Hvor vanskelig er dette å få til? Og blir det veldig dyrt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Yrjan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor vanskelig er dette å få til? Og blir det veldig dyrt?

Having all home theater components in one box allows for a much higher degree of automation between different devices. For example, (using the right components) a motion detector might be set up to look for motion only during DVD or TV playback. If motion is detected it might automatically pause the movie/TV, turn up the lights, and play intermission music until the person returns from the bathroom
    Leste dette et sted og lurer på om det er vanskelig å få til. Blir det dyrt? Noen som har prøvd noe lignende? Hva trenger man egentlig av utstyr? Kun en HTPC pg en "motion detector" + programvare til HTPC-en?

Takk for alle svar :grin:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ut som en stilig, men potensielt irriterende finesse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det hørtes ut som en stilig, men potensielt irriterende finesse.
    Egentlig enig. Men det jeg egentlig lurer mest på er hvordan man kan styre lys gjennom en HTPC. Noen som vet?

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yrjan
    Egentlig enig. Men det jeg egentlig lurer mest på er hvordan man kan styre lys gjennom en HTPC. Noen som vet?
    Du får kjøpt ( blant andre) noe som heter moeller x comfort som er en trådløs greie, Du får kjøpt en modul som kobles rett til pc ( usb inngang) og med den kan man styre ALT gjennom pc`en.. egentlig et lett sender mottaler prinsipp..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Du får kjøpt ( blant andre) noe som heter moeller x comfort som er en trådløs greie, Du får kjøpt en modul som kobles rett til pc ( usb inngang) og med den kan man styre ALT gjennom pc`en.. egentlig et lett sender mottaler prinsipp..
    Link? Følger det med programvare da eller må man kjøpe det utenom?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hint: Søk litt på X10.

Egen protokoll for kommunikasjon mellom såkalte "Home Automation" produkter.
    Er ofte litt dyrere enn de billigste ukjente produktene, men fordelen er at du kan kjøpe fra forskjellige produsenter og det vil fremdeles fungere sammen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yrjan
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Link? Følger det med programvare da eller må man kjøpe det utenom?
    Jeg er også interessert i info om denne USB-saken.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elkomatic

elkomatic er en av "mercedesene" på denne fronten , men det koster skjorta. og det krever en bus(2leder) mellom alle enheter som skal styres. Her får du programvare og GSM moduler og det aller meste du dskulle kunne tenke deg av muligheter, hda kjøper man relemoduler som mottar signaler fra diverse enheter, og du setter opp akkurat den funksjonen du vil ha på annet tilknyttet utstyr. Feks. at lys i gangen dimmer seg opp fra 20 til 50%, og toalettbelysningen øker opptil 80% for så å slå seg automatisk av når du starter filmen igjen. Kan ha mye moro med slik . Men et komplett anlegg til et hus overstiger fort en småheftig hjemmekino..... f.eks. 100 000.-

http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webo...name=Produkter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det selges et system som heter X10 på en side som heter
    www.smarthus.info (det selges også andre steder). Dette er brytere/lampemoduler som kommuniserer med signaler over strømnettet. Det finnes en pc-modul som gjør at en pc kan motta og sende slike signaler til strømnettet.

Har kjøpt en slik startpakke, og har hatt min andel av problemer med system. Saken er at hele greia er svært ustabil, noen ganger kommer signalene frem (slik at lyset går av/på) og andre ganger når det ikke frem. Dette skyldes antakelig støy på strømnettet, forårsaket av et eller annet apparat som hindrer signalet i å nå frem. Dette signalet kommer antaklig fra en av mine naboer. Det er mulig å kjøpe enheter som "isolerer" ut støygenererende apparater, men har ikke forsøkt med dette selv. Hvor mye støy som finnes i nettet og hvor stabilt det fungerer varierer fra sted til sted, mange opplever at det fungerer helt utmerket.

Eldre strømsystemer som benytter 3 faser (eller noe sånn) vil man ikke kunne kommunisere mellom fasene uten spesielle moduler som må monteres i sikringsskapet av elektriker. Nyere strømsystemer har normalt ikke 3 faser.

Når det gjelder bevegelses-sensoren som selges (har kjøpt denne også) så opplever jeg at den ikke er spesiel sensistiv, og at man ofte kan gå gjennom rommet uten at det registeres av sensoren.

Jeg er i startfasen på eksperimenteringen, så noen konklusjon er for tidlig å trekke, men for min del var det ikke akkurat plug-and-play, iallefall.

Det finnes også konkurrerende systemer til X10, som er av nyere dato, med større signal-styrke og raskere overføring (så du reduserer tregheten fra du trykker til det faktisk skjer noe med lyset) og 2-veis kommunikasjon. UPB (Universial Power Bus) tror jeg det heter, men har ikke sett det til salgs i norge noe sted.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •