HTPC til under 10 lapper.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til under 10 lapper.

Har tenkt å bygge en billig (WAF) HTPC til under 10'000, sett bort ifra div. kjøleløsninger som eventuellt skulle komme senere.
    Den skal ikke brukes til spilling, men skal ha nok kraft til å kunne kjøre ihvertfall noe krevende ffdshow rutiner ved DVD-avspilling.

Et mye rundomkring har jeg kommet fram til dette:

Silverstone SST-LC11 HTPC, Sort Aluminium, m/240 W Strømforsyning
    Silverstone PCI Express Riser Card, For SST-LC11
    Asus A8N-VM CSM, nForce430+GeForce 6150, Socket-939, m-ATX,GbLAN, Firew, PCI-Ex16
    Asus S/PDIF (Digital Audio Out), for A8N-VM CSM
    AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte
    Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB*Kit w/two matched ValueRAM 512MB
    Hauppage! WinTV-PVR500MCE
    Microsoft Windows XP Media Center 2005 Norsk, OEM
    Fjernkontroll til Media Center 2005*Engelsk, teletext
    Microsoft Remote Keyboard for Windows*XP Media Center Edition, 4X AA batteri
    Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ
    Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2*8MB 7200RPM NCQ

Totalt rundt 9'800.

Tenkte å bruke litt penger på støyreduksjon etterhvert så total pris blir kanskje litt over 10'000.

Så også litt på dette hovedkortet:
    GA-K8N51PVMT-9
    Den har nesten liks specs som Asusen men har i tillegg component-ut (!). Den har dessverre ikke kommet enda og det er lite info om den på web. Men den ser veldig interessant ut

Er veldig interessert i tilbakemeldinger på dette da jeg ikke har særlig erfaring med selvbygg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger du pci express riser da?

k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, men det kan være kjekt å ha. Det følger med en AGP + 2 PCI riser card med på kabinettet, jeg kan kanskje demontere den og bare bruke PCI delen?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har funnet deg en bra kombinasjons av hardware. Skal muligens ha samme selv snart, men har lyst til å vente til "offisiell" lansering av VIIV-hardware fra Intel i februar. Kan også anbefale LC-17 i steden for LC11 om du trenger plass til flere harddisker e.l, men det bestemmer du jo selv

NB! Asus SPDIF er ikke på lager hos nettbutikkene for tida, men noen av de jeg har snakket med sier at de kommer innpå nyåret. Bare i tilfelle du har dårlig tid.. .

Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    skal ha nok kraft til å kunne kjøre ihvertfall noe krevende ffdshow rutiner ved DVD-avspilling.
    Ser du skal kjøre MCE. Da anbefaler jeg IKKE å kjøre ffdshow, men heller Purevideo (HK'et med GF6150 er jo "skreddersydd" for purevideo) og evt. separate codecs for divx osv. Har DÅRLIGE erfaringer med ffdshow under mce, masse krasj og ustabilitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haster ikke her, tenkte å kjøpe inn etter nyåret =)

Har lest litt om de problemene med ffdshow og MCE, men igjen: mange har problemer med vanlig XP og ffdshow Jeg tror at ffdshow er så populært at det der kommer til å gå seg til etterhvert og at samfunnet finner ut av det til slutt. PureVideo var en av grunnene til at jeg valgte det hk'et så jeg kan ihvertfall falle tilbake på det hvis ffdshow skulle gå ått h***.
    Så lenge jeg får tvunget ffdshow inn i grafen under DVD-avspilling så er jeg fornøyd. Kan ikke ha HDTV uten litt upscaling

Du har et godt poeng med kabinettet der. Jeg tenkte at "kona" ble fornøyd med et lite kab, men jeg ser nå at strømforsyningen som følger med blir litt svakt for hk. Asus anbefaler minst 300W.

Kanskje denne:
    Seasonic S12 Strømforsyning 330W, 120mm Vifte, 2 SATA, ATX, 20/24pin
    i en LC-17 hadde vært noe?

Får vel bedre plass til kjøle/støy-løsninger med LC17 også. Vet du hvordan støy nivået er på de medfølgende viftene?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville valgt p4! særlig siden du skal bruke ffdshow!

f.eks 640 og ett 945 brikkesett! må vel ha ett skjermkort og da men!

edit:hm funka kansje dårlig siden du må ha microatx....

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med eXa: Skal du eksperimentere med ffdshow vil du oppnå best resultater i forhold til prosessorkraft med en p4. Men skal du kjøre Purevideo og "stoppe der", kan du like gjerne kjøre AMD, GPU'en gjør "all" jobben uansett.

Mitt inntrykk er at ffdshow gir deg en del valg du ikke får i Purevideo, så for "tweakheads" som er forberedt på å bruke tid på å bli fornøyde, kan det nok ha sine bruksområder. Men for en del som vil ha god kvalitet plug-and-play, er purevideo konge.

Må også skyte inn en ting ang. LC-17: Kabinettet er bygget sånn at PSU blir montert med inntrekksvifta (den i "toppen" på PSU) blir vinklet mot siden av kabinettet, mao trekker luft inn utenfra kabinettet. Dermed vil ikke PSU-vifter osv på noen som helst måte kjøle kabinettet. Finnes det PSU med vifte UNDER psu vil dette være med på å kjøle kabinettet ytterligere. Jeg ga opp å finne dette, så jeg kjøpte en billig Northq 4001EXT med 140mm vifte, som jeg VET er stillegående og leverer bra med strøm (i alle fall til 3xharddisker, 1x geforce 6600GT og en A64 3500+, som jeg har på jobben). Men seasonic'en du nevner er også nice. Kjøpte noe jeg hadde prøvd fra før og var happy med, så kan jeg evt. oppgradere seinere om jeg opplever noen "issues" med denne til HTPC-bruk.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til; siden du sier du ikke har dårlig tid, ville jeg egentlig ventet til februar og se hva Intel koker sammen mht VIIV. De har jo annonsert en del funksjonalitet som høres digg ut (kjemperask boot, bedre strømsparing, dual processing og enkoding og masse annet stash), og dette vil jo kreve spesifikk hardware. Mener å huske 945-baserte hovedkort og 630D-prosessorer eller "fetere", men vi får se...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg leste dette så hørtes det ut som om det var mer mot mediapcer enn skikkelig htpc egentlig. nå har jeg riktignok ikke satt meg noe særlig inn o viiv enda men...

edit: kansje lurt å legge ved linken! :-)
    viiv

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    misforstå meg rett forresten. jeg tror nok(med p4) at man kan få skikkelig ytelse her og altså!

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    når jeg leste dette så hørtes det ut som om det var mer mot mediapcer enn skikkelig htpc egentlig. nå har jeg riktignok ikke satt meg noe særlig inn o viiv enda men...

edit: kansje lurt å legge ved linken! :-)
    viiv
    Siden specs på VIIV mer enn "matcher" specs for HTPC, mener jeg vel at dette skillet endelig er på vei til å viskes ut...
    HTPC eller Mediasenter-maskin vil vel etterhvert mest avhenge av software'n du installerer, og evt. hvilket grafikk-kort du velger, ikke så mye på CPU.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha best mulig bilde(som egentlig er poenget med htpc) så har cpuen alt og si! men skal man ha en saftig media pc er nok viiv midt i blinken. men kan godt være at viiv er ypperlig til skikkelig htpc og?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt mer nysgjerrig på Viiv etter å ha lest litt om det. Spørsmålet mitt er hvor "lukket" det blir da gjerne samfunnet er raskere til å implementere "Må ha" løsninger i software (Meedio-plugin utviklere er helt rå på det der) og om man kan bruke ffdshow. Prisen er også et faktum, blir det særlig mer enn 10'000 så tror jeg ikke at kona vil like det :roll: . Men jeg kan kanskje vente med prosjektet til februar uansett

Jeg har allerede mine "favoritt" ffdshow settings for DVD
    (Denoise3D 1.00, 2.00, 6.00 og Lanczos 2 @ 1920x1080, 1.20, 0-1.20), men det har kommet noe limitedsharpen greier som sikkert gjør om på det snart.
    Dette er på gaming-riggen min med p4 560 og jeg gidder ikke å bruke like mye penger på htpcen, så jeg tar nok til takke med litt svakere ffdshow settings i såfall. Får jeg til samme som ovenfor @ 1280x720 er jeg godt fornøyd.

Edit: Valgte i grunn AMD på grunn av lavere varmeutvikling slik at støyreduksjon skal bli så enkel som mulig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp et bigwater vannkjølingsett så er ikke kjølingen av cpu noe problem!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    kjøp et bigwater vannkjølingsett så er ikke kjølingen av cpu noe problem!
    Bigwater <> WAF

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <> som != i OO?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer som i "Få den svære stygge saken ut av stua mi NÅÅÅ!!!"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Egentlig ikke, men det kan være kjekt å ha. Det følger med en AGP + 2 PCI riser card med på kabinettet, jeg kan kanskje demontere den og bare bruke PCI delen?

Jeg tror at pci express risern bare erstatter eksisterende AGP riser.

Et poeng kan være at når du en gang i fremtiden skal ha deg grafikk-kort, så er det ikke sikkert at silverstone selger den risern legre ;-)

-k

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at pci express risern bare erstatter eksisterende AGP riser.

Et poeng kan være at når du en gang i fremtiden skal ha deg grafikk-kort, så er det ikke sikkert at silverstone selger den risern legre ;-)

-k
    I second that! Det har jeg svidd meg på en gang tidligere i et annet kabinett (den gang var det AGP riser gode gamle dager...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er aldri dumt å kjøpe "nyttige" ting, så lenge det er tekniske ting og ikke *kremt* kone-ting

Fant noen ATX kabinett som jeg tror vil falle i smak her i huset på psdata.no.
    Thermaltake.
    http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=6000&mlevel=010600
    Thermaltake Mozart Series Media Desktop, Bach Series og Xaser Case Mystic Desktop.
    Alle under 1000-lappen.

Thermaltake lager også en lekker ekstern vannavkjølings system :
    http://www.thermaltake.com/watercool...m/cl-w0042.htm
    men jeg finner den ikke på noen nettbutikker her i Norge.

Har noen her noe erfaring med disse kabinettene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •