HTPC eller dvd opptager

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC eller dvd opptager

Lurer litt på sikt og skaffe meg en av de to tingene men er ikke helt sikker på hva.

Kommentarer for/imot begge deler motaes med takk

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD opptaker synes jeg er bortkasta for å ta i litt
    Har ikke satt meg nå mye inn i dette emne, men priser rundt 6-8000 er for drøyt når du kan legge si 10000 på en ok htpc.

HTPC'n har fordelen av å kunne bygge ut med flere harddisker.. Så lenge pengene strekker til. Ellers så vil jeg si at funksjoner som EPG, din egen musikksamling/filmsamling fra dvd osv i samme boksen er det mest praktiske. Mulighetene virker mye større rett og slett...

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, man får flere fordeler med en htpc. Vraket en meget god dvd spiller til fordel for min nye htpc. Bildet kan jeg ikke gi noe helt sikker konklusjon på enda, men har nok ikke blitt dårligere. Lydsen synes jeg har blitt mye bedre i og med bruk av filtre. Så når jeg har fått tv tuneren til å fungere så kommer man bedre ut av en htpc så lenge man har råd til de ekstra 1000 lappene det koster. Minuset må evt være viftestøy som en opptager ikke har

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    (...)Minuset må evt være viftestøy som en opptager ikke har(...)
    Det er flere dvd-opptagere (med harddisk, vel å merke) som har en del viftestøy når de tar opp. Ikke på samme nivå som XBOX, men likevel... så alle DVD-opptagere er ikke musestille små bokser som bare står og gjør jobben sin, de har også prosessorer, harddisker og varmeutvikling å forholde seg til. Og verre skal det sikkert bli...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    DVD opptaker synes jeg er bortkasta for å ta i litt
    Har ikke satt meg nå mye inn i dette emne, men priser rundt 6-8000 er for drøyt når du kan legge si 10000 på en ok htpc.
    Netopp er jo ikke så mye forskjell i kr

Men hvordan blir bildekvaliteten kontra dvd opptakere?
    Mange litt dyre dvd opptakere kar jo ganske bra scalerings muligheter ol.

Dette kompanserer man for i en htpc med et bra skjermkort?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en riktig oppsatt htpc med ffdshow kan konkurere med ganske dyre dvd-spillere på bildekvalitet, velger du et godt tv-kort alla happauge wintv pvr 150(eller 500 hvis du vil ha to tunere) så får du ganske god kvalitet på opptakene også!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan program er det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse forvirret her nå.
    lurer på en del ting :

1: mange dvd spillere har mulighet for progresive scan via komponent eller hdmi, har man mulighet for progresive scan fra en htpc?

2: hvordan program er ffdshow, og må man ha professor utdannelse for å stille det inn?

3: Er det vanskelig å gjøre en htpc sonefri? Husker i gamle dager (da dvd omtrent var nytt) var dette å og si umulg.

På forhond takk fro all hjelp :-D

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    1: mange dvd spillere har mulighet for progresive scan via komponent eller hdmi, har man mulighet for progresive scan fra en htpc?

2: hvordan program er ffdshow, og må man ha professor utdannelse for å stille det inn?

3: Er det vanskelig å gjøre en htpc sonefri? Husker i gamle dager (da dvd omtrent var nytt) var dette å og si umulg.

På forhond takk fro all hjelp :-D
    Korte svar:
    1. PC'en kjører "alltid" progressive scan (med mindre du tweaker noe brutalt).

2. Ffdshow er et program/plugin som dekoder og bearbeider bildesignaler. Det er langt fra plug-and-play... Opplysninger om oppsett av dette osv. finner du her på forumet i andre tråder, samt i Mastiff sin htpc-guide på hw.no. Merk at Ffdshow trenger en kraftig Intel CPU for å fungere best mulig, siden den KUN bruker CPU for å gjøre jobben sin.

Hvis du vil ha noe som gir tilsvarende bildekvalitet, men som er lettere å sette opp, kan du kjøpe Nvidias PureVideo-dekoder. Denne fungerer optimalt på geforce 6-serie kort ("alle" fungerer, men 6600GT og fetere gir best bilde). Dette programmet legges bare inn, og fungerer sammen med dvd/videoavspillingsprogramvaren din. Denne aksellererer også HD, og anbefales! Merk også at du IKKE trenger en kraftig CPU (Som ffdshow) med denne løsningen, siden Purevideo utnytter GPU (på skjermkortet) i steden for CPU.

3. På en HTPC kan du kjøpe ($39) et lite verktøy som heter AnyDVD som gjør pc'en din helt sonefri plug-and-play, uten at du trenger å rote med firmware på dvd-rom osv. Mer info her: http://www.slysoft.com/en/anydvd.html. Anbefales STERKT!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skulle jeg gjort uten dere her på forumet??
    Tusen takk for fine svar Baker :-D :-D

Men nå kom det opp et par spørsmål til da:

til baker (eller alle andre som vet, men tallene tilsvarer de baker brukte)

1: dvs pc kjører progresivt på alt? til og med video via dvd programmer?

2: hvor kraftig cpu er kraftig? er nvidias pure video en gratis sak? Fungerer den med alle dvd programmer?

3: kult :-D

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    1: dvs pc kjører progresivt på alt? til og med video via dvd programmer?

2: hvor kraftig cpu er kraftig? er nvidias pure video en gratis sak? Fungerer den med alle dvd programmer?
    1: Yup, det trenger du ikke å tenke på. Bare en liten fordypning: Kjører du video som ER interlaced (fex tatt opp rett fra dv-kassetter til dvd, dvd'er med dårlig kvalitet, interlaced'e tv-sendinger osv, trenger du en software som håndterer deinterlacing (fex ffdshow, dvd-dekoder software som fex Purevideo osv) "Alle" dvd-dekoder software'r gjør dette på dvd'er. Skal du kjøre tv-kort og bli kvitt interlacing bør dette være av en viss kvalitet, og helst ha mpeg2-encoder/dekoder på kortet (som f.eks. alle Windows Media-center kompatible kort har). Happauge sine PVR1250/500 anbefales.

2a. "Kraftig" ifm. ffdshow er P4 3 ghz og oppover, men helst mer. Spørs på hva slags video du skal dekode og behandle. Snakker vi 1080i som skal gjøres progressivt osv. mener jeg å ha lest 3.4ghz og oppover, men dette er jeg ikke racer på...

2b. Purevideo kan kjøpes fra Nvidia sine nettsider, og er ikke veldig kostbar ($20-$50, avhengig av om du trenger dekoding av lyd internt på pc'en, eller om forsterkeren din gjør dette for deg. Kjører du digital ut, kan du kjøpe "bronze" utgaven til $20.) Du kan også laste ned en 30 dagers testversjon for å se om det gjør susen her: http://www.nvidia.com/object/dvd_dec...185-trial.html

Tvi tvi!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Happauge sine PVR1250? Du mener ikke 150?

Så så lenge reciveren min koder om DD/DTS signalene trenger jeg ikke den heftigeste pakka på nvidia pure video?

Så med nvidia går det greit å bygge en grei pc av eks amd semptron cpu, sette inn et 6600 kort eller høyrer og kjøre bra video/dvd?

Hva med tv sendinger via tvkort (direkte fra kabel eks)?
    har pure video/ffdshow noen innvirkning på "direktesente" tv sendinger?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det gikk litt kjapt i sted, mener selvsagt 150

>> Så så lenge reciveren min koder om DD/DTS signalene trenger jeg ikke den heftigeste pakka på nvidia pure video?
    Yep. Det er den eneste forskjellen (dekoding av audio altså).

>> Så med nvidia går det greit å bygge en grei pc av eks amd semptron cpu, sette inn et 6600 kort eller høyrer og kjøre bra video/dvd?
    Hmm.. akkurat sempron ville jeg kanskje vært litt forsiktig med, men de billigste athlon 64 eller p4 cpu'ene duger i massevis.

>> Hva med tv sendinger via tvkort (direkte fra kabel eks)? har pure video/ffdshow noen innvirkning på "direktesente" tv sendinger?
    Purevideo brukes også på disse etter det jeg husker. Om ikke annet til deinterlacing osv, det har i alle fall JEG ikke problemer med (kjører MCE05).

Ffdshow kan definitivt settes opp til å behandle video input. Så da kan den nok både deinterlace og evt. gjøre andre hyggelige ting som forbedrer bildet. Men jeg er langt fra autoriteten på Ffdshow...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde nå og koøle min standar xp pc til tv`n, hvordand et gikk kan dere lese her, finner jeg ingen løsning på dette, så heller det heller over på dvd hdd opptaker.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk i manualen til tv'en hva slags oppløsninger den støtter fra PC. En del tv'er har ikke samme oppløsning inn på dvi som panelet på skjermen.

JEG synes dette er hårreisende; for meg er tv'en mer en "dataskjerm" enn noe annet, så en tv som ikke støtter dette er fullstendig utelukket fra mitt ståsted. Men hvis man allerede har kjøpt tv'en...

Du får altså "nesten" full skjerm ved å stille 1360x768, eller hva ble egentlig konklusjonen i den forrige tråden, har du fått prøvd det siste tipset du fikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full skjerm får jeg, men en del vises ikke, på en måte havner litt av bildet utenfor det som vises. Dette forandrer seg ikke ved å endre oppløsningen, hverken opp eller ned.

I malualen står det at tv`n støtter full oppløsning i såkalt pc-modus (1366*768) og med liten skrift står det at den ikke støtter pc modus over dvi.
    med vi ut fra pc og hdmi inn på tv får jeg litt under (1300*720 ca) eller over (noe*1024ca)
    Tv`n har ikke dvi inn.

Muligens at såkalt pc-modus bare støttes over d-sub(vga), tv`n har det inn også.

Har ikke prøvd det tipset jeg fikk i den andre tråden enda, tenkte jeg skulle prøve meg på det i helgen +d-sub.

Vist jeg ikke får noe greie på det så dropper jeg hele htpc saken, kjøper en denon 1920 til tv`n og tvkort til den pc`n jeg har i dag.

denon 1920 har jo det meste av scaleringer og utganger og er bra vist jeg har forstått det riktig.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg prøvd å få bilde via VGA-inngangen. Det er det "nestebeste" etter DVI, og gir uansett et veldig bra bilde fra pc'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd vga inngangen også, å da står det bare på tv`n "støtter ikke modus". Prøvde også å koble til via dvi, endre oppløsning til 800*600 også tilbake til vga, men samme melding. Mulig det blir noe krøll ut av pc, siden jeg bare har dvi ut¨å brukte en dvi-vga overgang før vga kabelen.

Nå er det ikke lenge før jeg dropper hele prosjektet pc på tv og heller prøver en denon 1920.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •