TV 2 web-TV på HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile TV 2 web-TV på HTPC

Hei.

Jeg jobber med utvikling av TV 2 web-TV, og har vært med på å lage en generell "frontend" for TV 2 web-TV til HTPC-/stue-sofa-bruk. AVforum inneholder jo en del nysgjerrige og kunnskapsrike brukere, som vi mener kanskje har noen synspunkter å komme med.

Noen av dere har kanskje testet TV 2s Online Spotlight-tjeneste i Windows XP Media Center. Vi har nå gjort tjenesten tilgjengelig også for de som ikke har Media Center, men som kjører annen programvare på stue-PC-en. Systemkrav er kun oppdatert versjon av Windows Media Player og Internet Explorer (og dette betinger altså Windows).

Stue-versjonen finner dere her: http://webtv.tv2.no/webtv/iptv/
    Eventuelt kjør denne filen for å gå rett i fullskjermsvisning: http://webtv.tv2.no/webtv/iptv/iptv.hta

Vi er interessert i synspunkter og tilbakemeldinger fra dere på hvordan tjenesten vår fungerer. Mye av innholdet tar vi betalt for, men det er også litt gratisinnhold dere kan teste, for eksempel: God morgen, Norge, TV 2 Junior, Musikk (under Magasiner og klipp i Programmer-menyen), Filmklipp og trailere (på samme sted). Har dere betalt abonnement til vanlig web-TV vil dere også ha tilgang til stue-versjonen ved å bruke samme pålogging.

Det vi har lagt ut nå er en ganske tidlig versjon, og vi ser at det er forbedringspotensiale mange steder. Men vi er litt nysgjerrige på hvor dere mener skoen trykker.

Så litt teknisk info:

Alle relevante funksjoner kan styres via fjernkontroll, men man må gjerne sette opp en mapping mellom tastaturtegn og fjernkontrollknapper. De aktuelle tastene er som følger:

0-9 og piltaster: Som på tastaturet. 1 – 9 er hurtigvalg til utvalgte programmer. 0 er veksling mellom fullskjermsvideo og liten rute.
    Enter: OK/velg
    Page up/Page down: Forrige/neste side i utlistninger (knytt gjerne til kanalskifteknapper på fjernkontroll)
    Backspace: Tilbake

Space: pause
    p: play
    s: stopp
    r: spol bakover
    f: spol fremover
    m, Home: hovedmeny
    b: forrige innslag (for program som har innslag)
    n: neste innslag

Jeg regner med at dette er fort gjort å sette opp i Girder og lignende.

I utgangspunktet skalerer bildet etter vindusstørrelse, men man kan tilpasse det slik man vil ved å trykke + eller –. Innstillingen blir lagret. For å gå tilbake til auto-størrelse, trykk /. Enkleste måten å kjøre i fullskjerm er å bruke hta-filen som nevnt over. Ellers kan man med F11 og litt fikling med innstillingene få fullstendig fullskjerm i IE på egen hånd.

Ferskt innhold vil være tilgjengelig i opptil 1500 kbit/s. Ettersom det er litt krevende for bredbåndsnettene, tilbyr vi maks kvalitet bare til bredbåndskunder hos de fleste av de største + noen av de mindre leverandørene.

hilsen
    Tor Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor TV2 skal ta seg betalt for dette i startfasen. Prøv heller å få et bra innhold først og la folk få teste tjenestene gratis en periode som NRK gjør. Tror dette hadde vært lurere for dere på sikt også, slik at folk ikke bare dropper å se hva dere tilbyr når de blir møtt med en utgift. Skap et behov, få folk til å bruke det og så kan man begynne å ta betalt hvis tjenestene er gode nok.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Madmax33. Dette er vel nærmest for betatesting å regne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har problemer med at båndbredden min ikke kommer opp automatisk. Kom til 30%, men ikke lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Har problemer med at båndbredden min ikke kommer opp automatisk. Kom til 30%, men ikke lengre.
    Hei og takk for tilbakemelding.

Når vi sjekker båndbredden, gjør vi det ved å streame en videofil (skjult) fra videoserveren vi har plassert ute i nettet hos din bredbåndsleverandør (gjelder bl.a. Telenor, NGT, Lyse). Dermed får vi en mest mulig realistisk måling. Dessverre er det av og til Windows Media Player ikke er helt med på notene, enten pga. for restriktive brannmurinnstillinger eller fordi den cacher opp alt videoinnholdet første gangen testen kjøres.

Jeg regner med du stilte inn båndbredden manuelt når den automatiske testen ikke fungerte. Fikk du frem video etterpå?

Var det noen indikasjoner på javascript-feil når båndbreddetesten ikke ble fullført?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tea

Ferskt innhold vil være tilgjengelig i opptil 1500 kbit/s. Ettersom det er litt krevende for bredbåndsnettene, tilbyr vi maks kvalitet bare til bredbåndskunder hos de fleste av de største + noen av de mindre leverandørene.
    Dette er bullsh** i mine ører. Dere har allerede dekket 80% av alle potensielle kunder med "de fleste av de største" bredbåndsleverandørene. Hvorfor ikke gi samme kvalitet til resten?

Dette er samme politikk som Filmarkivet kjører. Og jeg tror det lukter sponsorpenger fra noen leverandører, og ingenting fra de som får begrenset hastigheten.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel nevnes i denne sammenhengen at jeg har ADSL fra Direct Connect (de kjøper linjer av Telenor), og får 1,5 mbit på TV2 nett-tv. Så helt konsekvent kan denne "hastighetspolitikken" ikke være...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Dette er bullsh** i mine ører. Dere har allerede dekket 80% av alle potensielle kunder med "de fleste av de største" bredbåndsleverandørene. Hvorfor ikke gi samme kvalitet til resten?

Dette er samme politikk som Filmarkivet kjører. Og jeg tror det lukter sponsorpenger fra noen leverandører, og ingenting fra de som får begrenset hastigheten.
    Du tar feil. Det er tekniske grunner til at vi gjør det slik. Det er for dårlig kapasitet mellom nettene til isp-ene og også for dårlig ute i enkelte bredbåndsnett. Derfor har vi plassert videoservere ute i nettene hos noen ISP-er. Skulle vi levere 1500 kbit til alle, ville fort veldig mange brukere oppleve hakking/frys og ikke få noe fornuftig utav TV 2 web-TV.

Se f.eks. denne tråden:

http://avforum.no/forum/showthread.p...0&page=2&pp=20

Hva Filmarkivet gjør, har ikke jeg oversikt over.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Tor Erik

Vil bare ønske velkommen innom, og håper du kan få noen gode innspill fra forumets mange kunnskapsrike brukere.

Jeg for min del er som de fleste andre her opptatt av en stabil levering hvis dette skal være aktuelt å benytte, der 1500 kb/s jo allerede etter min mening er noe på grensen av hva en kvalitetsorientert bruker velger å akseptere.

Nå er jo uansett ADSL 2+ på trappene med opp til 25 kb/s hastighet, og da er det egentlig bare serverens kapasitet det står på... Her vil det jo kanskje være en god ide å være litt i forkant av utviklingen hadde jeg vært TV2, og passet på å kunne levere en HD sending i f.eks. Mpeg4 (og gjerne med DD5.1 støtte) før alle andre...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...når det gjelder å ta betalt for innholdet, er det for øvrig min formening at det er aaaaalt for tidlig å begynne med allerede nå. Da skremmer en bare bort en hel masse potensielle kunder!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt litt om multicasting. Er dette noe som vil komme i nær framtid?

Newcomer jec sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei,

Mye syting her - skjerp dere folkens!

Jeg synes det er utrolig bra at TV2 og NRK involverer brukerforum som avforum.no for å få tilbakemeldinger på de nye web-tjenestene deres. Dette gir oss en gylden mulighet til å være med på å påvirke tjenestene slik at de blir akkurat sånn vi selv vil ha de! :grin: Vi

Det jeg lurer på: Når vil streaming over web være 16:9 som standard?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får svar som man spør. Når dette kan regnes som betatesting så synes jeg at dette burde vært enten meget rimelig eller gratis. Vi gjør jo ellers en jobb som TV2 ellers måtte ansatt folk til å gjøre.
    Men ser vi det fra et annet synspunkt så får vi jo tilgang til masse god underholdnings som ligger i arkivene til TV2. Jeg er enig i at man burde få tilgang til det meste en liten stund før man må betale for det. Jeg betaler gladelig for å kunne se en komedie her og en komedie der selvom det er noe som ikke går på norsk TV som jeg får fra en "onkel i amerika" med god internettlinje.

HDTV ville selvfølgelig vært fint ,men med tanke på hvor stor båndbredde dette krever så ville det nok vært en fordel å få systemet stabilt og feilfritt før man tenker på det. Det er en forsvinnende liten del av befolkningen som har en HDTV og da blir det mye jobb for å tilfredstille en liten målgruppe. Men jeg ville satt stor pris på HDTV. Det krever dog svært høy båndbredde.

16:9 burde være standard. Blir ikke mesteparten av kildematerialet laget med 1.78:1 (16:9) nå? De fleste med en HTPC som bruker webtv har en 16:9 skjerm.

Jeg har sett litt rundt på innholdet og det er somsagt kjedelig å finne noe man vil se på også finner man ut at man må betale for det. Kanskje lage en meny med gratis ting? LA OSS FÅ FRØKEN NORGE GRATIS! :P

Videokvaliteten virket svak på det klippet jeg så. Fikk 550kbit i en stream og kvaliteten virket egentlig helt grei. Men det er nok greit med 1500kbit når man skal blåse det opp på projektor/stor TV (sitter på en 19dataskjerm). Har rundt begrenset linjen på 850kbit og har ikke merket noe problemer med forsinkelser i bildet/lyd.

Det jeg likte var at det var mulighet til å se små innslag fra feks "kjetil og kjartan show".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei Tor Erik

Vil bare ønske velkommen innom, og håper du kan få noen gode innspill fra forumets mange kunnskapsrike brukere.
    Hei, og takk for det! Jeg har fulgt med på AVforum en tid nå og lært mye om HTPC takket være engasjerte medlemmer som er helt i forkant når det gjelder videoteknologi på PC-er.

Jeg for min del er som de fleste andre her opptatt av en stabil levering hvis dette skal være aktuelt å benytte, der 1500 kb/s jo allerede etter min mening er noe på grensen av hva en kvalitetsorientert bruker velger å akseptere.

Nå er jo uansett ADSL 2+ på trappene med opp til 25 kb/s hastighet, og da er det egentlig bare serverens kapasitet det står på... Her vil det jo kanskje være en god ide å være litt i forkant av utviklingen hadde jeg vært TV 2, og passet på å kunne levere en HD sending i f.eks. Mpeg4 (og gjerne med DD5.1 støtte) før alle andre...
    Klart vi ønsker å være litt i forkant rent teknisk, og det er godt mulig at vi vil gjøre HD-ting før det kommer på "vanlig" TV ettersom vi ikke er så avhengig av oppgradert teknisk utstyr i alle ledd som man er med tradisjonelle distribusjonsmetoder.

Inntil HD-materiale blir vanlig vil vi naturlig nok jobbe med å forbedre dagens videobilde, slik at det etterhvert blir fullgod TV-kvalitet. Vi ser for eksempel at det er mulig å tyne atskillig mer ut av de 1500 kbitene enn vi har gjort så langt.

...når det gjelder å ta betalt for innholdet, er det for øvrig min formening at det er aaaaalt for tidlig å begynne med allerede nå. Da skremmer en bare bort en hel masse potensielle kunder!
    Kan være enig i at det er lurt å begynne forsiktig når det gjelder den kommersielle biten, og jeg forstår at folk her reagerer når tjenesten tilsynelatende er helt ny.

Men programtilbudet og TV 2 web-TV er allerede godt etablert i det vanlige web-grensesnittet, hvor vi har tatt betalt i et par år (de ca. tre første årene var gratis). Fjernkontroll- og TV-frontenden har dessuten vært i bruk i noen måneder hos Lyse-kunder med set-top-box og for Media Center-brukere, og er for så vidt innkjørt der.

Men siden vi ikke gir gratis tilgang til all video når vi nå spør om tilbakemeldinger er det klart at jeg må være ekstra takknemlig overfor dem som likevel kommer med innspill her.

Jeg minner forresten om at noe er gratis - se første post.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Har hørt litt om multicasting. Er dette noe som vil komme i nær framtid?
    Dette har det vært snakket om i mange år, men så langt er det ikke så mange som har kommet skikkelig i gang med video streamet over multicasting fordi det er mye praktisk som må plass rundt dette (oppsett av hardware osv).

Multicasting betyr at alle datamaskiner i et nett mottar de samme IP-pakkene fra videostrømmen, i stedet for at det sendes like videostrømmer til hver enkelt av mottakerne. I stedet for å få en total båndbreddebruk gjennom nettet som er lik videobitrate * antall brukere, blir total benyttet båndbredde i bredbåndsnettet lik bitraten til én videostrøm. Dette fungerer bare når alle skal se det samme samtidig, ved direktesendinger.

ISP-er vil jo spare mye båndbredde på multicasting, og man kan dessuten sikre at alle får fullgod kvalitet uten hakking. I praksis vil man bare få multicasting innenfor nettene til ulike ISP-er, og ikke på tvers av nettene.

Dette er ikke helt mitt felt, men hvis "nær framtid" er i løpet av ett til to år, så tipper jeg at svaret er "ja, hos noen bredbåndsleverandører".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jec
    Det jeg lurer på: Når vil streaming over web være 16:9 som standard?
    Mer og mer av TV 2s programmer blir produsert i 16:9, og vi er ikke så langt unna å encode disse programmene i ekte bredformat, dvs. uten letterboxing til 4:3.

Ingen tvil om at det er ganske bakvendt å måtte se 16:9-innhold letterboxet til 4:3 i høyden og på nytt letterboxet til 16:9 i bredden på en 16:9-skjerm. Eller enda verre: 16:9 letterboxet til 4:3 og deretter strukket ut til 16:9 igjen.

Noen praktiske ting må på plass først, men om ikke altfor lenge har vi nok sluttet å kaste bort båndbredde og oppløsning på å encode svarte felt oppe og nede i bildet.

Tor Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Man får svar som man spør. Når dette kan regnes som betatesting så synes jeg at dette burde vært enten meget rimelig eller gratis. Vi gjør jo ellers en jobb som TV2 ellers måtte ansatt folk til å gjøre.
    Men ser vi det fra et annet synspunkt så får vi jo tilgang til masse god underholdnings som ligger i arkivene til TV2. Jeg er enig i at man burde få tilgang til det meste en liten stund før man må betale for det.
    Klart jeg må være takknemlig for de som engasjerer seg for å gi innspill. Se ellers svar til Lygren.

HDTV ville selvfølgelig vært fint ,men med tanke på hvor stor båndbredde dette krever så ville det nok vært en fordel å få systemet stabilt og feilfritt før man tenker på det. Det er en forsvinnende liten del av befolkningen som har en HDTV og da blir det mye jobb for å tilfredstille en liten målgruppe. Men jeg ville satt stor pris på HDTV. Det krever dog svært høy båndbredde.
    Noen vesentlige poenger her - tekniske begrensninger gjør at vi ikke helt er klar for "folke-HD til massene" ennå men noen spesielle ting ville det kunne være interessant å gjøre i HD før den tid.

16:9 burde være standard. Blir ikke mesteparten av kildematerialet laget med 1.78:1 (16:9) nå? De fleste med en HTPC som bruker webtv har en 16:9 skjerm.
    Mer og mer blir produsert i bredformat ja, men det er fortsatt et stykke igjen til alt er det. Som nevnt i forrige svar er vi uansett opptatt av å få på plass skikkelig 16:9-format på alt 16:9-kildemateriale vi encoder slik at seeren får fullt utbytte av oppløsningen og båndbredden vi bruker.

Jeg har sett litt rundt på innholdet og det er somsagt kjedelig å finne noe man vil se på også finner man ut at man må betale for det. Kanskje lage en meny med gratis ting? LA OSS FÅ FRØKEN NORGE GRATIS! :P
    :grin:

I tillegg til programmene nevnt i listen i første post er morgen-nyhetene gratis, og det ligger noen gratis nyhetsklipp og sportsklipp (se kategorier under Nyhetene og Sporten).

Videokvaliteten virket svak på det klippet jeg så. Fikk 550kbit i en stream og kvaliteten virket egentlig helt grei. Men det er nok greit med 1500kbit når man skal blåse det opp på projektor/stor TV (sitter på en 19dataskjerm). Har rundt begrenset linjen på 850kbit og har ikke merket noe problemer med forsinkelser i bildet/lyd.
    Vi kommer nok til å levere bedre kvalitet, men da først og fremst for dem som har litt bedre båndbredde enn det du hadde.

Det jeg likte var at det var mulighet til å se små innslag fra feks "kjetil og kjartan show".
    Fint at du fant noe du likte. Takk for mange nyttige kommentarer!

Tor Erik

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vell ikke så mye båndbredde å kaste vekk siden det ser ut som dere bruker wmv9 og den bruker minimalt med båndbredde med svarte streker. Selv ved streaming.

Men hvor mange med HTPC tror du sitter med 4:3 fjernsyn? Selv mine foreldre har hatt en 32" widescreen i mange år nå. De har ikke en HTPC ,men jeg har prakket på dem et sorrundanlegg til rundt 4000kr ,men det blir desverre kun brukt ved DVDfilmer.

Er det slik at kun Internet explorer fungerer.. Testet med flere versjoner av Opera og firefox uten det beste resultatet. Det skal nok være slik regner jeg med?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som kan endres på: Når jeg ser igjennom de humorklippene som er gratis så står den alltid med svartskjerm når klippet er ferdig og man må trykke null for å komme tilbake. Her ville det vært fint at den hoppet automatisk tilbake og det klippet du nettopp så var markert.

Trykker man null så kommer man også tilbake til første siden (har ca 3sider med gratisklipp). Bedre at den hopper tilbake til det klippet du så slik at det var markert. Evt samme siden

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virker ikke med xbox 360 extender

Får ikke tv 2 til å virke gjennom xbox 360 på online spothlight. NRK og andre tjenester fungerer fint. Tv 2 fungerer også på pc'n min, men altså ikke gjennom extenderen. Hva er galt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •