Har hjemmekinoen din en HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Yrjan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant Topic.. hadde kanskje gjort seg bedre som Poll?

Anyway, jeg har ikke mindre enn 2 stk HTPC :-?, en til daglig bruk, og en til "eksperimentering" Det varierer litt hvilken av dem som er "til daglig bruk"; pga. kone og barn som insisterer på å se tv til alle døgnets tider, må man nesten ha en "innbyttemodell"

Newcomer Yrjan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Interessant Topic.. hadde kanskje gjort seg bedre som Poll?
    Tror jeg drev å surra med pollen mens du skrev innlegget ditt :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Korte svaret på "Har hjemmekinoen din en HTPC? "er vel for min del Ja.

Det litt lenger svaret er vel :
    Har kombinert PC rom og hjemmekino, så det har i den siste tiden vært en en PC tilkobblet projektoren og surround receiveren klar for å spille av den siste nedlastede HD filmen.

Til DVD avspilling benytter jeg enn så lenge en Momitsu V880dx DVD spiller, så slipper jeg både litt kjølevifte støy og knoting med de beste oppskalerings filterene på "HTPC"en. Kommer nok til å gradvis følge uviklingen hardware messig for PCen og oppgradere etter hvert, men den absolutte drømmen for fremtiden er å kjøpe en skikkelig extern Scaler av typen Crystalio, Dragonfly eller lignende, kombinert med en SDI modifisert DVD spiller og en eller annen HD DVD/ Blu Ray spiller når disse en gang kommer, og man kan få overført et RGBHV signal inn til Barcoen....

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte inn komponenter og satte sammen en HTPC for å kjøre WMC men ble så utrolig skuffet. Nå står den i kjlleren som pc2. XBOX med XBmc er mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe
    Jeg kjøpte inn komponenter og satte sammen en HTPC for å kjøre WMC men ble så utrolig skuffet. Nå står den i kjlleren som pc2. XBOX med XBmc er mye bedre.
    Jeg har også kjøpt meg HTPC, og kastet dermed ut Xboxen til fordel for dette nye vidunderet.
    14 dager med banning, og litt kos så er faktisk Xboksen tilbake i skapet. Der skal den bli, lenge for den er helt suveren.
    Her hjemme skal alle kunne starte en film, se bilder eller høre på musikk og da nytter det ikke med en MCE som ikke kan lese ditt og ikke finner datt.

Men jeg gir ikke opp HTPC drømmen. Og håper dette forume vil hjelpe oss frem til den ultimate underholdningsmaskinen som vi streber etter.

Hilsen KAN

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er win mce virkele så gale? sitter her med tankene på å bygge htpc(til salg i større kvanta) og har mest lyst til å satse på meedio men pga sjefen min så må eg prøve meg på WinMCE først. tanken var å lage ein boks som kun betjenese med fjernkontroll fra sofaen og viss filer trengst å overføre frå ein annan pc så skulle det vere ftp server på htpcen (nett som xbox) og realvnc for å stille inn på ting... men sida eg er pålagt å prøve meg på WinMCE først kan eg vel gløyme mesteparten. likar ikkje tanken av htpc der ein treng tastatur for å bruke den. kven gidder å bruke prosjektor eller tv til å lese mail surfe på nettet? det hadde ikkje eg gidda i alle fall... har stemt på at eg skal bygge. brukar for tiden min stasjonære som pga rom løysningen står rett att med tven...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker HTPC. Bruker den også som vanlig PC som jeg surfer på (når jeg surfer på PJ) ,men jeg surfer mindre og mindre på PJ`en pga at jeg ikke har lyst til å kjøpe ny pære =). Men den blir nok brukt 5-8timer dagen uansett siden. Bruker Windows XP med my HTPC ,men synes det er greit å bruke den som en vanlig PC som kun spiller av uten å bruke noe fancy HTPC programvare.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en egen PC som kun brukes til hjemmekinoen, dvs. som DVD- og musikkavspiller. Bruker Zoom Player med ffdshow/dscaler, Jriver Media Center til musikk, og netremote på PDA til å styre dette.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med programvare fra store selskaper er at de som regel bare støtter sine egne formater. Tar MCE ogg, atrac eller aac?

For å svare trådstarter har jeg en PC som er helt grei å spille av DVD på, men jeg er usikker på lydkortet. Vil ethvert lydkort med digital ut kunne overføre DD/DTS?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Vil ethvert lydkort med digital ut kunne overføre DD/DTS?
    Yup, som regel. Man setter på "digital pass-through" i driverne og evt. dvd-dekodersoftware'n, og da går signalene ukodet ut. Da kan det forsåvidt være det samme hva slags lydkort man har... billig/dyrt, whatever Kjekt sånn sett, det er derfor mange bare bruker det integrerte lydkortet på hovedkortet, så lenge det har digital ut.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

digital ut

den siste kommentaren om at alt som skal til er digital passtrough, føler jeg at trenger litt korreksjon..

Jeg har iallefall kommet til den konklusjon at Via mini-ITX hovedkort overhode ikke tilfredstiller mine krav til lydkvalitet. Problemet er at Via sine mini hovedkort oppsampler kildesignalene til 48KHz.. Dvs. at DVD funker fint (DVD er 48KHz i utgangspunktet), men CD og MP3 funker elendig.. Lydkortet prøver å oppsample fra 44.1KHz til 48KHz, men klarer ikke dette på god nok måte..

Så kortversjonen er at ikke alle lydkort er gode nok på digital heller... :-(

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en pc som får duge som "htpc" enn så lenge.. Har det som trengs av hardware og software. P4 3,2Ghz, 1GB ram, GeForce 6200, zoomplayer osv..
    Dette er samme pc som jeg surfer og laster med.. Ikke optimalt.
    Noen ordentlig htpc dukker vel opp til våren, når andre viktigere ting er kjøpt inn

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Problemet er at Via sine mini hovedkort oppsampler kildesignalene til 48KHz..
    Tillater meg å være enig men uenig

Bedrives det oppsampling er det pr. def. ikke digital pass-through. Ved en pass-through skal det ikke tukles med signalene, det være seg frekvensomforming eller dekoding eller andre ting.

Det blir som med overføring av data fra harddisken til hovedkortet; de SKAL gå urørte, ellers blir det krøll.

Det burde da kunne stilles inn på VIA kortene at det ikke skal foretas oppsampling?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt samme htpc nå i 2 år. Først på en Sanyo Z2 og nå det siste året på Barco 800.

Foruten å spille av dvd film bruker jeg også htpc'en til å se på tv med da den har tv-kort - det funker meget bra.

Skal skaffe meg scaler med tiden for å kunne se Xbox 360 på en ordentlig måte på Barco'en.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke meningen å gå off-topic her, men et kort svar til deg "Baker"..

VIa har tydeligvis bestemt at all spdif lyd skal sendes som et 48KHz signal, og da har du jo forsovidt rett i at det ikke er "ekte passtrough". Og jeg har sjekket grundig, uten å finne antydning til løsning.. I et utenlandsk forum, hadde noen fått svar fra VIA's kundeservice, med kommentaren at VIA's ingeniører mente lyden var bra nok...????
    Ekstra ille er det jo at VIA markedsfører disse hovedkortene som ideelle i HTPC sammenheng..
    Men poenget er at en bør sjekke kvaliteten, på det produktet man skal kjøpe, selv. Det er jo ikke alltid at produsentene oppgir de mest objektive fakta..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke HTPC, men har planer om å bygge en selv med tida..Det blir jo helt værst bilde da..Men hvordan blir lydkvaliteten på det du får ut?? Har hørt noen som har en slik PC, bildet blir bra ja, men lyden var det verre med..!!!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kjører lyden digitalt ut av HTPCen din ser jeg vel ikke at lyden skal bli noe værre enn ved bruk av en vanlig dvdspiller, ikke bedre heller, men faktisk ganske lik. Det som noen opplever er at bilde/lyd kan være ute av sync iforhold til hverandre gjerne da pga litt mye etterprosessering av bilde. Men det finnes løsninger for dette også. HTPC blir uansett ikke så plug and play som en standalone spiller, men det sier seg jo selv.

mvh
    PT

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital ut fra (HT)PC er ikke alltid bit-perfect. Mange hovedkort bruker AC97 som resampler alt og ødelegger, samt at Windows Kmixer gjør det samme. Beste løsningen er å kjøpe et billig lydkort (med riktig chip) med digital ut (S/PDIF, optisk eller coax) og bruke ASIO/kernel streaming.

Mer info:
    HTPCnews Sound Cards and Codecs
    Relevant AVSforum-tråd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •