Hvilket lydkort for best mulig lydkvalitet på stereoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket lydkort for best mulig lydkvalitet på stereoanlegg?

Har planer om å bruke pcen til "mediasenter" og legge inn cd-platene mine på harddisk, men stilller relativt høye krav til lydgjengivelsen. Er litt skeptisk til å bruke pc som lydkilde, men hadde vært spennende å prøve

Foreløpig har jeg en analog stereoforsterker, men har lekt med tanken om å bytte til Tact/Lyngdorf 2200 digitalforsterker etterhvert. Jeg er ute etter et lydkort til en anstendig pris som gir best mulig lydkvalitet i vanlig stereo kjørt analogt fra pcen til forsterkeren i første omgang.

Har sett litt på disse, men blir ikke helt klok på hva som egner seg best:

http://www.m-audio.com/products/en_u...e192-main.html

http://www.m-audio.com/products/en_u...2496-main.html

http://www.m-audio.com/products/en_u...on71-main.html

Forslag og tips mottas med takk

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er ikke hva jeg ser som anstendig, men Lynx er vel noe av de bedre kortene man får. En lynx two B (surround) til salgs på avtorget:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=all&mypage=1

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var jo solgt. Prisen var kanskje litt i overkant ja

Noen som vet om det er noen lydmessig forskjell på M-audio kortene, bortsett fra muligheten til å kjøre surround på det siste?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Onkyo sine lydkort da? Ser ganske så fine ut på bilder

Mange lydkort som er vurdert på head-fi-forumet

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjalmarjalla: Du leter definitivt på riktig sted. Lydkort til profesjonell musikkproduksjon er de klart beste til hifi bruk på generelt grunnlag (finnes selvsagt unntak i begge leire ).

For å finne lydkortet som passer best for deg, bør du forøvrig finne et som matcher inngangene på forsterkeren din best mulig, slik at kablingen blir optimal. Glem minijack-baserte lydkort. De fleste "vanlige" forsterkere har phono-innganger for analog lyd, og da vil jeg absolutt anbefale de som har dette. Vet at noen mere high-end forsterkere og sånt kjører balanserte innganger osv; det har jeg for å være ærlig ikke satt meg spesielt inn i...

Vil vel sånn i utgangspunktet si at f.eks. M-audio Audiophile-serien er perfekt til high-end stereo-gjengivelse, mens f.eks. Delta 66 osv må til om du skal ha mulighet for å f.eks. dekode DD/DTS på pc'en og sende ut diskrét 5.1. (Må jo ha 6 separate utganger eller flere).

Hvis du gir litt mer info om hva slags utstyr dette skal kobles til; om du gjør det kan jeg gjerne anbefale mer konkrete løsninger.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mystique 7.1 elns er det vel et kort som heter, har DD5.1 output fra alle kilder (DICE), og kan også kjøre vanlig 2kanals PCM for ren musikk...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.soundonsound.com/sos/mar0...iophile192.htm

Audioohile 192 har som artikkelen sier bedre DAC/ADC enn det eldre 2496 kortet.

Tekniske spesifikasjoner på kortet er hvertfall meget bra.

Dynamic range: 113dBA (A-D), 109dBA (D-A).
    Frequency response: ±0.5dB, 20Hz to 80kHz at 192kHz sample rate.
    THD + noise: 0.0006 percent (inputs), 0.0023 percent (outputs).

Lurer faktisk på om jeg skal ha meg et selv til frekvenskalibrering, men pris begynner å nærme seg en Phonic PAA2/PAA3.. :-)

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ESI Juli@, Lynx Two, div. M-Audio, E-MU 1212 eller 0404, div. RME.. listen er lang. I tillegg skal visstnok også de nyeste X-fi kortene fra Creative være svært gode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Procom har nå kampanjepris på ESI Juli@, 995,-!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tips

Baker: Forsterkeren har kun vanlige phono-innganger, men jeg vil muligens etterhvert bytte den ut med en forsterker som har mulighet for digital coax-inngang. Derfor kunne det være kjekt å finne et kort som både hadde RCA/Phoho utganger og en digital coax utgang. Innganger og andre finnesser er ikke nødvendig til mitt bruk

Foreløpig står pcen ca 5 meter unna forsterkeren så kablene blir jo nokså lange. Mulig at jeg etterhvert plasserer pcen nærmere.

epifant: Synes det ESI Juli@ kortet så interessant ut. Ihvertfall med tanke på utganger. Hmmm, kanskje det er noe å satse på?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten en test på Esi Juli@-kortet:

http://www.digit-life.com/articles2/...lia/index.html

Til kr 995,- må det vel være et kupp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøre digitalt ut fra pc. Koble denne inn på en ekstern DA-konverter før forsterkeren din?
    Det har jeg tenkt til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjalmarjalla skriver jo at han har planer om å investere i en Tact etterhvert. Jeg er enig i at digital ut fra lydkortet inn på en god DAC antakeligvis vil være den "beste" løsningen, men i første omgang får man følge trådstarters rammebetingelser.

Dersom det ikke vil bli aktuelt å kjøpe et annet lydkort når Tacten evt. kommer i hus, vil det jo være lurt å velge et lydkort som har både gode analogutganger og digitalutgang

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juli@ er et bra kort, så lenge du bare skal kjøre ut stereo. 4 utganger blir litt lite til surround...

Men hvis det er som du sier, og at du etterhvert skal kjøre lyden digitalt uansett, ville jeg ikke giddet å kjøpt et dyrt lydkort med påkostede analoge utganger, om du senere ikke kommer til å bruke det. Med mindre du får noe særlig for det brukt, da

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mitt Juli@ lydkort idag og spenningen var stor da jeg koblet det opp. Og FOR en forbedring i forhold til lydkortet som er integrert på hovedkortet!!! Og det med 10 m lakrissnører via analog utgang

Lyden åpnet seg opp, detaljer som før var umulig å høre "åpenbarte" seg, dynamikken ble mye bedre, bassgjengivelsen dypere,kraftigere og mer kontant, stereoperspektivet mye bredere, mer luft rundt instrumentene osv.

Kanonbra stereolyd så langt. Må få tak i noen bedre kabler på ca 7m enn den svarte Elkjøp-lakrisen til 129,- kr for 10 m. Noen som vet om noen som ikke koster allverden, men som er av bra kvalitet?

Newcomer Yogi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Fikk mitt Juli@ lydkort idag og spenningen var stor da jeg koblet det opp. Og FOR en forbedring i forhold til lydkortet som er integrert på hovedkortet!!! Og det med 10 m lakrissnører via analog utgang

Lyden åpnet seg opp, detaljer som før var umulig å høre "åpenbarte" seg, dynamikken ble mye bedre, bassgjengivelsen dypere,kraftigere og mer kontant, stereoperspektivet mye bredere, mer luft rundt instrumentene osv.

Kanonbra stereolyd så langt. Må få tak i noen bedre kabler på ca 7m enn den svarte Elkjøp-lakrisen til 129,- kr for 10 m. Noen som vet om noen som ikke koster allverden, men som er av bra kvalitet?
    Så gøy å høre! :-) Jeg fikk mitt Juli@ kort i går, men har ikke fått koblet det opp ennå. Venter på en HTPC som kommer i posten til uken.

Hva slags cd/dvd spiller har du brukt, og hvordan låter det i forhold til den?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon 3910 dvdspiller som låter ganske bra. Har ikke sammenlignet direkte, må få byttet ut de tynne "jalla"-kablene som går mellom pcen og forsterkeren først. Men førsteinntrykket på f.eks Kings of konvenience med signal fra pcen var meget bra. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var fra cd-plata

Newcomer Yogi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, jeg gleder meg. Jeg bruker en Denon dvd-2800 nå og har alltid syntes den kan være litt for slank i lyden på musikk. Likte spesielt det du sa om bassen, som jeg savner litt av nå.

Når det gjelder kabler kan jeg anbefale http://signalcable.com. Jeg bruker nå et par 1m silver resolution signalkabler, og er kjempefornøyd. 7 meter av denne blir kanskje litt dyr.. Men 7 meter av Analog two får man vel til rundt tusen etter mine beregninger, eller analog one til rundt 6-700. Du finner en test av analog two her: http://www.stereotimes.com/acc020204.shtm

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt meg lydkort til pcn.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&cks=PRL
    Det ble betydlig bedre! bruker minijack, men skal bruke optisk etterhvert.

og så lester jeg litt om Juli@ kortet. spørsmålet er jeg skal kvitte meg med nye og satse på dette? Spiller kun mp3 (192kb eller VBR) fra pcen kortet skal stå i, og selvfølgelig bare stereo. Noen som har litt tanker rundt dette?

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette ikke hører hjemme i denne tråden, men sliter litt med digitale utgangene på mitt surround kort. Får en lav "klikk" lyd kun i venstre bakhøytaler når jeg bytter vinduer eller 1 sekund etter det har blitt spilt av en lyd.

Tror dere dette er et problem med lydkort eller forsterker?

Beklager hvis det ikke hører hjemme her...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •