førstegangskjøper HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

førstegangskjøper HTPC

Hei jeg kan mildt sagt trenge hjelp til å sette sammet et oppsett beståendes av best mulig komponenter i forhold til pris/ støy og bruk, dette er nytt for meg så jeg setter pris på alle tips jeg kan få her

Jeg har bestillt det kabinettet her: http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:10511349

Det er et AHANIX D.VINE5 med en 300W psu, den støtter atx hovedkort så jeg trenger råd på hvilket atx kort som duger for meg.. Og hva vil jeg få plass til oppi det kabinettet? ^^ og de viftene som følger med bør kanskje byttes ut med noe mere stillegående?

Jeg skal hovedsaklig bruke htpc'n til å se tunge HD klipp, spille av musikk, og kanskje litt spilling oxo ( ikke sååå kravstor på ytelsen på spill, det går stort sett i source uansett ^^ )

Så hva trenger jeg? bør jeg gå for amd eller intel her? hvilket gfx kort?
    Alt trenger ikke kjøpes på en gang men jeg har 10k til å starte med.
    Jeg har en Benq 7700 som jeg skal koble opp mot, den har vel kun hdmi inn.
    Når det gjelder lyden så vil jeg bruke Rotel RSP 1098 som dekoder, så der trenger jeg vel bare noe enkelt? Trenger dere proffene mere info så bare spør
    hjeeeelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, skjønner poenget ditt, har lest diverse guider rundtomkring, men jeg tenke at jeg trengte noe litt mere konkret med tanke på brikkesettet, kabinettet og psu..sånne ting man ikke kan lese seg fram til eller kan man det? er jo forskrekkelig mye å lese rundt omkring..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Når det gjelder lyden så vil jeg bruke Rotel RSP 1098 som dekoder, så der trenger jeg vel bare noe enkelt?
    Dette er i alle fall veldig enkelt å svare på. Skal du kjøre optisk eller coaxialt ut, trenger du ikke noe mer enn et innebygget lydkort.

Hva slags frontend tenker du å bruke på htpc'en? MCE eller noe annet? FFdshow/dscaler fanatiker eller Nvidia Purevideo fan? Dette er noen av tingene som avgjør veldig mye hva som anbefales av hardware.

P.S. Min personlige preferanse når det gjelder kabinetter er at det noen ganger er digg å ha mer enn én DVD-leser/brenner. Man har fort vekk en audio-plate i den ene skuffen og spiller en film med den andre, eller man kopierer fra plate til plate, eller man har spill i den ene og film i den andre. Så jeg shoppa Silverstone LC-17... Men det avgjør du jo selv, du kjenner behovene dine best

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for innspill baker, det som er problemet er at jeg ikke veit helt hva jeg vil ha ^^ jeg tror ikke to DVD-leser/brenner er et "must" for meg for øyeblikket, det får jeg ta siden

Og når det gjelder MCE, FFdshow/dscaler eller Nvidia Purevideo så har jeg rett og slett ikke peiling i det hele tatt, det virker ikke som det er noe som fungerer bedre en noe annet her? det kommer bare ann på hva man foretrekker? jeg vil bare kunne ganske enkelt spille av videomateriale enklest og best mulig! er det virkelig umulig å få HD til å gå glatt?

Har de fleste atx hovedkort optisk ut?

Og hvilket 6600GT kort er å foretrekke?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, skal du kjøre Windows Mediacenter er valget "enkelt"; kjør Purevideo. Skal du kjøre noen av de andre frontendene for Windows (Meedio, Beyond Media osv), kan du velger mere fritt, men Purevideo fungerer veldig "plug and play" for dem også, så er du ikke ute etter å fikle og tweake mye men likevel få et bra resultat, kjør Purevideo. Skal du kjøre Linux (Myth TV etc) sier jeg bare; lykke til, her stopper min kompetanse

For å få HD til å gå glatt på en enkel og grei måte, kjør Purevideo koblet med et GF6 kort, f.eks. 6150, eller enda bedre; 6600GT og oppover. Det er bare én av funksjonene på purevideo som ikke fungerer på kortene under 6600GT, "Spatial-Temporal De-Interlacing", men det er ikke et "must" for ordinær bildekvalitet etter det jeg husker. Søk på "purevideo" på forumet om du er nysjerrig, eller sjekk her: http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html.

Det som er så "genialt" med aksellereringen til Purevideo er at den er 100% (?) GPU-basert, mao at prosessoren din ikke har så mye å si. Dermed er den frigjort til å gjøre andre ting.

Hvis du er ute etter GF6600GT vil jeg egentlig anbefale et med passiv kjøling. Lest mye pent om et Sapphire kort, husker ikke navn i farta, men google litt (leste tipset på www.eirikso.com).

Det er vanskelig å si om "de fleste" hovedkort har digital ut, men de har ofte det i alle fall. Noen har det kun på en egen "dongel" som må kjøpes i tillegg, sjekk spesifikasjonene. Og skulle du kjøpe "feil" kan du kjøpe et billig usb lydkort med digital utgang og få like bra resultater, så du er "safe" uansett Det eneste kravet til lydkort med digital utgang, er at det støtter "pass-through", på godt norsk at det sender lyddataene rett ut uten å kødde (frekvensomforme, dekode osv) med det

Litt klokere?

(Og på en mer generell notis, er _jeg_ den eneste som gidder å svare på HTPC-henvendelser for tida? Savner eventuelle innspill fra andre som kanskje mener andre ting enn jeg; fex. Knutinh & co? Well... den som tier, samtykker )

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker baker, du er redningen på htpc fronten nå om dagen ja

Ja det med purevideo hørtes ut som noe for meg

Her er det eneste vifteløse kortet i 6600GT serien jeg fant:
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=29199
    Ikke sikker på om det duger men..
    Er det ikke slik at vifteløse gfx kort tar en del større plass så da kan det bli veldig trangt i kabinettet.. ?

Men slik som best mulig dvd brenner som bråker minst mulig? hva er det folk foretrekker der?
    Harddisk er vel greit, der annbefaler mange samsung Spinpoint
    Hva gjør jeg med kabler feks? har jo kun 1 hdmi inngang på pe7700 og den er jo opptatt..
    Tips til et hovedkort kunne jeg oxo ha trengt ^^

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Intel eller AMD å foretrekke med purevideo? og hvilket brikkesett?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig at de vifteløse tar større plass, ofte skviser de kortplassen ved siden av slik at du ikke får plass til noe der. Imidlertidig mener testerne på Toms hardware at kortet du har funnet IKKE gjør det, så da har du nok kanskje funnet kortet for deg! (Se http://www.tomshardware.se/grafikkor...e_6600-16.html)

MEN: for å svare litt på hovedkortspørsmålet ditt samtidig, ev hovedkort med en geforce 6150-chip (søk etter "6150" på hw.no eller på din favoritt-nettbutikk), spesielt Asus A8N-VM CSM er et nice alternativ, siden det har purevideo-support og DVI OG VGA innebygget i hovedkortet (så langt jeg vet er dette det eneste geforce6-baserte hovedkortet med DVI ut). Så kan du evt. bygge ut med GF6600GT eller noe fetere seinere, men spare penger akkurat nå i oppstarten. 6150-kortene er passivt kjølte og utvikler VELDIG lite varme.

NB! A8n-VM CSM trenger tilleggsutstyr for å kjøre SPDIF ut, en "dongel" sak. Husk å evt. bestille denne sammen med hovedkortet.

Av stillegående brennere mener jeg å ha lest at plextor'ene er hakket stillere enn NEC, men har selv NEC nd3520, og med AnyDVD kan jeg stille ned hastigheten på denne slik at den kun spinner til 1x ved avspilling av cd/dvd, og da er støyen minimal uansett. Skal du lese data eller kopiere dvd'er, kan du sette den til "max" slik at du får "full pupp" når du trenger det.

Ang HDMI; da "må" du vel nesten kjøre en HDMI switch, og kjøre DVI-> HDMI fra pc'en...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden purevide bruker gpu og ikke cpu så spiller det egentlig ikke noen rolle. men jeg mener p4 generelt er det beste alternativet i en htpc. amd ville jeg hatt i min vanlige pc!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meinte det var noen som sa at AMD nå om dagen utviklet både mindre varme og at de ga bedre ytelse/pris, stemmer ikke det? gir de mindre varme betyr det mindre vifter og mindre støy da..

Kan Anydvd stille ned hastigheten på alle dvd brennere? eller er det kun Nec'n? ^^
    Så om jeg går for det Vifteløse gfx kortet, vil det muligens bli varmere inne i kabinettet, så kanskje det blir nødvendig med en vifte til, og da er vi like langt?

Har du noen egenerfaring med gfx kort integrert i hovedkortet baker? høres jo litt skummelt ut men.. var jo skummelt billig oxo..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anydvd kan stille speeden på "alle" dvd-spillere/brennere.

Det vifteløse skjermkortet vil trenge god ventilasjon av kabinettet, no doubt. Men et skjermkort MED vifte vil også trenge den samme utluftingen (med mindre skjermkortet kjører den varme lufta ut av en slot ved siden av selve kortet, slik noen "fete" geforce-kort gjør/gjorde. Fordelen med vifteløse kort sånn sett er at du ofte har bedre plass til STORE vifter på kabinettet kontra skjermkortet, og dermed kan velge en vifte som flytter mer luft og bråker mindre pga. færre omdreininger (har f.eks. VELDIG god erfaring med 120mm kabinettvifter kontra 80mm, hvis det blir plass).

Mht grafikk-kort integrert i hovedkortet; der er nvidia de eneste jeg eventuelt "tør" å bruke. Nforce-chipsettene er også veldig "praktiske" mht at når man slår av det integrerte skjermkortet i BIOS, så er det helt "borte" mht irq'er osv. Et HK jeg testet med integrert ATI X300 (eller var det X200? I forget)reserverte IRQ'en selv om skjermkortet var disablet. Det er litt kjipt, og kan lage potensielle hardwarekonflikter senere, når du setter inn nytt skjermkort

AMD prosessorer er kjent for å utvikle en del mindre varme enn "tilsvarende" P4, så det KAN være noe å tenke på. AMD sine stock kjølere har også en tendens til å være stillere og mer effektive enn Intel sine, de fleste "hardcore" folka jeg kjenner bytter intel-viftene med en gang, eller kjøper Tray-versjoner uten vifte fra utgangspunktet.

AMD/Intel er blitt ganske like på pris i de lavere klassene (fex p4 3,2 kontra a64 3500+), så det er ikke så "mye" å hente på det ene eller det andre.

Men som nevnt tidligere, skal du "leke" med FFDshow og evt. dscaler, og ikke har noe imot å evt. forske på stillere cpu-kjølere, så ta gjerne intel for å være på "den sikre siden".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, skjønner poenget ditt, har lest diverse guider rundtomkring, men jeg tenke at jeg trengte noe litt mere konkret med tanke på brikkesettet, kabinettet og psu..sånne ting man ikke kan lese seg fram til eller kan man det? er jo forskrekkelig mye å lese rundt omkring..
    Fra første link jeg postet ;-)

"..PSU
    Tests at www.silentpcreview.com shows that even the most power-thirsty systems doesnt consume more than 200W at full load. Tests at the same site shows that PSUs have a "sweetspot" where their efficiency peaks. This means that a 600W PSU used in a 150W system will develop more heat than a 300W PSU in the sme system if all other variables are equal. And it will cost a lot more.

Seasonic s12 series are very highly regarded, and now they are finally availably here in europe. No blingbling, but boring grey PSUs that consistently get good reviews on noise and stability.
    .."

en link på samme side gir deg purevideo-support i forskjellige nvidia skjerm-kort og brikkesett (inkl 6150):
    http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

mvh
    Knut

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    toppers, når du sier velge intel for å være på den sikre siden, hva mener du egentlig med det baker? så hvilket brikkesett og prossessorer fra intel er det beste valget for htpc?

Ja knutinh jeg leste det med psu og det var nyttig informasjon, desverre så vet jeg veldig lite om den psu'n som følger med det d.vine kabinettet.. håpet noen andre hadde hørt noen om den, så spørs om den må byttes ut ettervært..

Når det gjelder gfx kort integrert i hovedkortet, som jeg har hatt før så ble det konflikter som du nevnte på baker, og det er vel helt sikkert en del kompromisser i en slik løsning så jeg går nok for det vifteløse kortet

Hvilke stillegående vifter bruker folket her da? silentx kanskje? bør vel bytte ut både den på cpu og den i psu, vil jeg nødvendigvis trenge flere en de da?
    mye spørsmål her men..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bytt den på PSU, kjøp heller en psu med bra vifte. Det er litt spooky å modde psu bare for det
    Ang. Intel: Ville sett på Intel sine specs for VIIV og shoppa etter det. Men de er definitivt ute etter dual core... 630D osv.

Ang. stillegående vifter har både jeg gode erfaringer med både Thermaltake og Papst. Men begynn gjerne "nedenfra" (medfølgende vifter) først og jobb deg oppover. Husk å ta målinger underveis slik at du ikke svir noe

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva er det VIIV greiene går ut på egentlig? og når kommer det? jeg hadde egentlig sett meg ut en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz eller en 3500+ 2.2GHz
    Men spørs om jeg burde vente litt ..hvis jeg klarer, høres ut som det blir dyrt iallefall..
    Men du annbefaler meg da alltså å bytte hele psu'n, så da er det Seasonic s12 som knutinh nevnte som gjelder? eller finnes det nå bedre alternativer?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressante vifter: Link

Forøvrig anbefaler jeg et passivkjølt skjermkort til 900,- i denne tråden: Link som knuser purevideo.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de viftene ser spennende ut! det er RADEON X1300 du mener ja, så på hvilken måte vil det kortet være bedre? ser du skriver at drivere kommer..

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de viftene ser spennende ut! det er RADEON X1300 du mener ja, så på hvilken måte vil det kortet være bedre? ser du skriver at drivere kommer..
    Har kommet nå: http://avforum.no/forum/generell-htpc/28935-sier-vi-farvel-til-6600gt-avivo-er.html

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veeeldig spennende saker!!! julegave?
    ATI knuser jo de andre i testen!

Men i denne testen kommer X1300 med avivo dårligere ut en purevideo! Ser ut som du iallefall må opp på X1800XL for å få bra resultater da

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551&p=10

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •