bare X1 serien som fikk forbedringene som er implementert i 5.13 (men jeg skumleste bare)

Jeg lurer forøvrig på om det holder med f.eks et X1600 kort, eller om man må ha X1800 varianten, som er MYE dyrere

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg lurer forøvrig på om det holder med f.eks et X1600 kort, eller om man må ha X1800 varianten, som er MYE dyrere
    ATI sier på sine hjemmesider at det er FULL AVIVO støtte fra X1300 og oppover.

Toms Hardware VGA chart viser at X1300 pro kan måle seg i spill (3dMark05) med GF6600(Ikke GT). Men det er altså ikke noe pinglekort, i Serious Sam testen slår det 2 x 6600GT i SLI! Ca. 900,- for et passivkjølt et fra Sapphire, dette MÅ være det nye HTPC kortet over alle!

Profeten har talt. (...Igjen)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Trenger du et spesifikt AVIVO kort for å ta i bruk disse rutinene, eller fungerer disse med hvilket som helst ATi kort? Hva slags kort er for øvrig XGI kortet de snakket om i testen?
    Det er visst ingen forbedringer for andre ATI kort. XGI var på markedet med noen HDTV forberedte kort for en stund siden i norge, tror de hette Volari. De var bedre enn geForce på video før Purevideo kom, men elendige på spill, så de solgte ikke særlig bra. Vi ser dem neppe på markedet i Norge igjen før de kommer med et kort som slår bedre ann. Til $50 ser det intessant ut det også i en super budsjett HTPC.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hexus har en interessant oversikt:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=1622&page=8

De mener også at Nvidia sin Spatial temporal de-interlacing gjøres av AVIVO på samtlige x1-serie kort, og det er jo interessant. Nå får vi bare se om de nye tv-kortene deres blir bra, for de gamle havnet jo fort nederst i haugen hva bildekvalitet angår.

Mulighet for 10 bit fargeoutput skal man heller ikke kimse av, ifm. 10-bit plasmaer og nyere LCD...

Støtte for hardware-basert mpeg4-dekoding (h.264) er jo også interessant, denne støtten er ikke helt utbygget i Purevideo ennå (fungerer bare optimalt på wmv hd).

Tajm vill shåvv

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. I en HTPC trenger vi selvsagt passivt kjølte kort. Så hvilke slike kort har vi som støtter AVIVIO?

Sapphire X1300 til rundt 900 kr
    Asus X1600 til rundt 2000 kr

Finnes det flere kort? Og er ytelsen til X1600 kortet så stor at det forsvarer forskjellen i kroner?

Newcomer KvAsI sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis har "kraften" i korta noe med pipelines å gjøre.

x1300 klarer 480/576P hardware acc. for H.264.
    x1600 klarer 720p hardware acc. for H.264.
    x1800 klarer 1080p hardware acc. for H.264.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2645&p=2

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KvAsI
    Tydeligvis har "kraften" i korta noe med pipelines å gjøre.

x1300 klarer 480/576P hardware acc. for H.264.
    x1600 klarer 720p hardware acc. for H.264.
    x1800 klarer 1080p hardware acc. for H.264.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2645&p=2
    "ATI did mention that they are working on bringing those limits down, but that is a time intensive driver and algorithm optimization process that may or may not happen"

Men skjønner ikke helt ordlyden, det er litt rart om man har et system der CPU tar denne dekodingen greit, med f.eks. et 6600GT kort. Skulle det plutselig ikke gå bra i de høyere oppløsningene hvis man byttet til X1300? Det står jo i artikkelen at hardware støtten i GPU vil avlaste CPU, ikke ta over. Vel, dette er jo 1. generasjons AVIVO, time vill shåo.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Mulighet for 10 bit fargeoutput skal man heller ikke kimse av, ifm. 10-bit plasmaer og nyere LCD...
    Vel, nå har jo DVI en begrensning på 8bit, "10bits" output til skjerm er absolutt i gåseøyne. Kortene skal gjøre det v.h.a. dithering. Dette er m.a.o. en funksjon som vil hjelpe kun på 8bits paneler.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis oppstillingen er riktig, og det uansett bare er x1800-kortene (som jo er svindyre, og ikke akkurat passivt kjølte), er det jo synd. Men siden GF6-serien ikke har sammenliknbar dekoding (h.264 altså), blir det jo vanskelig å vurdere disse opp mot hverandre før "tilsvaret" fra Nvidia kommer.

Igjen, time will show nok en gang

JEG kjøper i alle fall ikke x1800 helt ennå

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hvis oppstillingen er riktig, og det uansett bare er x1800-kortene (som jo er svindyre, og ikke akkurat passivt kjølte), er det jo synd.
    Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at kortene skal avhjelpe CPU, slik at der man tidligere måtte ha en 3GHz CPU for dekoding, vil det med X1300 f.eks. holde med en 2,4GHz CPU i dag. Å finne et 2,4GHz system med PCIe er jo værre.

Men siden GF6-serien ikke har sammenliknbar dekoding (h.264 altså), blir det jo vanskelig å vurdere disse opp mot hverandre før "tilsvaret" fra Nvidia kommer.
    Og nårtid er det geForce 8x00 serien er ventet?

JEG kjøper i alle fall ikke x1800 helt ennå
    Vel, jeg må innrømme at X1800 AIW frister noe sinnsykt. Jeg har hatt 9800 AIW og bruker X800 AIW nå. Dette er sinnsykt bra løsninger for HTPC etter min mening. Nei, der overdriver jeg litt. Det er det beste kompromisset man kan gjøre. Med X1800 ser det ut som det er slutt på kompromisser! Og hvis man nå får funksjonalitet sammenlignbart med $3000 dedikerte videoprosessorer. Ja, da er jo faktisk X1800 et røverkjøp! Alt er jo som kjent relativt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at ATI ikke er populær hos meg om dagen. Jeg kjøpte analog tv-kort fra dem som skulle være "verdens beste", men de valgte å :
    1) oppdatere drivere uhyre sjeldent
    2) gjøre det umulig for andre enn "partnere" å stille inn relevante parametre på kortet som MPEG2 kompresjon, kam-filter og støyreduksjon. For å bli partner må man betale en sum som er helt uaktuelt for open source (Media portal)

Så kommer de altså med en ny generasjon grafikk-kort hardware som skal by på bedre funksjonalitet, men bare om man kjøper det siste og dyreste...

mvh
    Knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313

Og nårtid er det geForce 8x00 serien er ventet?
    Nå tenkte jeg mer på software, hardware'n er da mer enn kraftig nok allerede, så den trengs ikke å "oppjusteres" for å matche x1-serien.

Mht VIVO kort, så lenge de funker i MCE, er jeg happy (og de gjør de ikke så langt), men såklart, hvis man ikke kjører det, er det jo ikke noe big deal...

Ang. dette med å avhjelpe CPU blir det interessant å se fremover hvor fet CPU man må ha for å f.eks. kjøre 1080p med fullt filtersett på en x1300.

P.S. Ser i ettertid på noen av kommentarene mine at jeg virker litt "Nvidia fanboy". Vil bestemt presisere at jeg ikke har noen spesiell agenda på det området, men liker å holde meg til løsninger som har god kvalitet, oppdaterte drivere, og har relativt plug-n-play funksjoner for oss videofile. Og det kan jo være hvasomhelst, og situasjonen kan jo endre seg hele tida, så det gjelder å henge med

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •