Bråkete PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bråkete PC

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bråkete PC

Hei!
    Jeg kjøpte for en tid tilbake en godt spesifisert Fujitsu-Siemens Scaleo T multimedia-PC. Jeg er forsåvidt fornøyd med den, men hver gang jeg starter en oppgave som krever litt krefter (se DVD, TV, spille, tidvis med enkel software) øker turtallet på viften til det uutholdelige - det høres nærmest ut som jeg bor på en rullebane...

Jeg har tenkt å flytte PC'en opp i hjemmekinoen og bl.a. bruke den som DVD-recorder, men med det støynivået vi her snakker om vil det bli et betydelig irritasjonsmoment.

Slik jeg ser det er det to muligheter: Enten er det noe galt med PC'en, noe andres erfaringer kanskje kan understøtte/eliminere, eller så har produsenten klart å rote til et ellers brukbart produkt. Hvis sistnevnte er tilfelle, lurer jeg på om noen her kan anbefale andre vifter/kjøleløsninger som vil støye mindre.

Takker & bukker :smile: !

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattern har også nettop fått seg ny f-s scaleo og den bråker værre enn en rullebane ja..... Jeg har ikke det store behovet for å støydempe den pga jeg har min egen data og sjelden bruker far sin... Du må jo først og fremst finne ut hvilke vifter som er problemet så er det bare å bytte ut de eller sette inn en viftestyring.. Er vel sansynligvis cpu og tildels psu vifte som drar på. Det å bytte ut cpu kjølern er ikke noe stress.

Hvis du åpner kabinettet og finner synderen(e) så kan jeg sikkert gi deg bra tips til utbytting/modifikasjoner. Hvis det er cpu vifta må du vite hvilken socket du har..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville installert en softwarepakke som styrer vifta istedenfor å åpne den for "å mekke".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange PC'er med kraftig skjermkort bråker. Det er vifta på skjermkortet som drar i vei når man belaster grafikk-kortet. På min PC girer den f.eks skikkelig opp om jeg drar på med Colin mcrae i 1600x1200.

Så ta av dekslet på PC'en og sjekk ut hva det er som bråker når belastningen øker. Det kan være skjermkortets vifte.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem, men med en gang jeg kjøpte ny prosessor-vifte forsvant det meste av lyden fra PC'n. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311464&cks=PRL (Kjøler for AMD prosessor)

Komplett har mange geniale kjølere, de nyeste har ikke vifter, bare mange TYNNE metall plater som frigjør varmen. Dette gjør hele prosessen lydløs.

Som det sto ovenfor kan det seff være skjermkortet som er årsaken til lyd-problemet. Mange hardcore skjermkort krever god kjøling så det kan også være kilden til problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •