Hdtv - Forandre aspect

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hdtv - Forandre aspect

Hallo

Har problmer når jeg bruker vga kabel fra bærbar pc til hdtv med at jeg ikke kan forandre "aspect" på tv`n.

Noen som vet om det fins noe software for pc, slik at man kan endre til widescreen eller zoom modus på hdtv`n?

Andre tips er også velkommne

Har forøvrig en hugoson 32` hdtv, ikke at det skulle ha noe å si på problmet kanskje...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til TV-en din, men prøv å bruk riktig oppløsning fra PC-en, dvs samme oppløsning som TV-en har. Problemet nå er nok at du kjører 4:3-oppløsning fra PC-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg kjenner ikke til TV-en din, men prøv å bruk riktig oppløsning fra PC-en, dvs samme oppløsning som TV-en har. Problemet nå er nok at du kjører 4:3-oppløsning fra PC-en.
    Kjører på forskjellige oppløsninger fra pc`n, men har nok ikke med det å gjøre.. Problemet er f.eks når jeg kjører filmer fra pc`n med store svarte bolker over og under som jeg gjerne vil ha bort..

Det jeg lurer på er om dette kan ordnes med å forandre instillinger slik at pc`n sender ut 16:9 signaler, eller om det finnes en tool eller noe sånt som kan ordne dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker selv, men tror ikke du får til det du håper på. Forstår jeg deg riktig, så kan du eventuelt kjører Pan & Scan format, men da mister du jo masse informasjon/bilde. Du kan jo lese litt her og se om du blir litt klokere:

http://www.hjemmekino.no/guide/format.asp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en vanlig film som ligger som 16:9 på pcen din, sender den ut som 16:9 over VGA/DVI og til en 16:9-skjerm, så vil du normalt får sorte striper oppe og nede fordi kino-filmer normalt er filmet enda bredere enn 16:9.

Den eneste "kuren" mot dette hvis det plager det, er å deformere bildet. Enten kan du zoome inn slik at du mister litt av bildet i sidene, eller du kan strekke det så folk blir litt for høye og tynne.

Hvis tv-en din mangler denne opsjonen for pc-inngang, kan du jo kjøre en avspiller på pc som har tilsvarende funksjon. Jeg bruker media portal som er en gratis komplett "pakke" for å avspille video og lyd med en pen brukerinterface. Denne kan strekke som du etterspør.

http://mediaportal.sourceforge.net/

-k

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lazlow
    Kjører på forskjellige oppløsninger fra pc`n, men har nok ikke med det å gjøre.. Problemet er f.eks når jeg kjører filmer fra pc`n med store svarte bolker over og under som jeg gjerne vil ha bort..

Det jeg lurer på er om dette kan ordnes med å forandre instillinger slik at pc`n sender ut 16:9 signaler, eller om det finnes en tool eller noe sånt som kan ordne dette?
    Som sagt, hvis du bruker 16:9-oppløsning vil det bli riktig.

Hvis problemet er at filmen er "bredere" enn 16:9 (1.78:1), f.eks 2.35:1 som er vanlig, skal de svarte stripene være der. Se for øvrig knutinhs svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får de samme svarte stripene på min philips lcdTV. Jeg får de både på en del DVD-filmer om jeg har koblet til pc eller dvd. grunnen er som nevnt her at filmen er bredere enn 16:9 format. Dette tror jeg ikke du kan gjøre stort med, bortsett fra at du kan be TVen din om å vise "superbred" eller tilsvarende dersom du i hele tatt har en slik funksjon. De svarte blokkene vil ikke forsvinne helt men funksjonen strekker bildet litt vertikalt. Jeg opplever bildet som bedre da siden det blir litt større uten at bildet vrker på noen måte strekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •