Zalman Reserator 1 Plus - funker som rakker'n! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    det skal liksom være alt man trenger i den orginale veska(tt bigwater), men det dannet seg alger likevell! men med frostveske og batterivann er problemet løst!
    Batteri vann dvs destilert vann er vel greit nokk å bruke på slike pc kjøle løsninger, men jeg ville vært litt skeptisk til å bruke å blande i vanlig glykol frostveske for bil, ettersom det ikke fordamper og tørker opp hvis man skulle få en lekasje innendørs. Er man veldig forsiktig å unngår lekasjer og er klar over problemet, da er det sikkert en grei blanding eXa

Problemet jeg ser ellers med slik veskekjøling som montert Zalman reserator av PC generellt, er at man ofte trenger en ganske god luftgjennomstømning i PC kabinettet for å få kjølt de andre komponentene som ikke blir vannkjølt og som pga den mer stillestående luften jobber varmt som i de stabiliserings stømforsyninger i nærheten av CPU sokkelen og elektronikk på hovedkortet og hardisker ol. Løsninger hvor man bruker flere store og langsomme og meget støysvake 12cm vifter og store kjøleflater på de varmeste komponentene samt et kabinett som utnytter varmetransport pga at varmluften stiger osv, er mer veien å gå enn å gå via vesker som må transporteres og kjøles via eksterne veske til luft varmevekslere osv. Man har etter hvert fåt egene nettsider om dårlige kondensatorer som ikke tåler belastningen og blåser før tiden (www.badcaps.com), jada det finnes nokk en del "pirat" teknologi der ute med dårlige standard komonenter på selv de mest annerkjente hovedkortene osv, men at man går over til veskekjøling som reduserer kjølingen til å gjelde bare noen av de mest "populære" komponentene, gjør vel ikke denne problemstillingen så mye enklere.

Så lenge man har bevegelige deler i PCen så som Hardisker og optiske drev osv, er vel egentlig ikke poenget med å gå helt vekk i fra interne kjølevifter til skjermkort og prosessor osv så veldig stort, bare disse viftene ikke produserer høyere støy og kan høers over de andre teknologiene som fremdeles er fysiske støykilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Batterivann er som regel avmineralisert vann og ikke destillert.
    Jeg bruker kokt vann og litt frostvæske.

Det er vel helst strømkretser på hovedkortet og ikke kondensatorer som brenner av ? Lekke kondensatorer har med kvaliteten å gjøre har jeg fått innrykk av og er ikke forårsaket av varme.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av menu
    Batterivann er som regel avmineralisert vann og ikke destillert.
    Jeg bruker kokt vann og litt frostvæske..
    Godt mulig det at batterivann bare er avmineralisert da det er det viktigste for blyakumulatorer hvor det er fint lite organisk materiale som trives i svovelsyre, men destilert vann er vel enda renere og mer fritt for microorganismer som kan skape groing, så det er vel ikke så galt å bruke det i både vannkjøling og i blyakumulator batterier. Mener du at destilert vann fremdeles inneholder mineraler som er skadelig for bruk i blyakumulatorer?
    Det er vel helst strømkretser på hovedkortet og ikke kondensatorer som brenner av ? Lekke kondensatorer har med kvaliteten å gjøre har jeg fått innrykk av og er ikke forårsaket av varme.
    Det med brennte strømkretser og kondensatorer og varme, så er nokk det begge faktorer som spiller inn i hovedkort sammenheng. Har vært borti disse og mange andre mulige temperatur relaterte feil for å si det sånn, og når det gjelder arbeids temp og driftsforhold er vel temperaturen en faktor som spiller inn for levetiden både for kondensatorer og transistorer og spennings regulatorer hardisker osv.

For elektrolytt kondensatorer er vel temperatur angivelsen en del av kvaliteten og hvor mye hardkjør både elektrisk og hvilke omgivelses temperaturer og antall totale utladings og oppladings sykluser den er konstruert for og hvor lenge den skal tåle dette uten å forandre egenskaper.
    Det at det finnes en del snusk blandt kondensator leverangser er nok en del av denne problemstillingen, ettersom hovedkort gjerne ikke brukes i så veldg mange års drift.

Ellers er vel kondensatorene på hovedkort ofte plassert i nærområdet til slike varmeproduserende stømkretser også, og jeg sunes man ofte ser noen varmemessige sammenhenger for slike kondensatorer som lekker før tiden, så jeg mener de er ganske temp påvirkelige ja. De trenger vel forsåvidt ikke "brenne av" eller lekke heller, bare det at de båses opp , forandrer de ladningsmessige egenskapene, både mht. større innvendig volum og en annenplasseringen av elektolytten, og avstanden mellom "platene" og dermed ikke klarer å levere det de skal, og PCen kan toppe opp og "henge" seg og bli ganske ustabil etter at mange av de kondensatorene som skal hjelpe prosessoren å kjøre satbilt, har forandret egenskapene sine.

Dette blir typisk værre og værre tetter hvert, helt til man ikke får startet opp pcen så den bare henger seg i oppstarten når prosessoren begynner å jobbe og spørr om strøm....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste for levetiden til batteriet er nokk destillert siden det jo er mye renere enn avmineralisert.
    Ekspertene på vannkjøling har lenge sagt at særlig de som overklokker ikke kan regne med å ha vifteløse systemer siden de som regel også øker spenning til prosessor og gjerne til minnet og dermed betlaster strømkretsene mere = mere varme. Jeg har kjørt uklokka i 18 måneder og aldri hatt problemer med å kjøre uten vifter. Men jeg har heller ikke fete raptor harddisker som utvikler mye varme

Ingen som kan identifisere pumpen her for meg http://ocshoot.no/v/Nils+Gjendem/?g2_page=2 ?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2:

syns det får være grenser for hvor nervøs man skal være da!

hvis man flytter varmen fra de varmeste komponentene ut av kabinettet (cpu\gpu) og kansje vannkjøler diskene og så burde det fint hplde med en 120mm vifte på lav hastighet nede i front i tillegg til 120mm vifta i strømforsyninga!

jeg har kun 2 vifter i min maskin akkurat nå. 120mm i bigwater drar inn luft gjennom radiator nede i front(på laveste hastighet)
    og en 80mm i strømforsyningen!
    BB kjøler cpu og nb, skjermkort er passivt kjølt(gf2mx i øyeblikket)
    harddisken er hengt opp i strikk rett over 120mm vifta og har fått montert en svær ribbe som vifta blåser litt på!

så hvis jeg hadde fått varmen fra cpu og gpu (og kansje nb og harddisker og) så ville det blitt temmelig kjølig inni der med 2 120mm vifter(på laveste hastighet)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pumpen er fra Eheim, som er det største merket innen akvariepumper. Disse er også de mest populære blant vannkjølere ettersom de er stillegående og driftsikre.

Noen minutter med søk på nettet gav meg følgende konklusjon: Det er en Eheim Compact 300 pumpe som er brukt i den avbildede modifiseringen. Jeg vet ikke hvor denne selges, men kan sikkert skaffes gjennom en akvariebutikk. Microplex og 3dfxcool kan sikkert skaffe den de også, ettersom de selger Eheim pumper.

Se følgende sider;
    http://www.aqua-computer.de/content/pumpen.htm
    http://www.eheim.de/eheim/inhalte/in...ail_25031_ehen

For å være helt sikker kan du vel bare sende en mail til personen som har gjort denne modifiseringen. Du kan sikkert prøve forumet til Hardware også. Der er en egen avdeling for vannkjøling.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den store pumpen med blå ring jeg lurte på

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.microplex.no/product.aspx...20&mcat=14s267

er nok denne med fronten fjernet som er brukt der

forøvrig så lurer jeg på åssen 7800gtx funker uten aktiv kjøling av minnet, selv bruker jeg zalman kjølere og mist psu, og dette bråker så lite at selv tv'en i motsatt ende av rommet overdøver pc'en... ja selv takviften min bråker mer enn pc'en min.

ihvertfall når ikke raptor disken jobber, for den bråker noe grusomt, men det skal løses temmelig fort

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.microplex.no/product.aspx...30&mcat=14s267

kan selvfølgelig være denne oxo ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsa_bergen
    http://www.microplex.no/product.aspx...20&mcat=14s267

er nok denne med fronten fjernet som er brukt der

forøvrig så lurer jeg på åssen 7800gtx funker uten aktiv kjøling av minnet, selv bruker jeg zalman kjølere og mist psu, og dette bråker så lite at selv tv'en i motsatt ende av rommet overdøver pc'en... ja selv takviften min bråker mer enn pc'en min.

ihvertfall når ikke raptor disken jobber, for den bråker noe grusomt, men det skal løses temmelig fort

jess den der var det (fikk svar på meilen min til han ) han fikk fire - fem grader lavere temp med slangemodden og større pumpe sier han :shock:

takk for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsa_bergen

Noen ideer her kanskje ? http://www.polarflo.horseofiron.com/ ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ask4me2:

syns det får være grenser for hvor nervøs man skal være da!

hvis man flytter varmen fra de varmeste komponentene ut av kabinettet (cpu\gpu) og kansje vannkjøler diskene og så burde det fint hplde med en 120mm vifte på lav hastighet nede i front i tillegg til 120mm vifta i strømforsyninga!

jeg har kun 2 vifter i min maskin akkurat nå. 120mm i bigwater drar inn luft gjennom radiator nede i front(på laveste hastighet)
    og en 80mm i strømforsyningen!
    BB kjøler cpu og nb, skjermkort er passivt kjølt(gf2mx i øyeblikket)
    harddisken er hengt opp i strikk rett over 120mm vifta og har fått montert en svær ribbe som vifta blåser litt på!

så hvis jeg hadde fått varmen fra cpu og gpu (og kansje nb og harddisker og) så ville det blitt temmelig kjølig inni der med 2 120mm vifter(på laveste hastighet)
    Ja det virker kankje litt i overkant nervøst det jeg skriver, men jeg synes man skal være litt obs på problemstillingen når man bruker vannkjøling og for eksempel kobinerer med en vifteløs stømforsyning som enkelte skriver om også, at man da må sikre kjøling av andre komponenter som ikke vankjøles, men som fremdeles trenger en del luft utskifting for å "overleve" resten av komponentene.
    Er ikke redd for kjølingen med det vifte opplegget som du beskriver eXa ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jess den der var det (fikk svar på meilen min til han ) han fikk fire - fem grader lavere temp med slangemodden og større pumpe sier han :shock:

takk for hjelpen
    Finnes det noe tekst som beskriver denne modden? Bildene sier ikke allverdens synes jeg...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja det virker kankje litt i overkant nervøst det jeg skriver, men jeg synes man skal være litt obs på problemstillingen når man bruker vannkjøling og for eksempel kobinerer med en vifteløs stømforsyning som enkelte skriver om også, at man da må sikre kjøling av andre komponenter som ikke vankjøles, men som fremdeles trenger en del luft utskifting for å "overleve" resten av komponentene.
    Er ikke redd for kjølingen med det vifte opplegget som du beskriver eXa ;-)
    ja skjønner egentlig ikke helt poenget med vifteløse psuer på normale systemer, de blir jo så varme at man burde ha noen andre vifter i sitt system. da kunne jo likesågodt en av de viftene sitte i strømforsyningen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Finnes det noe tekst som beskriver denne modden? Bildene sier ikke allverdens synes jeg...
    Syns nå det var rimelig enkelt å forstå,og Nils spør jeg ikke mer enn jeg er nødt til siden jeg veit det er fryktelig mange som maser på han.

Fra mailen;
    Pumpen er en Hydor Seltz L20 (koster deg under 200) demonter bunn i reserator og derfra er det hele selvforklarende. Ta med deg reserator bunn og pumpen til en rørlegger og han fikser overgangene du trenger (kostet meg 55 kroner).
    Den eneste modifisering av pumpen som er nødvendig er at du bør kutte kragen på sugesiden litt.

HUSK; nippel merket IN etter modden blir OUT - disse skifter altså plass siden det er bare den ene vannkanalen det er slått gjenger i.

Lykke til Espen !

Nils Gjendem
    #ocshoot.no@EFnet
    Phone: xxxxxxxxxxxx

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den korte beskrivelsen holder. Av en eller annen grunn har jeg ikke sett den før nå. Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den korte beskrivelsen holder. Av en eller annen grunn har jeg ikke sett den før nå. Takk!
    Han har skrevet Hydor Seltz på det ene bildet også nå. Merkelig at ingen har tenkt på dette før ? Den svake pumpen som originalt er med er ikke mye å skryte av

Håper jeg får Hydor Seltz pumpen idag :grin:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Eheim pumpen som følger med settet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Eheim pumpen som følger med settet?
    Ja det er den vesle pumpen til venstre på http://ocshoot.no/v/Nils+Gjendem/resmoda.jpg.html som er orginal.

Fikk pumpa Hydor pumpa igår og skal skifte den når jeg kommer hjem ikveld

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da har jeg skiftet pumpe ;= 2 grader lavere temp
    + gjorde slangemodd etterpå og ga ennå to gradere lavere temp :razz:

Ikke noe veldig vitenskapelig men jeg har kjørt prime95 en time før og etter moddene og prøvd å holde lik romtemperatur. Så det hjelper definitivt å både skifte pumpe + slangemodd.

Liten vits å skifte pumpe hvis du bare kjøler cpu sier opphavsmannen - jeg kjøler skjermkort og nordside brikken.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •