førstegangskjøper HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ikke om det hjelper deg noe men etter mye forskning og den hellige gral om å finne mest bang for the buck endte jeg selv opp med følgende:

1 st AMD Opteron 144 64bit "Venus" 1.8GHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 [OPT144R] á 861.60 ekskl moms

1 st GeCube Radeon X1600XT 256Mb DDR TV-out DUAL DVI AVIVO RETAIL PCI Express [GCRX1600XTV] á 1341.60 ekskl moms

1 st Silverstone LC10 HTPC CASE Silver ATX without PSU/utan nätagg [SILLC10SI] á 702.40 ekskl moms

1 st DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX [DFILUTNF4U-D] á 1016.00 ekskl moms

1 st Microsoft Remote Control and Receiver for Media Center Edition 2005 OEM (with new PC only) [MSOEMREMREC] á 205.60 ekskl moms

Denne cpu'en har samme kjerne som AMD FX57 og den er også første "utplukk" med vekt på kvalitet da de ofte brukes i servere (skal stå på lenge og kjøre tunge lass). Den er også overklokkingsvennlig uten like og de fleste kjører disse fra 2,8ghz og opp til 3,6ghz med alt ifra orginal kjøleren til andre luft kjølere. Her snakker vi ikke om noe som overbelaster cpu'en men rett og slett stille den om til å gjøre hva den egentlig skulle vært solgt som. Dette har nå AMD etterhvert fått snusen i (cpu'en koster jo nesten 8000 kroner mindre enn "fullprisvarianten" og har nå slutta produksjonen. Ett siste parti er på vei ut til enkelte butikker) og derfor kutta produksjonen. Den støtter SSE, SSE2, SSE3 og har 32 og 64 bits støtte. På 2,8ghz yter den omtrent det samme som en amd athlon 64 4500-5000+. Hovedkortet valgte jeg med utgangspunkt i at jeg ville ha noe av det beste jeg fant. I og med at jeg ikke trengte SLI støtte og annet tullball så endte jeg opp på den der. Den har vanvittig med justeringsmuligheter, men hvis prisen er viktigste har også aRocks (eller hva de nå heter) et veldig godt kort til bare litt over 500 kroner med digital ut.

På ramsiden har nå netshop.no ut denna uken et kjempetilbud på ocz sett med gode timings. Disse har jeg selv bestilt. På harddisksiden blir det en SATA2 250gb Samsung disk da disse er stillegående og veldig raske. Dvd'en blir en 3550 NEC, Grunnen til at jeg valgte x1600xt skjermkortet var prisen samt at det er mer fremtidsrettet og støtter trushader funksjoner blandt annet som ikke 6600/6800/x800/x850 har no særlig støtte for. Dette innebærer at kortet gir bedre resultat enn de andre på nyere spill og vil hjelpe til på video funksjoner. Det står da også mye bra på 2d fronten om disse nye kortene til ATI, og de bruker DDR3 ram og det jeg har valgt ut har 2 stk dvi/dsub utganger. 256bit intern minnebehandling.

Sier ikke at du skal gjøre som meg men her er iallefall hva jeg har bestilt og hvorfor jeg gikk for denne løsningen.

Lykke til.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tips n0stra, dette så ut som et veldig bra oppsett dette, AMD Opteron 144 64bit "Venus" 1.8GHz virker som en veldig prisgunstig og godt valg, om jeg velger noe sånt, eller går for athlon får vi se ettervært.

Hva jeg skal gjøre med avivo/purevideo og gfx kort vet jeg ikke enda, 6600 GT er foreløbig favoritt som er et mye rimeligere alternativ en feks X1800 XL..

Det hovekortet du har valgt er ukjent for meg, har det fått bra kritikk? er ute etter et mest mulig stabilt kort som skal passe godt med de andre komponentene..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    N0stra, jeg har ikke fått anledning til å teste Opteron kontra A64 til htpc selv, men er veldig nysjerrig på fordeler/ulemper, hastigheter, varmeutvikling mm til htpc-bruk. Kan du si noe om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder opteron vs athlon 64 så kan man vel egentlig oppsumere det på dette viset:

- opteron utgir mindre varme enn athlon 64 (ikke så enormt mye men litt)
    - opteron koster i utgangspunktet mer enn athlon 64 men utvalgsprosessen er mye strengere så cpu'ene som blir opteron brikker er av høyere kvalitet og derfor bestandig mye bedre enn det de blir oppgitt til
    - opteron støtter alt athlon 64 støtter
    - opteron er server cpu'er og lagd for å stå på lenge og under hard belastning
    - man kan kjøpe en lavt oppgitt og rimelig opteron som egentlig har mye mer krefter å gi. Har selv ikke sett noen som ikke har klart å sette en 1,8ghz til minst 2,6-2,8. Grensen med luftkjøling er visstnok 3,6ghz
    - opteron har samma kjerne som FX57, som er amd's konkurrent til Xeon, men har 1mb L2 cache som igjen gjør den mye enklere å overklokke uten at dette gjør noe spesielt med temperaturen.

Med dette som utgangspunkt kom jeg frem til at cpu'en er genialt for min htpc, spesielt når jeg nå ser ut til å klare å rake til meg 2 av de siste 144 brikkene. De andre lengre opp i rekka begynner nemmelig å bli endel dyrere. Men om AMD er en reel mulighet så er iallefall opteron knall.

Når det gjelder skjermkort. Hvorfor vurderer du ikke x1600xt? Den er ikke mye dårligere enn x1800 og i tillegg MYYYE billigere. Prisen skal ned ett hakk også nå straks visstnok. Den støtter det samma som x1800, får like god fremgang med de nyeste driverne i forhold til purevideo (den siste testen hos Toms ga jo ati kjempeomtale på deinterlacing og mer til), samt at den på nyere spill og programvare slår 6600/6800/x800/x850 som tidligere nevt. Nå er jeg ikke no ATI fanatiker men tar kun det beste jeg finner innafor den prisen jeg ønsket å bruke.

Lykke til. Skal også prøve å finne de linkene jeg har til store forum hvor folk poster sin erfaring med opteron og hva de kjører de på osv.

Når det gjelder DFI hovedkort. Ta en titt rundt på de største internasjonale testfora (toms og lignende) og du vil finne de som anbefalt og best i test så å si overalt. De har enorme muligheter og er godt utstyrt.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite oppfølgingsspm. mht Opteron:

Shopper man kun etter mhz da, eller er det andre faktorer som spiller inn?
    Fex:
    Opteron 144 = a64 3000
    Opteron 146 = a64 3200
    Opteron 148 = a64 3500/3700 ???

Ble litt usikker på resonnementet her, spesielt pga PR-ratingen til prosessorene, som jo opteron-prosessorene ikke opererer med lenger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    144 er beste cpu'ene, så kommer 146 og 148. Da snakker vi om potensiale.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Beste" ifm. overklokking? Det er jo ikke så aktuelt på en ordinær HTPC da, hvis ikke man skal ty til "mindre stuevennlige" løsninger (ekstremvifter eller vannkjøling)?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å avbryte cpu diskusjonen som pågår men det har blitt diskutert en del om avivo og det med at "kraften" i korta har noe med pipelines å gjøre.

x1300 klarer 480/576P hardware acc. for H.264.
    x1600 klarer 720p hardware acc. for H.264.
    x1800 klarer 1080p hardware acc. for H.264

Stemmer dette? for det kan da bli en litt dyrt hvis man må ty til x1800

Og så ble det sagt at avivo ikke funker med MCE, så hvilke andre gode og brukervennlige alternativer har jeg da?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativer:

1. Ren cpu via FFDSHOW (krever fet cpu), evt. assistert av dscaler og andre plugins.

2. Purevideo, assistert av GF6 (anbefaler enten 6150-basert HK eller 6600GT. krever mindre av CPU, så den kan gjøre andre ting imens)

3. Avivo + CPU-assistert for å få dekodingen optimal, og håpe at driverne og sånt vil "sort itself out" over tid.

Det er de jeg i min uvitenhet mener finnes, men dere er velkommen til å dukke innom med flere!

P.S. Whoracle; mente ikke å kuppe tråden din, og du må _definitivt_ ikke unnskylde deg fordi du avbryter, det er det _jeg_ som skal gjøre. Gomen nasai
    Ble bare litt nysjerrig på CPU sakene, spesielt siden jeg skal shoppe snart...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida for all del skal kjøpe selv nå også, og jeg er ytterst i tvil, så hvilket alternativ som du nevner over her ville du ha valgt i dag?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    "Beste" ifm. overklokking? Det er jo ikke så aktuelt på en ordinær HTPC da, hvis ikke man skal ty til "mindre stuevennlige" løsninger (ekstremvifter eller vannkjøling)?
    Vi snakker om at en 144 1,8ghz stilt til 2,8ghz med orginalviften endrer minimalt på temperaturen. Har så å si ikke sett noen som har kjørt over ca 40 grader på full load som for meg virker veldig lavt sammenlignet med de cpu'ene jeg har nå. Har ikke tenkt å kjøre noe ekstrem kjøling, og det er også noe av poenget med denne cpu'en. Folk flest hakke lyst på flytende nitrogen og dill

Zalman 120mm er stor men er utrolig stille og kjøler bra. Eneste grunnen til at jeg trenger denne istedet for orginalvifta er fordi jeg vil ha lyden enda lavere.

Litt interessante linker fra begynnelsen til nå:

http://www.overclockers.com/tips00466/
    http://www.ocforums.com/showthread.p...ht=opteron+144
    http://www.ocforums.com/showthread.p...ht=opteron+144

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Zalman med 120mm vifte virker digg, og jeg har jo plass til det (SST-LC17B), så da blir det kanskje en sånn på meg!

Har litt fetisj for >=120mm vifter

For å konkludere:
    Ut i fra det jeg kan lese matcher Opteron uansett A64 ved samme klokkehastighet, pluss at Opteron kan klokkes opp lettere, holder noe lavere temperatur, og kan ha en høyere produksjonsmessig kvalitet. Til omtrent samme pris tror jeg dermed valget er enkelt om man skal skal ha AMD.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med medlemsskap i "great minds think alike" klubben

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bra, blir vel en opteron her i gården oxo tipper jeg men er det ingen som har noen forslag på gfx oppsett her da? folk forholder seg litt taus på det området av en eller annen grunn ettersom avivo ikke funker med mce så må det vel være noen annen sofware som duger?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har sett riktig så er det vel ikke så mange som har Operon 144 på lager?? Virker i allefall slunkent på de fleste store nettbutikkene.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg finner ingenting av 146 og 148 heller.. :/

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hei!

Zalman med 120mm vifte virker digg, og jeg har jo plass til det (SST-LC17B), så da blir det kanskje en sånn på meg!

Har litt fetisj for >=120mm vifter
    Zalman er ikke lengre de "beste" (dvs mest kjøling pr dB støy)

Se www.silentpcreview.com

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at de eldste opteron cpu'ene er litt vanskelig å få tak i. For de tålmodige er det mulig å kunne få tak i ved å høre litt rundt (er noen partier på vei fra fabrikk). Ellers er de ikke ille de nyere heller men koster jo litt mer.

Angående AVIVO, hvorfor skulle ikke dette fungere på MCE? Er flere som sier de bruker det under dette.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja godt mulig det funker det jeg bare siterer fra en annen tråd jeg.. da er jo det bankers hvis noen har utført det praktisk..

Skal du ha en litt nyere opteron prosessor så må du jo ut med over 4k.. det er drøyt..

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://prisguide.hardware.no/friteks...nd=opteron+144
    http://prisguide.hardware.no/friteks...nd=opteron+146

http://prisguide.hardware.no/friteks...nd=opteron+148

4k? Tja, hva var det for noe, dual core? Det trengs antagelig ikke, ville ikke prioritert det i alle fall

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •