HTPC: AMD Dual Core eller valig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC: AMD Dual Core eller valig?

Hva er best å bruke til en HTPC:

Dual Core
    Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, Socket 939, BOX

eller
    Athlon64 3500+, 2.2 GHz, 512kb Cache, Venice, Socket 939, BOX

tnx

kingKAZ

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik det er i dag ville eg gått for single core (3500). det er tross alt ei stund til 64bits blir skikkele støtta av alt og i alle fall til dualcore systemer blir støtta skikkele (med 64bit). ville brukt pengene du sparer på pils og chips til filmkveldene..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3500+ holder nok lenge enda, og du kan jo alltids oppgradere senere

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3500 er imo tull. KJøp heller en Opteron146 (ikke på lager nå ,men sleng inn en bestilling så kommer den nok etter nyttår). Overklokker meget bra , 1mb cache som er greit å ha samt lav pris. 3500+ har kun 512kb cache.

Bare se på dette eksempelet: http://i25.photobucket.com/albums/c6...teron_3012.jpg

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo om du vil ha en overklokket sak i HTPC, pga. støy til kjøling o.l., men er enig med deg i at opteron kan være et bedre valg.. de 14x-cpuene er jo lavt priset, med mer cache

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opteron er pure genialt. Det er server prosessorer som har strengere krav enn den vanlige 64 serien og støtter sse, sse2, sse3, 64bit og alt mulig annet. Den er veldig "kald" og så å si alle klokker opp på 2,8ghz + uten å gå over 40 grader på maks belastning til og med med orginal vifta. Den har en kjerne så å si identisk med FX57 og vil tilsvare ved et slikt resultat en amd athlon 64 5000+. I say no more Gjett hva jeg har bestilt, billig også. Kjøpte selv en 144 (1,8ghz)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spørsmål kommer opp.

Informasjon fra www.tomshardware.com www.anandtech.com etc må tas med et par klyper salt til ren HTPC-bruk. Kanskje en dual-core gir nær dobbelt ytelse ved divx-enkoding når applikasjonen støtter to tråder, men null forbedring ved realtime video-dekoding hvis applikasjonen ikke støtter mer enn en tråd.

Også cache-størrelse er et stort spørsmålstegn, på samme måte som minnestørrelse. Det er vel en opplest sannhet (direkte fra en av programmererne) at ffd-show ikke kan nyttiggjøre seg mer enn 512MB. Jeg tolker det som at vi streamer video/audio fra harddisk/DVD/antenne. Siden all dataene ikke har plass i ram (og bare en liten del av dem skal brukes i gangen) så er det ikke spesielt mye å tjene på å ha mye ram. Kanskje gjelder det samme cache?

Det var en bug med AMD dual-core som gav problemer for HTPC/video, men jeg tror det kom en patch fra AMD?

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 3800+, og kan bekrefte at det er problemer i MCE 2005. Det er spesielt TV delen som har problemer (tidvis hakking).

Jeg har prøvd både AMD patchen for dual core, samt en tilsvarende patch fra Microsoft som kom i desember (WindowsXP-KB896256-v3-x86-ENU.exe). Ingen av disse funket, samme problem med TV. HD materiale går derimot greit.

Så jeg holder på å sette opp andre alternative media centre (meedio, mediaportal) - der jeg har mer muligheter for å tune dekodere/codecs og innstillinger selv.

Men jeg ser det er mange andre som har dual core og tilsvarende problemer, så håper det kommer noen oppdateringer ellers skal jeg vurdere å bytte ut med en singel kjerne..

Er det noen som vet HVA problemet er? Så vidt jeg vet er det vel ikke mulig å sette affinity (dvs hvilken kjerne prosessen skal kjøre på) for MCE prosessene. Dette er jo mulig for spill, som har tilsvarende problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenpe
    Jeg har en 3800+, og kan bekrefte at det er problemer i MCE 2005. Det er spesielt TV delen som har problemer (tidvis hakking).

Jeg har prøvd både AMD patchen for dual core, samt en tilsvarende patch fra Microsoft som kom i desember (WindowsXP-KB896256-v3-x86-ENU.exe). Ingen av disse funket, samme problem med TV. HD materiale går derimot greit.

Så jeg holder på å sette opp andre alternative media centre (meedio, mediaportal) - der jeg har mer muligheter for å tune dekodere/codecs og innstillinger selv.

Men jeg ser det er mange andre som har dual core og tilsvarende problemer, så håper det kommer noen oppdateringer ellers skal jeg vurdere å bytte ut med en singel kjerne..

Er det noen som vet HVA problemet er? Så vidt jeg vet er det vel ikke mulig å sette affinity (dvs hvilken kjerne prosessen skal kjøre på) for MCE prosessene. Dette er jo mulig for spill, som har tilsvarende problemer.
    Det er en feil i sammenheng med strømsparing/ cool'n'quiet om jeg ikke tar helt feil(Microsoft sin feil, dette er ikke en maskinvarefeil). Det ligger en fix ute på nettet for xp. Beta vel og merke.

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kazadore
    Hva er best å bruke til en HTPC:

Dual Core
    Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, Socket 939, BOX

eller
    Athlon64 3500+, 2.2 GHz, 512kb Cache, Venice, Socket 939, BOX

tnx

kingKAZ
    Sjekk ut HTPC-guiden på Hardware.no, visstnok pentium som gjelder til dette bruket

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurban
    Sjekk ut HTPC-guiden på Hardware.no, visstnok pentium som gjelder til dette bruket
    Dette kommer HELT an på software da. Det eneste som er definitivt og udiskutabelt bedre med P4 er FFDSHOW/DSCALER-kombinasjonen, da denne har en spesialskrevet versjon for P4 og dermed blir noe bedre.

En MCE/Mediaportal/Etc-løsning med Purevideo etc. kank bruke "hvasomhelst" av prosessorer (så lenge de er kraftige nok), og da kicker AMD sitt bedre pris/ytelse forhold definitivt inn, så lenge man ikke er Intel fanboy da

P.S. Denne guiden er gammel, da, det skjer nye ting hele tida. Og den er skrevet for et mildt sagt custom utvalg av programvare og løsninger...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du ikke allerede har kjøpt deg en HTPC bør du sjekke opp dette.... - det er VIIV pcer med intel teknologi som gjelder nå - du bør ikke kjøpe noe annet... Se linken: http://www.intel.com/products/viiv/index.htm og listen til høyre på siden for komponenter.

Men det skal være sagt at AMD kommer også med noe lignende, vis det allerede ikke er kommet da....? Men eg holder meg til Intel foreløpig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roglia
    det er VIIV pcer med intel teknologi som gjelder nå - du bør ikke kjøpe noe annet
    Tror ikke dette er en opplagt og vedtatt sannhet riktig enda. En DIY htpc trenger ikke VIIV såvidt meg bekjent, så å si at man ikke bør kjøpe noe annet er jeg ikke enig i.

btw, interessant med opteron-klokking-alternativet! Finnes det noen gode sammenligningsartikler med et tweaket ffdshow/dscaler oppsett versus et like godt oppsatt og tweaket purevideo oppsett ute? Ikke noe er jo bedre enn at flere alternative metoder til å nå video-nirvana blir aktuelle!

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •