Så sier vi farvel til 6600GT ;) AVIVO er her!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så kommer de altså med en ny generasjon grafikk-kort hardware som skal by på bedre funksjonalitet, men bare om man kjøper det siste og dyreste...
    Langt på vei enig med deg i eksempelet ditt (Theatrix 550 antar jeg? ), men er nVidia så mye bedre? Hørte jeg "WMV9 Decode Acceleration" og geForce6800 i samme setning en gang tro?

Ellers er det jo det at man faktisk må kjøpe Purevideo dekoderen i tillegg til skjermkortet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    P.S. Ser i ettertid på noen av kommentarene mine at jeg virker litt "Nvidia fanboy". Vil bestemt presisere at jeg ikke har noen spesiell agenda på det området, men liker å holde meg til løsninger som har god kvalitet, oppdaterte drivere, og har relativt plug-n-play funksjoner for oss videofile. Og det kan jo være hvasomhelst, og situasjonen kan jo endre seg hele tida, så det gjelder å henge med
    Nei slapp av, disse fanboy greiene er jo noe som fjortis gamere driver med, tok deg aldri for noe sånt. Men jeg bør vel kanskje da presisere at jeg ikke er noen spesielt stor tilhenger av ATI fremfor nVidia?

Når jeg kjøper skjermkort så er det alltid pris/ytelse rate som avgjør valget for meg. Og det varierer jo nesten fra uke til uke. Noen ganger blir det ATI og andre ganger nVidia.

Poenget mitt med denne tråden er ikke å rakke ned på 6600GT selv om tittelen kanskje skulle antyde det. Jeg synes bare det hadde vært trist om folk skal fortsette å anbefale et kort som er dobbelt så dyrt, og ikke engang det beste valget lenger. Basert på testen hadde f.eks. ikke jeg "oppgradert" fra 6600GT til X1300. Men for nye systemer kan man nå altså spare en 1000 lapp, uten å måtte kompromittere på ytelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Langt på vei enig med deg i eksempelet ditt (Theatrix 550 antar jeg? ), men er nVidia så mye bedre? Hørte jeg "WMV9 Decode Acceleration" og geForce6800 i samme setning en gang tro?

Ellers er det jo det at man faktisk må kjøpe Purevideo dekoderen i tillegg til skjermkortet.
    6800 var vel såvidt vi vet faktisk en hardware bug. Man kan kanskje anklage nvidia for ikke å trekke disse tilbake, men det er en tydelig grunn til at disse kortene ikke har wmv 9 aksellerering. Purevideo (og driverne) gir vel full ytelse (for HTPC) fra og med 6600GT, og mye funksjonalitet også for eldre kort som aldri var annonsert med slike funksjoner?

Det er noe herk at man må kjøpe tilleggs-software for å få den funksjonen man regner med. På den annen side så, hvis det er det som må til for at bønne-tellerne i organisasjonen blir fornøyd (synliggjøre at det er kosteffektivt å sette utviklere til å lage en dekoder), så er jeg villig til det. Da plusser jeg bare prisen av nødvendig software til hardware og ser om det er bedre enn konkurentene.

Jeg har eid Nvidia og ATI-baserte grafikk-kort mer eller mindre vekselvis de siste pc-generasjonene. Hver gang blir jeg irritert på nåværende hardware og sverger på å gå over til konkurenten neste gang ;-) Det samme gjelder forøvrig CPU.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyheter for folk som vil oppgradere: http://www.hardware.no/nyheter/skjer..._paa_agp/22040

X1300 og X1600 kommer hvertfall i AGP utførelse.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lest endel rundt dette, og det ser desverre ikke ut til at AVIVO heller gjør Inverce Telecine av 1080i med 5.13 driverne. Det nok også usikkert om regnekraften på dagens kort er i stand til det noengang. Heller ikke 7800GT/X kortene gjør dette etter hva jeg har lest.. Noen som har gravd seg dypt inn i dette?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har nå lest endel rundt dette, og det ser desverre ikke ut til at AVIVO heller gjør Inverce Telecine av 1080i med 5.13 driverne. Det nok også usikkert om regnekraften på dagens kort er i stand til det noengang. Heller ikke 7800GT/X kortene gjør dette etter hva jeg har lest.. Noen som har gravd seg dypt inn i dette?
    Er det forskjell på støtte for 1080i og 720p i Purevideo?
    Ihht denne oversikten (http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html) står det "Inverse Telecine" på både gf6150, gf6600 LE og oppover. Misforstår jeg nå?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell på støtte for 1080i og 720p i Purevideo?
    Ihht denne oversikten (http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html) står det "Inverse Telecine" på både gf6150, gf6600 LE og oppover. Misforstår jeg nå?
    Du kikker på standard definition da.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har intrykk av at når Inverce Telecine blir nevnt av Nvidia, utelater de å nevne de begrensningene som spiller inn. Inverce Telecine blir vel nevnt i andre sammenhenger for å fjerne problemer med 3:2 pulldown for NTSC 480 linjers materiale osv, og ikke nødvendigvis gjenskape et progressivt 1080 oppløst bilde av 1080i filmabasert materiale.for å si det sånn. Kjenner ikke til disse tingene så godt selv heller, og det hadde vært interessant om noen som kan dette skikkelig kan skrive litt mer om dette.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Du kikker på standard definition da.
    Å, SÅNN ja. Leste tabellen litt feil.. ops:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har intrykk av at når Inverce Telecine blir nevnt av Nvidia, utelater de å nevne de begrensningene som spiller inn.
    Enig. Lurer egentlig litt på om kortene er kraftige nok til å gjøre denne prosessen på 1080i? Mest sannsynlig er de ikke det da driverne mest sannsynlig ville støttet dette.. Noen synspunkter?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jo det høres rart ut at kortene ikke skulle ha regnekraft til IVTC på 1080i. Hvorfor er dette så enormt krevende egentlig? Dagens GPU-er er jo tross alt særdeles potente saker.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det interessant:

http://www.ati.com/products/radeonx1...cie/specs.html

x1300 med (selvsagt) Avivo-støtte, tv-tuner som selvsagt inngår i AVIVO-filtreringen, og ikke minst MCE-støtte.
    Hvis vi bare nå kan få et passivt kjølt et...

Oppdatert driverne sine har de også, mer info her:
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2645&p=2

Noen highlights:

"Radeon X1300 owners will be able to get hardware acceleration at up to 480p, X1600 owners get it for 720p, and X1800 owners get full acceleration at up to 1080p. ATI did mention that they are working on bringing those limits down, but that is a time intensive driver and algorithm optimization process that may or may not happen. "

"The decoder will let you play all H.264 encoded movies, including H.264 Quicktime movies in Windows Media Player, and of course, they are all GPU accelerated."

---

Cpu load, avspilling av 720p quicktime (les mer i artikkelen). Bruker Radeon X1600 XT på en A64 3500+:

quicktime uten GPU: fra 18,8% -> snitt 53,1% -> 78,1%
    quicktime h.264 med GPU: fra 9,5% -> snitt 32,2% -> 57,8%

---

Min konklusjon; for GPU-assistert 1080p-avspilling må man altså til med X1800, med matchende prisnivå. Uff Og fremdeles får CPU'en masse bank...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

All-In-Wonder 2006 avduket

Nå blir det interessant:

http://www.ati.com/products/radeonx1...cie/specs.html

x1300 med (selvsagt) Avivo-støtte, tv-tuner som selvsagt inngår i AVIVO-filtreringen, og ikke minst MCE-støtte.
    Hvis vi bare nå kan få et passivt kjølt et...

Oppdatert driverne sine har de også, mer info her:
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2645&p=2

Noen highlights:

"Radeon X1300 owners will be able to get hardware acceleration at up to 480p, X1600 owners get it for 720p, and X1800 owners get full acceleration at up to 1080p. ATI did mention that they are working on bringing those limits down, but that is a time intensive driver and algorithm optimization process that may or may not happen. "

"The decoder will let you play all H.264 encoded movies, including H.264 Quicktime movies in Windows Media Player, and of course, they are all GPU accelerated."

---

Cpu load, avspilling av 720p quicktime (les mer i artikkelen). Bruker Radeon X1600 XT på en A64 3500+:

quicktime uten GPU: fra 18,8% -> snitt 53,1% -> 78,1%
    quicktime h.264 med GPU: fra 9,5% -> snitt 32,2% -> 57,8%

---

Min konklusjon; for GPU-assistert 1080p-avspilling må man altså til med X1800, med matchende prisnivå. Uff Og fremdeles får CPU'en masse bank...

Nylig lanserte ATI en såkalt All-In-Wonder-utgave av Radeon X1800 XL. All-In-Wonder (AIW) 2006 blir en rimeligere utgave, basert på Radeon X1300-brikken.

AIW 2006 vil komme i to utgaver:

* All-In-Wonder 2006 Edition (AGP)
    * All-In-Wonder 2006 PCI Express Edition

Begge er altså basert på Radeon X1300-brikken med 450 MHz kjernefrekvens og 256 MB GDDR3-minne klokket til 800 MHz effektivt. ATIs Avivo-teknologi for bedre videokvalitet er støttet.

Det spesielle med AIW-kortene er at de kommer med innebygget TV-tuner, både analog og digital (DVB-T), og har dessuten FM-radio. I tillegg kan kortene utstyres med fjernkontroll og tilkopling for HDTV (ekstrautstyr).

Med i pakken kommer Adobe Premiere Elements 2.0 og ATIs Multimedia Center 9.12.

Veiledende pris er satt til USD$199 (1600 NOK).

ref: hw.no

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er disse kortene jeg siktet til.

Denne artikkelen du sikter til er for;vrig veldig forvirrende formulert.
    Ved f;rste ;yekast virker det som at den omtaler x1800-kortene.

Den starter med omtale av AIW x1800, og g[r videre til [ snakke om de x1300-baserte kortene, og ender opp med [ angi pris (usd 199).

$199 kan da UMULIG v're for det x1800-baserte kortet??

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Nvidia annonsert at Purevideo og nye drivere skal aksellerere h.264 avspilling på de "kraftigere" GF-kortene (sikkert 6600GT-sakene) og oppover.

Og så har vi det gående... Fordelen så langt må jo være at vi ikke trenger å oppgradere selve kortene, for de av oss som har GF6600GT i alle fall.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat som jeg ikke var nok i tvil, når kommer disse driverene da? er det NVidia som stiller sterkest igjen da eller?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper det med software oppgradering for h.264? Jeg er temmlig sikker på at du må ha nytt skjermkort med hardwaredekoding av h.264 for å oppnå et skikkelig resultat...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker like slumt som å lansere en driver for å få trueshader støtte på de som ikek har det. Evt at man setter enda høyere krav til maskinvare for emulasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at for å få full utnyttelse av AVIVO kan jeg ikke fortsette å bruke nVidias DVD dekoder og så vidt jeg forstår følger denne kun med AIW kortene fra ATi. Er det noe sted jeg kan laste ned/kjøpe ATIs DVD dekoder? Hva er siste versjon og hva ev.t koster den?

- Judaz -

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •