Hvilket lydkort for best mulig lydkvalitet på stereoanlegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @Hjalmarjalla: Hva med Supra DAC eller EFF-I? Skal ha meget bra forhold mellom kvalitet, lyd og pris

@Poppius og manfred: tror det er best om dere oppretter egne tråder, men dersom ikke trådstarter gjør noe av det er det jo ok

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    epifant:
    Ikke for å være frekk, men jeg tror kanskje spm mitt er relevant i denne tråden
    Det går jo ut på hvilket lydkort som er best til steroanlegget om man ikke bruker CD eller SACD, men kun mp3, (i mitt tilfelle) Ettersom bittelitt kvalitet kan gå tapt ved komprimering (jeg hører iof ikke forskjell) lurer jeg bare på om det er noe poeng å legge 1000 framfor 200 kr på ett lydkort.. Noen som vet?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal spille mye komprimerte filer (mp3 osv) anbefaler jeg faktisk Creative sine nye lydkort (X-fi - serien, ta helst det billigste om du bare skal spille musikk, og ikke dataspill eller om du skal LAGE musikk). Grunnen til anbefalingen er at driverne og hardwaren kan settes opp for å "pynte" veldig på mp3'ene, slik at ikke kompresjonsartefakter osv. blir så hørbare. Jeg hørte stor forskjell på mitt gamle Audigy 2 og en kamerat sitt X-fi med samme hodetelefoner.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baker:
    Takker for svar. Kun musikk her. Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg akkurat kjøpte TerraTec SoundSystem Aureon 5.1, men ble litt i tvil kontra mye dyrere kort.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Har akkurat kjøpt meg lydkort til pcn.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&cks=PRL
    Det ble betydlig bedre! bruker minijack, men skal bruke optisk etterhvert.

og så lester jeg litt om Juli@ kortet. spørsmålet er jeg skal kvitte meg med nye og satse på dette? Spiller kun mp3 (192kb eller VBR) fra pcen kortet skal stå i, og selvfølgelig bare stereo. Noen som har litt tanker rundt dette?
    Det kommer vel helt an på hvor kresen du er på lydkvalitet. Jeg opplevde ihvertfall en enorm forskjell på det interne lydkortet på hovedkortet og Juli@-kortet. Selv med mp3 (192kb og oppover) var det utrolig åpen og luftig lyd med dette kortet. Jeg kjører kun i stereo direkte til forsterkeren og over stereoanlegget. Har ganske dyre høyttalere så jeg er nok det man kan kalle opptatt av lydkvalitet. Dersom du skal kjøre det på vanlige pc-høyttalere tror jeg ikke det er verdt å bytte.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det kommer vel helt an på hvor kresen du er på lydkvalitet. Jeg opplevde ihvertfall en enorm forskjell på det interne lydkortet på hovedkortet og Juli@-kortet. Selv med mp3 (192kb og oppover) var det utrolig åpen og luftig lyd med dette kortet. Jeg kjører kun i stereo direkte til forsterkeren og over stereoanlegget. Har ganske dyre høyttalere så jeg er nok det man kan kalle opptatt av lydkvalitet. Dersom du skal kjøre det på vanlige pc-høyttalere tror jeg ikke det er verdt å bytte.
    Jeg opplever stor forskjell på de interne kortet til det jeg byttet til. Men spørsmålet var bare om jeg ville høre noe forskjell med ett dyrere kort. Står litt tvilende til dette. Ettersom det kun er mp3 som blir spilt.
    Bruker QLN høyalerene mine. Havner vel i nedre mellomklassen ett sted. (spørs hvordan man ser det )

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring:

Hvis man har et high-end lydkort og high-end forsterker/høyttalere (fex M-audio lydkort, Marantz forsterker osv), høres man ekstra godt at låtene er Mp3-enkodet. Dette blir nesten irriterende. Da jeg kjørte mine Beyerdynamic BT-150 på mp3-spillern min tok det ikke lang tid før jeg måtte begynne å kjøre HØY bitrate filer (256), det ble FOR merkbart på 160/192 (okay, så er jeg kanskje pirkete, men noen må jo være det). 128 var ren TORTUR (Men det er det vel knapt noen som er unenige i )

På et "kjipere" anlegg er dette mindre merkbart. Så man bør egentlig gjøre en liten innsats for at ikke mp3'ene skal låte kjipt, og da mener JEG at det er bedre med et lydkort som pynter litt på mp3'ene (gjør jo ikke det på lyder ellers), i steden for å "avsløre" dem på det groveste

Bare min mening.

MEN: "Good shit in, good shit out". Og ellers, bare "shit in, shit out"
    (Noen foretrekker "garbage in, garbage out", men det tar lenger tid å si, og låter ikke like kult )

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Siden tittelen på tråden indikerer et høyest mulig lydkvalitet er målet (innen rimelighetens grenser), er vel ukomprimert lyd like greit? Med dagens harddiskpriser kan man vel bare rippe direkte fra CD-er? Laster man ned mp3 så gjør man jo det, men jo mindre komprimering, jo bedre er det vel?

Hovedspørsmål 1: Er det noen som har et tips om hvilke(t) lydkort som matcher f.eks. Marantz 5001 eller Cambridge 640 v2?

Hovedspørsmål 2: Dersom man lagrer CD-er ukomprimert på en harddisk (evt. spiller av fra en CD-spiller) og kjører digitalt til forsterkeren, så er det jo D/A-konverteren i forsterkeren som har mest å si for lyden, er det ikke?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Siden tittelen på tråden indikerer et høyest mulig lydkvalitet er målet (innen rimelighetens grenser), er vel ukomprimert lyd like greit? Med dagens harddiskpriser kan man vel bare rippe direkte fra CD-er? Laster man ned mp3 så gjør man jo det, men jo mindre komprimering, jo bedre er det vel?

Hovedspørsmål 2: Dersom man lagrer CD-er ukomprimert på en harddisk (evt. spiller av fra en CD-spiller) og kjører digitalt til forsterkeren, så er det jo D/A-konverteren i forsterkeren som har mest å si for lyden, er det ikke?
    Planen min var å rippe cd-samlingen og legge inn på harddisk ukomprimert, da mp3-filer ikke låter like bra som ukomprimert på mitt anlegg, selv med 320 bitrate Etterhvert så jeg for meg å teste en Tact 2200 med digital overføring fra pcen, og da skjer jo D/A-konverteringen i Tacten. Regner med at den har bedre D/A-konvertering enn et lydkort til 1000,- kr, men det vil jo vise seg

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Jeg opplever stor forskjell på de interne kortet til det jeg byttet til. Men spørsmålet var bare om jeg ville høre noe forskjell med ett dyrere kort. Står litt tvilende til dette. Ettersom det kun er mp3 som blir spilt.
    Bruker QLN høyalerene mine. Havner vel i nedre mellomklassen ett sted. (spørs hvordan man ser det )
    Det er vel bare en måte å finne det ut på

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Jo, det blir vel omtrent det ENESTE som kan påvirke lyden. Med mindre man er en forvirra "kabelfantast" som tror at det lønner seg å bytte til harddiskkabler i ekte gull og sånt Men så lenge signalbanen er 100% digital og det ikke er noe "jitter" inne i bildet (som fra cd-drivverk osv), blir det ikke noe "tukling" før signalet havner i forsterker.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Godt poeng det med kabelfantasteri. Jobber selv i kabelbransjen (ikke høyttalerkabler, men andre typer kobberkabler) og kan ikke annet enn le av mesteparten av det som sies og skrives om kabler, jeg har lyst til å komme med en skikkelig utbrodering en gang jeg orker, men det får bli i egen/annen tråd.

PS. Kan det ikke bli jitter fra en harddisk? Eneste jiitterfrie er vel flash-minne? Her er jeg på tynn is, så hjelp mottas med takk.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med jitter mener "data som leses, som potensielt inneholder feil, som må korrigeres v.hj.a software", er det nok ikke det. Når jeg lagrer en fil på min harddisk, ville jeg bli p!ssed off om bare étt tegn var lagret feil (driver med webdesign, så kildekoden må være perfekt). Det skjer jo normalt ikke, så dette blir litt annerledes enn med cd'er der det leses musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilraten fra en harddisk er vel forsvinnende liten.

En pc kan likevel ha andre fallgruber. Sjekk at du har bitperfekt avspilling (at ikke windows normaliserer eller sampleratekonverterer).

Hvis du spiller av film er det et kjent problem at lyd og bilde drifter ut av synk, eller man får hakking i video, eller man får glipper i lyden. Dette skyldes en litt uheldig modell hvor klokka på lydkort bestemmer hvor fort lyddata skal klokkes ut, og klokka på skjermkort bestemmer hvor fort video skal klokkes ut. Hvis det er uoverensstemmelse så vil enten de to drifte ut av synk, eller samples må kastes på en av de inntil de er i synk.

mvh
    Knut

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •