Hvordan få DTS/Dolby Digital på HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få DTS/Dolby Digital på HTPC?

Har sjekket litt rundt og coax/optisk er jo ikke til å oppdrive på lydkort, og spdif er jo håpløst, får ikke overganger. Hvordan skal jeg da få digital lyd ut og hvilket lydkort bør jeg gå for i 1000kroners klassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

"..S/PDIF or S/P-DIF stands for Sony/Philips Digital Interconnect Format, also IEC 958 type II, part of IEC-60958. It is a collection of hardware and low-level protocol specifications for carrying PCM stereo digital audio signals between devices and stereo components.

S/P-DIF is a consumer version of the standard known as AES/EBU; it provides small differences in the protocol and requires less expensive hardware.

The "S/PDIF" specifications allow several different types of cables and connectors which must match the device being used. Key words for the electrical type are "coaxial" and "RCA jack." The other type is called "optical" with the word "TOSLINK" often used, or less-often, EIAJ. Adaptors do exist to convert the coaxial RCA Jack S/PDIF to the optical TOSLINK S/PDIF and vice versa (though most individual adaptors are one-way only). All require some sort of external power supply. The "optical" version is suitable for several applications because of its immunity to electrical noise.."

Så hvilken digital utgang er det du etterspør om du ikke skal ha spdif? Såvidt jeg vet har alle konsument-lydkort som har digital lydutgang, spdif. Videre finner du spdif på alt fra hovedkort til billige lydkort under 500,-

mvh
    Knut Inge

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du mener med tittelen din. Er det slik at du skal bruke lydkortet som DAC? Teksten under sikter mer i retning av å kjøre signalet digitalt ut, og da antar jeg det er til en forsterker med DAC.. eller..?

Det finnes mange lydkort med digitalutganger. Har også en god del som kan kjøre DD/DTS ut analogt.

Blir lettere å hjelpe deg med en anbefaling hvis du kan presisere ovennevnte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg først og fremst var å få digital lyd fra min pc til en Pioneer vsx-ax2av. Har en mitsubishi HC3000 projektor som kan kjøre i hd, så var først å fremst for å kjøre hd film fra pc til projektor og få digital lyd ut fra PC'en. På mitt integrerte lydkort ar jeg ikke digital ut, så jeg må gå till innkjøp av et nytt lydkort for å få til dette.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312203&cks=PRL

Ikke verdens beste kort. Ikke spes dyrt. Har jo en hel drøss analoge utganger du ikke trenger da, men digital utgang er på plass.

Personlig erfaring er at kvalitetsforskjellen på s/pdif fra dyre til billige lydkort ikke er verdt å betale for. Men det er selvsagt rent subjektivt fra min side.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha flerkanals lyd digitalt fra pc til forsterker utenom DD/DTS passtrough fra DVD, så må du ha et lydkort som har Dolby Digital-enkoder, det er bare et par lydkort som har det, nemlig nvidia soundstorm (ikke i salg lenger) og X-Mystique 7.1, ellers tror jeg ffdshow kan kjøre ut lyd i AC3, men jeg har ikke testet dette selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Leste litt på komplett og kom over dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312204&cks=SPK
    ser ikke så aller verst ut, og den skal ha de tilkoblingene jeg trenger. Blir nok dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •